Søk etter systematiske oversikter

Bruk filtreringskategoriene nedenfor for å spisse søket ditt. Ved spørsmål kontakt oss på insum@r-bup.no

Tiltaksnivå

Tema

Tiltak

Aldersgruppe

Egenskaper

Viser 1–20 av 681 resultater

Årstall

Førsteforfatter

Norsk tittel

Engelsk tittel

Tidsskrift

Årstall: 2025

Førsteforfatter: Chang, Y. K. Ren, F. F. Li, R. H. Ai, J. Y. Kao, S. C. Etnier, J. L.

Norsk tittel: Effects of Acute Exercise on Cognitive Function: A Meta-Review of 30 Systematic Reviews With Meta-Analyses

Engelsk tittel: Effects of Acute Exercise on Cognitive Function: A Meta-Review of 30 Systematic Reviews With Meta-Analyses

Tidsskrift: Psychological Bulletin

Forebyggende og helsefremmende tiltak

ADHD

Kognisjon (hukommelse, oppmerksomhet, eksekutive funksjoner)

Fysisk aktivitet

Barn i førskolealder (3-5 år)

Barn i skolealder (6-12 år)

Ungdom (13-18 år)

Årstall: 2025

Førsteforfatter: Singh, B. Bennett, H. Miatke, A. Dumuid, D. Curtis, R. Ferguson, T. Brinsley, J. Szeto, K. Petersen, J. M. Gough, C. Eglitis, E. Simpson, C. E. Ekegren, C. L. Smith, A. E. Erickson, K. I. Maher, C.

Norsk tittel: Effectiveness of exercise for improving cognition, memory and executive function: a systematic umbrella review and meta-meta-analysis

Engelsk tittel: Effectiveness of exercise for improving cognition, memory and executive function: a systematic umbrella review and meta-meta-analysis

Tidsskrift: British Journal of Sports Medicine

Forebyggende og helsefremmende tiltak

Tidlig innsats

ADHD

Kognisjon (hukommelse, oppmerksomhet, eksekutive funksjoner)

E-helsetiltak (spill, internett, telefon)

Fysisk aktivitet

Uklar aldersgruppe

Oversikter over oversikter

Årstall: 2025

Førsteforfatter: Cai, S. Wang, H. Zhang, Y. H. Zhao, T. M. Yuan, X. Deng, H. W. Chen, Y. P. Liu, Y. F. Dang, J. J. Shi, D. Chen, Z. Y. Li, J. X. Huang, T. Y. Huang, Y. M. Hu, Y. F. Chen, Y. J. He, G. Wang, M. Xu, J. Chen, S. Zou, Z. Y. Song, Y.

Norsk tittel: Could physical activity promote indicators of physical and psychological health among children and adolescents? An umbrella review of meta-analyses of randomized controlled trials

Engelsk tittel: Could physical activity promote indicators of physical and psychological health among children and adolescents? An umbrella review of meta-analyses of randomized controlled trials

Tidsskrift: World Journal of Pediatrics

Forebyggende og helsefremmende tiltak

Depresjon og nedstemthet (inkl. både vansker og lidelse)

Kognisjon (hukommelse, oppmerksomhet, eksekutive funksjoner)

Overvekt

Fysisk aktivitet

Barn i førskolealder (3-5 år)

Barn i skolealder (6-12 år)

Ungdom (13-18 år)

Oversikter over oversikter

Årstall: 2025

Førsteforfatter: Wang, L. Lei, Y. X. Zhou, Q. Wei, Y. G.

Norsk tittel: Impact of inclusive education on early childhood development: a systematic review and meta-analysis

Engelsk tittel: Impact of inclusive education on early childhood development: a systematic review and meta-analysis

Tidsskrift: International Journal of Inclusive Education

Forebyggende og helsefremmende tiltak

Kognisjon (hukommelse, oppmerksomhet, eksekutive funksjoner)

Språk (reseptivt/ekspressivt)

Sosiale ferdigheter (inkl. vennerelasjoner)

Psykisk/fysisk funksjonsnedsettelse

Skole/barnehagebaserte tiltak

Barn i førskolealder (3-5 år)

Barn i skolealder (6-12 år)

Årstall: 2025

Førsteforfatter: Al-Alawi, K. S. Eltayib, R. A. A. Al Saadoon, M. Alhaj, A. H. Aldhafri, S. Al-Adawi, S. Chan, M. F.

Norsk tittel: Efficacy of Psycho-Educational Interventions on School Bullying in Social Isolation, Loneliness and PTSD Among Schoolchildren: A Systematic Review and Meta-Analysis

Engelsk tittel: Efficacy of Psycho-Educational Interventions on School Bullying in Social Isolation, Loneliness and PTSD Among Schoolchildren: A Systematic Review and Meta-Analysis

Tidsskrift: Child: Care, Health & Development

Forebyggende og helsefremmende tiltak

Traumatiske belastninger/stress (PTSD)

Mobbing

Sosial tilbaketrekking

Psykoedukative tiltak (inkl. videobasert modellæring)

Rådgiving/støttesamtaler

Gruppetiltak

Skole/barnehagebaserte tiltak

Barn i skolealder (6-12 år)

Ungdom (13-18 år)

Årstall: 2025

Førsteforfatter: Jiang, D. Liu, X. Lin, Q. Wang, G. Wang, G. Zhang, D.

Norsk tittel: Music intervention for neurodevelopment in the pediatric population: a systematic review and meta-analysis

Engelsk tittel: Music intervention for neurodevelopment in the pediatric population: a systematic review and meta-analysis

Tidsskrift:

Forebyggende og helsefremmende tiltak

Kognisjon (hukommelse, oppmerksomhet, eksekutive funksjoner)

Motorikk

Språk (reseptivt/ekspressivt)

Musikk/kunst- og uttrykksterapi

Sped- og småbarn (0-2 år)

Årstall: 2025

Førsteforfatter: Arnold, E. R. Liddelow, C. Lim, A. S. X. Vella, S. A.

Norsk tittel: Mental health literacy interventions for female adolescents: a systematic review and meta-analysis

Engelsk tittel: Mental health literacy interventions for female adolescents: a systematic review and meta-analysis

Tidsskrift:

Forebyggende og helsefremmende tiltak

Tidlig innsats

Psykoedukative tiltak (inkl. videobasert modellæring)

Skole/barnehagebaserte tiltak

E-helsetiltak (spill, internett, telefon)

Barn i skolealder (6-12 år)

Ungdom (13-18 år)

Årstall: 2025

Førsteforfatter: Eberhart, J. Schäfer, F. Bryce, D.

Norsk tittel: Are metacognition interventions in young children effective? Evidence from a series of meta-analyses

Engelsk tittel: Are metacognition interventions in young children effective? Evidence from a series of meta-analyses

Tidsskrift: Metacognition and Learning

Forebyggende og helsefremmende tiltak

Kognisjon (hukommelse, oppmerksomhet, eksekutive funksjoner)

Selvfølelse og selvtillit

Skoleprestasjoner

Skole/barnehagebaserte tiltak

Sped- og småbarn (0-2 år)

Barn i førskolealder (3-5 år)

Barn i skolealder (6-12 år)

Årstall: 2025

Førsteforfatter: Yang, Y. B. Fu, L. Y. Cheng, S. Y. Fowler, P.

Norsk tittel: Youth Mental Health Prevention and Promotion Programs in Chinese Societies: A Systematic Review and Meta-Analysis

Engelsk tittel: Youth Mental Health Prevention and Promotion Programs in Chinese Societies: A Systematic Review and Meta-Analysis

Tidsskrift: Adolescent Research Review

Forebyggende og helsefremmende tiltak

Tidlig innsats

Utagerende/utfordrende atferd (uro, bråk)

Depresjon og nedstemthet (inkl. både vansker og lidelse)

Angst og engstelighet (inkl. både vansker og lidelse)

Sosiale ferdigheter (inkl. vennerelasjoner)

Trivsel

Alkohol

Illegale rusmidler

Psykoedukative tiltak (inkl. videobasert modellæring)

Gruppetiltak

Skole/barnehagebaserte tiltak

E-helsetiltak (spill, internett, telefon)

Barn i skolealder (6-12 år)

Ungdom (13-18 år)

Årstall: 2025

Førsteforfatter: Yani, D. I. Chua, J. Y. X. Wong, J. C. M. Pikkarainen, M. Shorey, S.

Norsk tittel: The Effects of Universal Educational Interventions in Improving Mental Health Literacy, Depression, and Anxiety Among Adolescents: A Systematic Review and Meta-Analysis

Engelsk tittel: The Effects of Universal Educational Interventions in Improving Mental Health Literacy, Depression, and Anxiety Among Adolescents: A Systematic Review and Meta-Analysis

Tidsskrift: International Journal of Mental Health Nursing

Forebyggende og helsefremmende tiltak

Depresjon og nedstemthet (inkl. både vansker og lidelse)

Angst og engstelighet (inkl. både vansker og lidelse)

Kognitiv atferdsterapi, atferdsterapi og kognitiv terapi

Psykodynamisk/interpersonlig terapi

Psykoedukative tiltak (inkl. videobasert modellæring)

Skole/barnehagebaserte tiltak

E-helsetiltak (spill, internett, telefon)

Barn i skolealder (6-12 år)

Ungdom (13-18 år)

Årstall: 2025

Førsteforfatter: Crockett, M. A. Nunez, D. Martinez, P. Borghero, F. Campos, S. Langer, A. I. Carrasco, J. Martinez, V.

Norsk tittel: Interventions to Reduce Mental Health Stigma in Young People: A Systematic Review and Meta-Analysis

Engelsk tittel: Interventions to Reduce Mental Health Stigma in Young People: A Systematic Review and Meta-Analysis

Tidsskrift: JAMA Network Open

Forebyggende og helsefremmende tiltak

Stressmestring og selvregulering

Psykoedukative tiltak (inkl. videobasert modellæring)

Gruppetiltak

Skole/barnehagebaserte tiltak

Ungdom (13-18 år)

Årstall: 2025

Førsteforfatter: Zhou, S. Creswell, C. Kosir, U. Reardon, T.

Norsk tittel: Moderators of cognitive and behaviour therapies for prevention and treatment of anxiety disorders in children and adolescents: A systematic review and meta-analysis

Engelsk tittel: Moderators of cognitive and behaviour therapies for prevention and treatment of anxiety disorders in children and adolescents: A systematic review and meta-analysis

Tidsskrift:

Forebyggende og helsefremmende tiltak

Tidlig innsats

Behandling og hjelpetiltak

Angst og engstelighet (inkl. både vansker og lidelse)

Kognitiv atferdsterapi, atferdsterapi og kognitiv terapi

Barn i skolealder (6-12 år)

Ungdom (13-18 år)

Årstall: 2025

Førsteforfatter: Lekamge, R. B. Jain, R. Sheen, J. Solanki, P. Zhou, Y. Romero, L. Barry, M. M. Chen, L. Karim, M. N. Ilic, D.

Norsk tittel: Systematic Review and Meta-analysis of the Effectiveness of Whole-school Interventions Promoting Mental Health and Preventing Risk Behaviours in Adolescence

Engelsk tittel: Systematic Review and Meta-analysis of the Effectiveness of Whole-school Interventions Promoting Mental Health and Preventing Risk Behaviours in Adolescence

Tidsskrift: Journal of Youth & Adolescence

Forebyggende og helsefremmende tiltak

Utagerende/utfordrende atferd (uro, bråk)

Depresjon og nedstemthet (inkl. både vansker og lidelse)

Angst og engstelighet (inkl. både vansker og lidelse)

Trivsel

Mobbing

Tobakk

Alkohol

Illegale rusmidler

Skole/barnehagebaserte tiltak

Barn i skolealder (6-12 år)

Ungdom (13-18 år)

Årstall: 2025

Førsteforfatter: Fidan, B. S. Dogmus, Y. U.

Norsk tittel: The Effectiveness of Cognitive Behavioral and Adlerian Play Therapies in Children Aged 3-12 Years: A Systematic Literature Review

Engelsk tittel: The Effectiveness of Cognitive Behavioral and Adlerian Play Therapies in Children Aged 3-12 Years: A Systematic Literature Review

Tidsskrift: Research on Social Work Practice

Forebyggende og helsefremmende tiltak

Tidlig innsats

Utagerende/utfordrende atferd (uro, bråk)

Angst og engstelighet (inkl. både vansker og lidelse)

Kognisjon (hukommelse, oppmerksomhet, eksekutive funksjoner)

Språk (reseptivt/ekspressivt)

Selvfølelse og selvtillit

Kognitiv atferdsterapi, atferdsterapi og kognitiv terapi

Leketerapi

Gruppetiltak

Barn i skolealder (6-12 år)

Årstall: 2025

Førsteforfatter: Lin, H. Wang, Y. He, G. Li, J. Zheng, H.

Norsk tittel: The effect of school-based group counseling on Chinese mainland adolescents' mental health and academic functioning: A meta-analysis of controlled studies

Engelsk tittel: The effect of school-based group counseling on Chinese mainland adolescents' mental health and academic functioning: A meta-analysis of controlled studies

Tidsskrift: Journal of Counseling Psychology

Forebyggende og helsefremmende tiltak

Tidlig innsats

Depresjon og nedstemthet (inkl. både vansker og lidelse)

Selvskading/selvmord

Angst og engstelighet (inkl. både vansker og lidelse)

Søvn (inkl. søvnforstyrrelser)

Skoleprestasjoner

Rådgiving/støttesamtaler

Gruppetiltak

Barn i skolealder (6-12 år)

Ungdom (13-18 år)

Årstall: 2025

Førsteforfatter: von Suchodoletz, A. Camia, C. Maliki, A. Alwahedi, M. S. Kelly, M. P.

Norsk tittel: Parenting programs in the Middle East/North Africa (MENA) region: A multilevel meta-analysis

Engelsk tittel: Parenting programs in the Middle East/North Africa (MENA) region: A multilevel meta-analysis

Tidsskrift: Early Childhood Research Quarterly

Forebyggende og helsefremmende tiltak

Tidlig innsats

Behandling og hjelpetiltak

Utagerende/utfordrende atferd (uro, bråk)

ADHD

Autismespekter

Foreldreveiledning/-terapi (feks COS, ICDP)

Sped- og småbarn (0-2 år)

Barn i førskolealder (3-5 år)

Barn i skolealder (6-12 år)

Årstall: 2025

Førsteforfatter: Mello, J. B. Costa, R. R. da Silva, F. F. Martins, R. Cristi-Montero, C.

Norsk tittel: School ACTIVE, brain active: A meta-analysis and meta-regression on chronic school physical activity effects on cognitive performance in children and adolescents

Engelsk tittel: School ACTIVE, brain active: A meta-analysis and meta-regression on chronic school physical activity effects on cognitive performance in children and adolescents

Tidsskrift: Educational Research Review

Forebyggende og helsefremmende tiltak

Kognisjon (hukommelse, oppmerksomhet, eksekutive funksjoner)

Gruppetiltak

Skole/barnehagebaserte tiltak

Fysisk aktivitet

Barn i førskolealder (3-5 år)

Barn i skolealder (6-12 år)

Ungdom (13-18 år)

Årstall: 2025

Førsteforfatter: Marshall, T. Farrar, A. Wilson, M. Taylor, J. George, P. Ghose, S. S. Cosgrove, J. Patel, N. A.

Norsk tittel: Mindfulness-Based Interventions in Schools: Assessing the Evidence Base

Engelsk tittel: Mindfulness-Based Interventions in Schools: Assessing the Evidence Base

Tidsskrift: Psychiatric Services

Forebyggende og helsefremmende tiltak

Tidlig innsats

Behandling og hjelpetiltak

Depresjon og nedstemthet (inkl. både vansker og lidelse)

Angst og engstelighet (inkl. både vansker og lidelse)

Traumatiske belastninger/stress (PTSD)

Kognisjon (hukommelse, oppmerksomhet, eksekutive funksjoner)

Trivsel

Stressmestring og selvregulering

Mindfulness

Skole/barnehagebaserte tiltak

Barn i skolealder (6-12 år)

Ungdom (13-18 år)

Årstall: 2025

Førsteforfatter: Yu, Yanni Fang, Jingwei Chen, Huan

Norsk tittel: A comprehensive three-level meta-analysis of the positive discipline programme: Effectiveness and moderating variables

Engelsk tittel: A comprehensive three-level meta-analysis of the positive discipline programme: Effectiveness and moderating variables

Tidsskrift: Early Child Development and Care

Forebyggende og helsefremmende tiltak

Utagerende/utfordrende atferd (uro, bråk)

Depresjon og nedstemthet (inkl. både vansker og lidelse)

Angst og engstelighet (inkl. både vansker og lidelse)

Samspill

Tilknytning

Foreldreveiledning/-terapi (feks COS, ICDP)

Uklar aldersgruppe

Årstall: 2025

Førsteforfatter: Zhu, Y. K. Liu, Q. W. Zhao, L.

Norsk tittel: Exploring the impact of generative artificial intelligence on students' learning outcomes: a meta-analysis

Engelsk tittel: Exploring the impact of generative artificial intelligence on students' learning outcomes: a meta-analysis

Tidsskrift: Education and Information Technologies

Forebyggende og helsefremmende tiltak

Kognisjon (hukommelse, oppmerksomhet, eksekutive funksjoner)

Skoleprestasjoner

E-helsetiltak (spill, internett, telefon)

Barn i førskolealder (3-5 år)

Barn i skolealder (6-12 år)

Ungdom (13-18 år)