Søk etter systematiske oversikter

Har du spørsmål om søk kontakt oss på insum@r-bup.no

Tiltaksnivå

Tema

Tiltak

Aldersgruppe

Egenskaper

Viser 1–20 av 1403 resultater

Årstall

Førsteforfatter

Norsk tittel

Engelsk tittel

Tidsskrift

Årstall: 2019

Førsteforfatter: Murray, S. B. Quintana, D. S. Loeb, K. L. Griffiths, S. Le Grange, D.

Norsk tittel: Effekt av behandling for anoreksia nervosa: Systematisk oversikt

Engelsk tittel: Treatment outcomes for anorexia nervosa: a systematic review and meta-analysis of randomized-controlled trials (vol 49, pg 535, 2018)

Tidsskrift: Psychological Medicine

Behandling og hjelpetiltak

Spiseforstyrrelser

Familieterapi

Kognitiv atferdsterapi, atferdsterapi og kognitiv terapi

Psykodynamisk/interpersonlig terapi

Døgnbehandling

Barn i skolealder (6-12 år)

Ungdom (13-18 år)

Årstall: 2019

Førsteforfatter: Levinson, J. Kohl, K. Baltag, V. Ross, D. A.

Norsk tittel: Effekt av skolehelsetjenester gitt av helsepersonell: Oversikt over oversikter

Engelsk tittel: Investigating the effectiveness of school health services delivered by a health provider: A systematic review of systematic reviews

Tidsskrift: PLoS ONE [Electronic Resource]

Forebyggende og helsefremmende tiltak

Utagerende/utfordrende atferd (uro, bråk)

Depresjon og nedstemthet (inkl. både vansker og lidelse)

Angst og engstelighet (inkl. både vansker og lidelse)

Sosiale ferdigheter (inkl. vennerelasjoner)

Selvfølelse og selvtillit

Trivsel

Skole/barnehagebaserte tiltak

Barn i førskolealder (3-5 år)

Barn i skolealder (6-12 år)

Ungdom (13-18 år)

Oversikter over oversikter

Årstall: 2019

Førsteforfatter: Barranco-Ruiz, Y. Etxabe, B. E. Ramirez-Velez, R. Villa-Gonzalez, E.

Årstall: 2019

Førsteforfatter: Tarver, J. Palmer, M. Webb, S. Scott, S. Slonims, V. Simonoff, E. Charman, T.

Norsk tittel: Utfall hos barn og foreldre etter foreldrerettede tiltak for å bedre emosjonelle problemer og atferdsproblemer hos barn med autisme: Systematisk oversikt og metaanalyse

Engelsk tittel: Child and parent outcomes following parent interventions for child emotional and behavioral problems in autism spectrum disorders: A systematic review and meta-analysis

Tidsskrift: Autism

Behandling og hjelpetiltak

Depresjon og nedstemthet (inkl. både vansker og lidelse)

Angst og engstelighet (inkl. både vansker og lidelse)

Autismespekter

Foreldrestress

Foreldreveiledning/-terapi (feks COS, ICDP)

Barn i førskolealder (3-5 år)

Barn i skolealder (6-12 år)

Årstall: 2019

Førsteforfatter: Briggs, S. Netuveli, G. Gould, N. Gkaravella, A. Gluckman, N. S. Kangogyere, P. Farr, R. Goldblatt, M. J. Lindner, R.

Årstall: 2019

Førsteforfatter: Walsh, V. Brown, J. V. E. Askie, L. M. Embleton, N. D. McGuire, W.

Norsk tittel: Nutrient‐enriched formula versus standard formula for preterm infants

Engelsk tittel: Nutrient‐enriched formula versus standard formula for preterm infants

Tidsskrift: Cochrane Database of Systematic Reviews

Tidlig innsats

Kognisjon (hukommelse, oppmerksomhet, eksekutive funksjoner)

For tidlig fødsel

Kosttilskudd og ernæring

Sped- og småbarn (0-2 år)

Cochrane-oversikter

Årstall: 2019

Førsteforfatter: Dunning, D. L. Griffiths, K. Kuyken, W. Crane, C. Foulkes, L. Parker, J. Dalgleish, T.

Norsk tittel: Effekt av mindfulness-baserte tiltak på kognisjon og psykisk helse hos barn og ungdom: Metaanalyse

Engelsk tittel: Research Review: The effects of mindfulness-based interventions on cognition and mental health in children and adolescents - a meta-analysis of randomized controlled trials

Tidsskrift: Journal of Child Psychology & Psychiatry & Allied Disciplines

Behandling og hjelpetiltak

Depresjon og nedstemthet (inkl. både vansker og lidelse)

Angst og engstelighet (inkl. både vansker og lidelse)

Stress

Kognisjon (hukommelse, oppmerksomhet, eksekutive funksjoner)

Mindfulness

Ungdom (13-18 år)

Årstall: 2019

Førsteforfatter: Watkins, L. Ledbetter-Cho, K. O'Reilly, M. Barnard-Brak, L. Garcia-Grau, P.

Norsk tittel: Interventions for students with autism in inclusive settings: A best-evidence synthesis and meta-analysis

Engelsk tittel: Interventions for students with autism in inclusive settings: A best-evidence synthesis and meta-analysis

Tidsskrift: Psychological Bulletin

Behandling og hjelpetiltak

Autismespekter

Sosiale ferdigheter (inkl. vennerelasjoner)

Skole/barnehagebaserte tiltak

Barn i førskolealder (3-5 år)

Barn i skolealder (6-12 år)

Ungdom (13-18 år)

Årstall: 2019

Førsteforfatter: Perihan, C. Burke, M. Bowman-Perrott, L. Bicer, A. Gallup, J. Thompson, J. Sallese, M.

Norsk tittel: Effekt av kognitiv atferdsterapi for å redusere angst hos barn med høytfungerende autisme: Systematisk oversikt og metaanalyse

Engelsk tittel: Effects of Cognitive Behavioral Therapy for Reducing Anxiety in Children with High Functioning ASD: A Systematic Review and Meta-Analysis

Tidsskrift: Journal of Autism & Developmental Disorders

Behandling og hjelpetiltak

Angst og engstelighet (inkl. både vansker og lidelse)

Autismespekter

Kognitiv atferdsterapi, atferdsterapi og kognitiv terapi

Barn i førskolealder (3-5 år)

Barn i skolealder (6-12 år)

Ungdom (13-18 år)

Årstall: 2019

Førsteforfatter: McMahon, N. Thomson, K. Kaner, E. Bambra, C.

Årstall: 2019

Førsteforfatter: Torok, M. Calear, A. L. Smart, A. Nicolopoulos, A. Wong, Q.

Norsk tittel: Preventing adolescent suicide: A systematic review of the effectiveness and change mechanisms of suicide prevention gatekeeping training programs for teachers and parents

Engelsk tittel: Preventing adolescent suicide: A systematic review of the effectiveness and change mechanisms of suicide prevention gatekeeping training programs for teachers and parents

Tidsskrift: Journal of Adolescence

Forebyggende og helsefremmende tiltak

Selvskading/selvmord

Foreldreveiledning/-terapi (feks COS, ICDP)

Skole/barnehagebaserte tiltak

Barn i førskolealder (3-5 år)

Barn i skolealder (6-12 år)

Ungdom (13-18 år)

Uklar aldersgruppe

Årstall: 2019

Førsteforfatter: Eckshtain, D. Kuppens, S. Ugueto, A. Ng, M. Y. Vaughn-Coaxum, R. Corteselli, K. Weisz, J. R.

Norsk tittel: Metaanalyse: 13 år follow-up av effekt av psykoterapi for ungdom med depresjon

Engelsk tittel: Meta-Analysis: 13-Year Follow-Up of Psychotherapy Effects on Youth Depression

Tidsskrift: Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry

Behandling og hjelpetiltak

Depresjon og nedstemthet (inkl. både vansker og lidelse)

Kognitiv atferdsterapi, atferdsterapi og kognitiv terapi

Barn i førskolealder (3-5 år)

Barn i skolealder (6-12 år)

Ungdom (13-18 år)

Årstall: 2019

Førsteforfatter: Bayrampour, H. Trieu, J. Tharmaratnam, T.

Norsk tittel: Effekt av e-helse tiltak for å redusere perinatal angst: Systematisk oversikt og metaanalyse

Engelsk tittel: Effectiveness of eHealth Interventions to Reduce Perinatal Anxiety: A Systematic Review and Meta-Analysis

Tidsskrift: Journal of Clinical Psychiatry

Tidlig innsats

Behandling og hjelpetiltak

Angst og engstelighet (inkl. både vansker og lidelse)

Gravide (inkl. tenåringsmødre)

Kognitiv atferdsterapi, atferdsterapi og kognitiv terapi

Tiltak rettet mot gravide og barselkvinner

E-helsetiltak (spill, internett, telefon)

Sped- og småbarn (0-2 år)

Årstall: 2019

Førsteforfatter: Brown, J.; Walsh, V.

Norsk tittel: Morsmelkserstatnig vs. brystmelk fra mor gitt til premature eller spedbarn med lav fødselsvekt

Engelsk tittel: Formula versus maternal breast milk for feeding preterm or low birth weight infants

Tidsskrift: Cochrane Database of Systematic Reviews

Tidlig innsats

Kognisjon (hukommelse, oppmerksomhet, eksekutive funksjoner)

Kosttilskudd og ernæring

Sped- og småbarn (0-2 år)

Cochrane-oversikter

"Tomme" oversikter (uten resultater for barn og unge)

Årstall: 2019

Førsteforfatter: Pfefferbaum, B. Nitiema, P. Newman, E.

Norsk tittel: The Effect of Interventions on Functional Impairment in Youth Exposed to Mass Trauma: a Meta-Analysis

Engelsk tittel: The Effect of Interventions on Functional Impairment in Youth Exposed to Mass Trauma: a Meta-Analysis

Tidsskrift:

Behandling og hjelpetiltak

Traumatiske belastninger/stress (PTSD)

Kognitiv atferdsterapi, atferdsterapi og kognitiv terapi

Psykodynamisk/interpersonlig terapi

Lese- og skrivebaserte tiltak

Skole/barnehagebaserte tiltak

Barn i skolealder (6-12 år)

Ungdom (13-18 år)

Årstall: 2019

Førsteforfatter: Devoe, D. J. Farris, M. S. Townes, P. Addington, J.

Norsk tittel: Sosial funksjon hos ungdom med risiko for psykose: Systematisk oversikt og metaanalyse

Engelsk tittel: Interventions and social functioning in youth at risk of psychosis: A systematic review and meta-analysis

Tidsskrift: Early intervention in psychiatry

Tidlig innsats

Behandling og hjelpetiltak

Psykose

Sosiale ferdigheter (inkl. vennerelasjoner)

Familieterapi

Kognitiv atferdsterapi, atferdsterapi og kognitiv terapi

Antipsykotisk medisin

Ungdom (13-18 år)

Årstall: 2019

Førsteforfatter: Garwood, J. D. McKenna, J. W. Roberts, G. J. Ciullo, S. Shin, M.

Norsk tittel: Social Studies Content Knowledge Interventions for Students With Emotional and Behavioral Disorders: A Meta-Analysis

Engelsk tittel: Social Studies Content Knowledge Interventions for Students With Emotional and Behavioral Disorders: A Meta-Analysis

Tidsskrift: Behavior Modification

Behandling og hjelpetiltak

Antisosial atferd (vold/aggresjon, ungdomskriminalitet)

Depresjon og nedstemthet (inkl. både vansker og lidelse)

Angst og engstelighet (inkl. både vansker og lidelse)

Skole/barnehagebaserte tiltak

Barn i skolealder (6-12 år)

Ungdom (13-18 år)

Årstall: 2019

Førsteforfatter: Oud, M. de Winter, L. Vermeulen-Smit, E. Bodden, D. Nauta, M. Stone, L. van den Heuvel, M. Taher, R. A. de Graaf, I. Kendall, T. Engels, R. Stikkelbroek, Y.

Norsk tittel: Effekt av CBT for barn og ungdom med depresjon: Systematisk oversikt

Engelsk tittel: Effectiveness of CBT for children and adolescents with depression: A systematic review and meta-regression analysis

Tidsskrift: European Psychiatry: the Journal of the Association of European Psychiatrists

Behandling og hjelpetiltak

Depresjon og nedstemthet (inkl. både vansker og lidelse)

Kognitiv atferdsterapi, atferdsterapi og kognitiv terapi

Barn i skolealder (6-12 år)

Ungdom (13-18 år)

Årstall: 2019

Førsteforfatter: Maynard , B. R. Farina, A. Dell, N. A. Kelly, M. S.

Norsk tittel: Effects of trauma‐informed approaches in schools: A systematic review

Engelsk tittel: Effects of trauma‐informed approaches in schools: A systematic review

Tidsskrift: Campbell Systematic Reviews

Forebyggende og helsefremmende tiltak

Tidlig innsats

Traumatiske belastninger/stress (PTSD)

Skole/barnehagebaserte tiltak

Barn i førskolealder (3-5 år)

Barn i skolealder (6-12 år)

Ungdom (13-18 år)

Campbell-oversikter

"Tomme" oversikter (uten resultater for barn og unge)