Søk etter systematiske oversikter

Bruk filtreringskategoriene nedenfor for å spisse søket ditt. Ved spørsmål kontakt oss på insum@r-bup.no

Tiltaksnivå

Tema

Tiltak

Aldersgruppe

Egenskaper

Viser 1–20 av 541 resultater

Årstall

Førsteforfatter

Norsk tittel

Engelsk tittel

Tidsskrift

Årstall: 2023

Førsteforfatter: Liao, Y. Ameyaw, M. A. Liang, C. Li, W.

Årstall: 2023

Førsteforfatter: Prime, H. Andrews, K. Markwell, A. Gonzalez, A. Janus, M. Tricco, A. C. Bennett, T. Atkinson, L.

Norsk tittel: Positive Parenting and Early Childhood Cognition: A Systematic Review and Meta‑Analysis of Randomized Controlled Trials

Engelsk tittel: Positive Parenting and Early Childhood Cognition: A Systematic Review and Meta-Analysis of Randomized Controlled Trials

Tidsskrift: Clinical Child & Family Psychology Review

Forebyggende og helsefremmende tiltak

Tidlig innsats

Kognisjon (hukommelse, oppmerksomhet, eksekutive funksjoner)

Språk (reseptivt/ekspressivt)

Foreldreveiledning/-terapi (feks COS, ICDP)

Sped- og småbarn (0-2 år)

Barn i førskolealder (3-5 år)

Barn i skolealder (6-12 år)

Årstall: 2023

Førsteforfatter: Chang, H. Y. Chang, Y. C. Chang, Y. T. Chen, Y. W. Wu, P. Y. Feng, J. Y.

Årstall: 2023

Førsteforfatter: Hayes, D. Mansfield, R. Mason, C. Santos, J. Moore, A. Boehnke, J. Ashworth, E. Moltrecht, B. Humphrey, N. Stallard, P. Patalay, P. Deighton, J.

Årstall: 2023

Førsteforfatter: Ma, H. Kieu, T. K. Ribisl, K. M. Noar, S. M.

Årstall: 2023

Førsteforfatter: Mula-Falcon, J. Gonzalez, C. C.

Norsk tittel: Effectiveness of cyberbullying prevention programmes on perpetration levels: a meta-analysis

Engelsk tittel: Effectiveness of cyberbullying prevention programmes on perpetration levels: a meta-analysis

Tidsskrift: Revista Fuentes

Forebyggende og helsefremmende tiltak

Mobbing

Skole/barnehagebaserte tiltak

Barn i skolealder (6-12 år)

Ungdom (13-18 år)

Årstall: 2023

Førsteforfatter: Manley, H. Tu, E. N. Reardon, T. Creswell, C.

Norsk tittel: The relationship between teachers' day-to-day classroom management practices and anxiety in primary school children: A systematic review

Engelsk tittel: The relationship between teachers' day-to-day classroom management practices and anxiety in primary school children: A systematic review

Tidsskrift: Review of Education

Forebyggende og helsefremmende tiltak

Tidlig innsats

Angst og engstelighet (inkl. både vansker og lidelse)

Skole/barnehagebaserte tiltak

Barn i førskolealder (3-5 år)

Barn i skolealder (6-12 år)

Årstall: 2023

Førsteforfatter: Beelmann, A. Arnold, L. S. Hercher, J.

Norsk tittel: Parent training programs for preventing and treating antisocial behavior in children and adolescents: A comprehensive meta-analysis of international studies

Engelsk tittel: Parent training programs for preventing and treating antisocial behavior in children and adolescents: A comprehensive meta-analysis of international studies

Tidsskrift: Aggression and Violent Behavior

Forebyggende og helsefremmende tiltak

Tidlig innsats

Behandling og hjelpetiltak

Antisosial atferd (vold/aggresjon, ungdomskriminalitet)

Samspill

Foreldrestress

Foreldreveiledning/-terapi (feks COS, ICDP)

Gruppetiltak

Selvhjelp

Barn i førskolealder (3-5 år)

Barn i skolealder (6-12 år)

Ungdom (13-18 år)

Årstall: 2023

Førsteforfatter: Herrmann, L. Reiss, F. Becker-Hebly, I. Baldus, C. Gilbert, M. Stadler, G. Kaman, A. Graumann, L. Ravens-Sieberer, U.

Norsk tittel: Systematic Review of Gender-Specific Child and Adolescent Mental Health Care

Engelsk tittel: Systematic Review of Gender-Specific Child and Adolescent Mental Health Care

Tidsskrift: Child Psychiatry & Human Development

Forebyggende og helsefremmende tiltak

Depresjon og nedstemthet (inkl. både vansker og lidelse)

Spiseforstyrrelser

Illegale rusmidler

Skole/barnehagebaserte tiltak

Tiltak i nærmiljøet/infrastruktur (ungdomsklubber, frivillig arbeid, etterskoletilbud, veier, parker)

Ungdom (13-18 år)

Årstall: 2023

Førsteforfatter: Hirve, R. Adams, C. Kelly, C. B. McAullay, D. Hurt, L. Edmond, K. M. Strobel, N.

Norsk tittel: Effect of early childhood development interventions delivered by healthcare providers to improve cognitive outcomes in children at 0-36 months: a systematic review and meta-analysis

Engelsk tittel: Effect of early childhood development interventions delivered by healthcare providers to improve cognitive outcomes in children at 0-36 months: a systematic review and meta-analysis

Tidsskrift: Archives of Disease in Childhood

Forebyggende og helsefremmende tiltak

Kognisjon (hukommelse, oppmerksomhet, eksekutive funksjoner)

Språk (reseptivt/ekspressivt)

Sosiale ferdigheter (inkl. vennerelasjoner)

Foreldreveiledning/-terapi (feks COS, ICDP)

Sped- og småbarn (0-2 år)

Årstall: 2023

Førsteforfatter: Havik, T. Rye, M.

Norsk tittel: Kunnskapsoppsummering og klassifisering av tiltaket: VIP-Makkerskap (1. utg.)

Engelsk tittel: Kunnskapsoppsummering og klassifisering av tiltaket: VIP-Makkerskap (1. utg.)

Tidsskrift: Ungsinn

Forebyggende og helsefremmende tiltak

Depresjon og nedstemthet (inkl. både vansker og lidelse)

Angst og engstelighet (inkl. både vansker og lidelse)

Sosiale ferdigheter (inkl. vennerelasjoner)

Trivsel

Mobbing

Skole/barnehagebaserte tiltak

Ungdom (13-18 år)

Ungsinn: tidsskrift for virksomme tiltak for barn og unge

Årstall: 2023

Førsteforfatter: Farmer, C. Shaw, N. Rizzo, A. J. Orr, N. Chollet, A. Hagell, A. Rigby, E. Young, H. Berry, V. Bonell, C. Melendez-Torres, G. J.

Norsk tittel: School-Based Interventions to Prevent Dating and Relationship Violence and Gender-Based Violence: Systematic Review and Network Meta-Analysis

Engelsk tittel: School-Based Interventions to Prevent Dating and Relationship Violence and Gender-Based Violence: Systematic Review and Network Meta-Analysis

Tidsskrift: American Journal of Public Health

Forebyggende og helsefremmende tiltak

Antisosial atferd (vold/aggresjon, ungdomskriminalitet)

LHBT+

Skole/barnehagebaserte tiltak

Barn i skolealder (6-12 år)

Ungdom (13-18 år)

Årstall: 2023

Førsteforfatter: England-Mason, G. Andrews, K. Atkinson, L. Gonzalez, A.

Norsk tittel: Emotion socialization parenting interventions targeting emotional competence in young children: A systematic review and meta-analysis of randomized controlled trials

Engelsk tittel: Emotion socialization parenting interventions targeting emotional competence in young children: A systematic review and meta-analysis of randomized controlled trials

Tidsskrift: Clinical Psychology Review

Forebyggende og helsefremmende tiltak

Tidlig innsats

Utagerende/utfordrende atferd (uro, bråk)

Foreldreveiledning/-terapi (feks COS, ICDP)

Sped- og småbarn (0-2 år)

Barn i førskolealder (3-5 år)

Barn i skolealder (6-12 år)

Årstall: 2023

Førsteforfatter: Mettler, J. Khoury, B. Zito, S. Sadowski, I. Heath, N. L.

Norsk tittel: Mindfulness-based programs and school adjustment: A systematic review and meta-analysis

Engelsk tittel: Mindfulness-based programs and school adjustment: A systematic review and meta-analysis

Tidsskrift: Journal of School Psychology

Forebyggende og helsefremmende tiltak

Tidlig innsats

Stressmestring og selvregulering

Skoleprestasjoner

Mindfulness

Barn i skolealder (6-12 år)

Ungdom (13-18 år)

Årstall: 2023

Førsteforfatter: Gourlan, M. Ricupero, S. Carayol, M. Cousson-Gelie, F.

Årstall: 2023

Førsteforfatter: Wright, M. Reitegger, F. Cela, H. Papst, A. Gasteiger-Klicpera, B.

Norsk tittel: Interventions with Digital Tools for Mental Health Promotion among 11-18 Year Olds: A Systematic Review and Meta-Analysis

Engelsk tittel: Interventions with Digital Tools for Mental Health Promotion among 11-18 Year Olds: A Systematic Review and Meta-Analysis

Tidsskrift: Journal of Youth & Adolescence

Forebyggende og helsefremmende tiltak

Utagerende/utfordrende atferd (uro, bråk)

Depresjon og nedstemthet (inkl. både vansker og lidelse)

Angst og engstelighet (inkl. både vansker og lidelse)

Trivsel

Stressmestring og selvregulering

E-helsetiltak (spill, internett, telefon)

Barn i skolealder (6-12 år)

Ungdom (13-18 år)

Årstall: 2023

Førsteforfatter: Wright, B. Fearon, P. Garside, M. Tsappis, E. Amoah, E. Glaser, D. Allgar, V. Minnis, H. Woolgar, M. Churchill, R. McMillan, D. Fonagy, P. O'Sullivan, A. McHale, M.

Norsk tittel: Routinely used interventions to improve attachment in infants and young children: a national survey and two systematic reviews

Engelsk tittel: Routinely used interventions to improve attachment in infants and young children: a national survey and two systematic reviews

Tidsskrift: Health Technology Assessment (Winchester, England)

Forebyggende og helsefremmende tiltak

Tidlig innsats

Behandling og hjelpetiltak

Tilknytning

Foreldreveiledning/-terapi (feks COS, ICDP)

Sped- og småbarn (0-2 år)

Barn i førskolealder (3-5 år)

Årstall: 2022

Førsteforfatter: Wolfenden, L. McCrabb, S. Barnes, C. O'Brien, K. M. Ng, K. W. Nathan, N. K. Sutherland, R. Hodder, R. K. Tzelepis, F. Nolan, E. Williams, C. M. Yoong, S. L.

Norsk tittel: Strategies for enhancing the implementation of school‐based policies or practices targeting diet, physical activity, obesity, tobacco or alcohol use

Engelsk tittel: Strategies for enhancing the implementation of school‐based policies or practices targeting diet, physical activity, obesity, tobacco or alcohol use

Tidsskrift: Cochrane Database of Systematic Reviews

Forebyggende og helsefremmende tiltak

Tidlig innsats

Tobakk

Alkohol

Skole/barnehagebaserte tiltak

Barn i førskolealder (3-5 år)

Barn i skolealder (6-12 år)

Ungdom (13-18 år)

Cochrane-oversikter

Årstall: 2022

Førsteforfatter: de Oliveira, C. Almeida, C. Giacomoni, C.

Norsk tittel: School-Based Positive Psychology Interventions that Promote Well-Being in Children: A Systematic Review

Engelsk tittel: School-Based Positive Psychology Interventions that Promote Well-Being in Children: A Systematic Review

Tidsskrift: Child Indicators Research

Forebyggende og helsefremmende tiltak

Tidlig innsats

Behandling og hjelpetiltak

Trivsel

Skole/barnehagebaserte tiltak

Barn i skolealder (6-12 år)

Ungdom (13-18 år)

Årstall: 2022

Førsteforfatter: Skene, K. O'Farrelly, C. M. Byrne, E. M. Kirby, N. Stevens, E. C. Ramchandani, P. G.

Norsk tittel: Can guidance during play enhance children's learning and development in educational contexts? A systematic review and meta-analysis

Engelsk tittel: Can guidance during play enhance children's learning and development in educational contexts? A systematic review and meta-analysis

Tidsskrift: Child Development

Forebyggende og helsefremmende tiltak

Kognisjon (hukommelse, oppmerksomhet, eksekutive funksjoner)

Motorikk

Språk (reseptivt/ekspressivt)

Sosiale ferdigheter (inkl. vennerelasjoner)

Skoleprestasjoner

Leketerapi

Sped- og småbarn (0-2 år)

Barn i førskolealder (3-5 år)

Barn i skolealder (6-12 år)