Søk etter systematiske oversikter

Bruk filtreringskategoriene nedenfor for å spisse søket ditt. Ved spørsmål kontakt oss på insum@r-bup.no

Tiltaksnivå

Tema

Tiltak

Aldersgruppe

Egenskaper

Viser 1–20 av 562 resultater

Årstall

Førsteforfatter

Norsk tittel

Engelsk tittel

Tidsskrift

Årstall: 2021

Førsteforfatter: Beelmann, A. Losel, F.

Norsk tittel: A comprehensive meta-analysis of randomized evaluations of the effect of child social skills training on antisocial development

Engelsk tittel: A comprehensive meta-analysis of randomized evaluations of the effect of child social skills training on antisocial development

Tidsskrift: Journal of Developmental and Life Course Criminology

Forebyggende og helsefremmende tiltak

Tidlig innsats

Antisosial atferd (vold/aggresjon, ungdomskriminalitet)

Sosiale ferdigheter (inkl. vennerelasjoner)

Kognitiv atferdsterapi, atferdsterapi og kognitiv terapi

Sped- og småbarn (0-2 år)

Barn i førskolealder (3-5 år)

Barn i skolealder (6-12 år)

Ungdom (13-18 år)

Årstall: 2008

Førsteforfatter: Nowak, C. Heinrichs, N.

Norsk tittel: Omfattende metaanalyse av "Triple P-Positive Parenting Program" ved hjelp av hierarkisk lineær modellering: effekt og modererende variabler

Engelsk tittel: A comprehensive meta-analysis of Triple P-Positive Parenting Program using hierarchical linear modeling: effectiveness and moderating variables

Tidsskrift: Clinical Child and Family Psychology Review

Forebyggende og helsefremmende tiltak

Tidlig innsats

Behandling og hjelpetiltak

Utagerende/utfordrende atferd (uro, bråk)

Foreldreveiledning/-terapi (feks COS, ICDP)

Sped- og småbarn (0-2 år)

Barn i førskolealder (3-5 år)

Barn i skolealder (6-12 år)

Ungdom (13-18 år)

Uklar aldersgruppe

Årstall: 2011

Førsteforfatter: Li, S. Yu, B. Zhou, D. He, C. Kang, L. Wang, X. Jiang, S. Chen, X.

Norsk tittel: Akupunktur for ADHD hos barn og unge

Engelsk tittel: Acupuncture for Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) in children and adolescents

Tidsskrift: Cochrane Database of Systematic Reviews

Behandling og hjelpetiltak

ADHD

Akupunktur

Sped- og småbarn (0-2 år)

Barn i førskolealder (3-5 år)

Barn i skolealder (6-12 år)

Ungdom (13-18 år)

Uklar aldersgruppe

Cochrane-oversikter

"Tomme" oversikter (uten resultater for barn og unge)

Årstall: 2023

Førsteforfatter: Lun, T. Lin, S. Chen, Y. Zhao, Y. Wang, D. Li, L. Yu, J.

Norsk tittel: Acupuncture for children with autism spectrum disorder: A systematic review and meta-analysis

Engelsk tittel: Acupuncture for children with autism spectrum disorder: A systematic review and meta-analysis

Tidsskrift: Medicine

Behandling og hjelpetiltak

Autismespekter

Akupunktur

Sped- og småbarn (0-2 år)

Barn i førskolealder (3-5 år)

Barn i skolealder (6-12 år)

Årstall: 2016

Førsteforfatter: Yu, J. Ye, Y. Liu, J. Wang, Y. Peng, W. Liu, Z.

Norsk tittel: Akupunktur for Tourettes syndrom: Systematisk oversikt

Engelsk tittel: Acupuncture for Tourette Syndrome: A Systematic Review

Tidsskrift: Evidence-Based Complementary and Alternative Medicine

Behandling og hjelpetiltak

Tics og Tourettes

Akupunktur

Sped- og småbarn (0-2 år)

Barn i førskolealder (3-5 år)

Barn i skolealder (6-12 år)

Ungdom (13-18 år)

Årstall: 2021

Førsteforfatter: Ang, L. Song, E. Lee, H. W. Kim, J. T. Kim, E. Lee, M. S.

Norsk tittel: Acupuncture Treatment for Nocturnal Crying in Pediatric Patients: A Systematic Review of Clinical Studies

Engelsk tittel: Acupuncture Treatment for Nocturnal Crying in Pediatric Patients: A Systematic Review of Clinical Studies

Tidsskrift: FRONTIERS IN PEDIATRICS

Behandling og hjelpetiltak

Søvn (inkl. søvnforstyrrelser)

Akupunktur

Sped- og småbarn (0-2 år)

Barn i førskolealder (3-5 år)

Årstall: 2020

Førsteforfatter: Bottema-Beutel, K. Crowley, S. Sandbank, M. Woynaroski, T. G.

Norsk tittel: Adverse event reporting in intervention research for young autistic children

Engelsk tittel: Adverse event reporting in intervention research for young autistic children

Tidsskrift: Autism

Behandling og hjelpetiltak

Autismespekter

Sped- og småbarn (0-2 år)

Barn i førskolealder (3-5 år)

Barn i skolealder (6-12 år)

Uklar aldersgruppe

Årstall: 2015

Førsteforfatter: Euser, S. Alink, L. R. Stoltenborgh, M. Bakermans-Kranenburg, M. J. van IJzendoorn, M. H.

Årstall: 2021

Førsteforfatter: Rafieifar, M. Macgowan, M. J.

Norsk tittel: A Meta-Analysis of Group Interventions for Trauma and Depression Among Immigrant and Refugee Children

Engelsk tittel: A Meta-Analysis of Group Interventions for Trauma and Depression Among Immigrant and Refugee Children

Tidsskrift: Research on Social Work Practice

Behandling og hjelpetiltak

Depresjon og nedstemthet (inkl. både vansker og lidelse)

Traumatiske belastninger/stress (PTSD)

Etniske minoriteter

Gruppetiltak

Sped- og småbarn (0-2 år)

Barn i førskolealder (3-5 år)

Barn i skolealder (6-12 år)

Ungdom (13-18 år)

Uklar aldersgruppe

Årstall: 2010

Førsteforfatter: Rosner, R. Kruse, J. Hagl, M.

Norsk tittel: Metaanalyse av sorgtiltak for barn og unge

Engelsk tittel: A meta-analysis of interventions for bereaved children and adolescents

Tidsskrift: Death Studies

Tidlig innsats

Barn som pårørende

Kognitiv atferdsterapi, atferdsterapi og kognitiv terapi

Skole/barnehagebaserte tiltak

Musikk/kunst- og uttrykksterapi

Sped- og småbarn (0-2 år)

Barn i førskolealder (3-5 år)

Barn i skolealder (6-12 år)

Ungdom (13-18 år)

Uklar aldersgruppe

Årstall: 2017

Førsteforfatter: Larson, L. M. Yousafzai, A. K.

Norsk tittel: A meta-analysis of nutrition interventions on mental development of children under-two in low- and middle-income countries

Engelsk tittel: A meta-analysis of nutrition interventions on mental development of children under-two in low- and middle-income countries

Tidsskrift: Maternal & Child Nutrition

Forebyggende og helsefremmende tiltak

Kognisjon (hukommelse, oppmerksomhet, eksekutive funksjoner)

Motorikk

Språk (reseptivt/ekspressivt)

Kosttilskudd og ernæring

Sped- og småbarn (0-2 år)

Årstall: 2020

Førsteforfatter: Walker, V. L. Carpenter, M. E. Lyon, K. J. Button, L.

Norsk tittel: A Meta-Analysis of Paraprofessional-Delivered Interventions to Address Challenging Behavior Among Students With Disabilities

Engelsk tittel: A Meta-Analysis of Paraprofessional-Delivered Interventions to Address Challenging Behavior Among Students With Disabilities

Tidsskrift: Journal of Positive Behavior Interventions

Tidlig innsats

Behandling og hjelpetiltak

Utagerende/utfordrende atferd (uro, bråk)

Sped- og småbarn (0-2 år)

Barn i førskolealder (3-5 år)

Barn i skolealder (6-12 år)

Ungdom (13-18 år)

Uklar aldersgruppe

Årstall: 2023

Førsteforfatter: Lim, N. O'Reilly, M. Russell-George, A. Londono, F. V.

Norsk tittel: A meta-analysis of parenting interventions for immigrants

Engelsk tittel: A meta-analysis of parenting interventions for immigrants

Tidsskrift: Prevention Science

Tidlig innsats

Behandling og hjelpetiltak

Utagerende/utfordrende atferd (uro, bråk)

Samspill

Skoleprestasjoner

Etniske minoriteter

Foreldreveiledning/-terapi (feks COS, ICDP)

Sped- og småbarn (0-2 år)

Barn i førskolealder (3-5 år)

Barn i skolealder (6-12 år)

Ungdom (13-18 år)

Årstall: 2001

Førsteforfatter: Leblanc, M. Ritchie, M.

Norsk tittel: A meta-analysis of play therapy outcomes

Engelsk tittel: A meta-analysis of play therapy outcomes

Tidsskrift: Counselling Psychology Quarterly

Behandling og hjelpetiltak

Utagerende/utfordrende atferd (uro, bråk)

Angst og engstelighet (inkl. både vansker og lidelse)

Skoleprestasjoner

Leketerapi

Sped- og småbarn (0-2 år)

Barn i førskolealder (3-5 år)

Barn i skolealder (6-12 år)

Årstall: 2015

Førsteforfatter: Badr, L. K. Abdallah, B. Kahale, L.

Norsk tittel: Metaanalyse av massasje for premature spedbarn

Engelsk tittel: A Meta-Analysis of Preterm Infant Massage: An Ancient Practice With Contemporary Applications

Tidsskrift: MCN, American Journal of Maternal Child Nursing

Behandling og hjelpetiltak

Kognisjon (hukommelse, oppmerksomhet, eksekutive funksjoner)

For tidlig fødsel

Massasje

Sped- og småbarn (0-2 år)

Årstall: 2020

Førsteforfatter: Wang, Z. Loh, S. C. Tian, J. Chen, Q. J.

Norsk tittel: A meta-analysis of the effect of the Early Start Denver Model in children with autism spectrum disorder

Engelsk tittel: A meta-analysis of the effect of the Early Start Denver Model in children with autism spectrum disorder

Tidsskrift: International Journal of Developmental Disabilities.

Behandling og hjelpetiltak

Autismespekter

Sped- og småbarn (0-2 år)

Barn i førskolealder (3-5 år)

Årstall: 2024

Førsteforfatter: Moore, T. R. Lee, S. H. Freeman, R. Mahmoundi, M. Dimian, A. Riegelman, A. Simacek, J. J.

Norsk tittel: A Meta-Analysis of Treatment for Self-Injurious Behavior in Children and Adolescents With Intellectual and Developmental Disabilities

Engelsk tittel: A Meta-Analysis of Treatment for Self-Injurious Behavior in Children and Adolescents With Intellectual and Developmental Disabilities

Tidsskrift: Behavior Modification

Behandling og hjelpetiltak

Atferdsforstyrrelser

Selvskading/selvmord

ADHD

Autismespekter

Psykisk/fysisk funksjonsnedsettelse

Antidepressiva

Antipsykotisk medisin

Skole/barnehagebaserte tiltak

Døgnbehandling

Sped- og småbarn (0-2 år)

Barn i førskolealder (3-5 år)

Barn i skolealder (6-12 år)

Ungdom (13-18 år)

Årstall: 2019

Førsteforfatter: Schoemaker, N. K. Wentholt, W. G. M. Goemans, A. Vermeer, H. J. Juffer, F. Alink, L. R. A.

Norsk tittel: A meta-analytic review of parenting interventions in foster care and adoption

Engelsk tittel: A meta-analytic review of parenting interventions in foster care and adoption

Tidsskrift: Development & Psychopathology

Behandling og hjelpetiltak

Utagerende/utfordrende atferd (uro, bråk)

Tilknytning

Foreldrestress

Foreldreveiledning/-terapi (feks COS, ICDP)

Foster- og beredskapshjem

Adopsjon

Sped- og småbarn (0-2 år)

Barn i førskolealder (3-5 år)

Barn i skolealder (6-12 år)

Ungdom (13-18 år)

Årstall: 2020

Førsteforfatter: Murano, Dana Sawyer, Jeremy E. Lipnevich, Anastasiya A.

Norsk tittel: A meta-analytic review of preschool social and emotional learning interventions

Engelsk tittel: A meta-analytic review of preschool social and emotional learning interventions

Tidsskrift: Review of Educational Research

Forebyggende og helsefremmende tiltak

Tidlig innsats

Utagerende/utfordrende atferd (uro, bråk)

Sosiale ferdigheter (inkl. vennerelasjoner)

Foreldreveiledning/-terapi (feks COS, ICDP)

Skole/barnehagebaserte tiltak

Sped- og småbarn (0-2 år)

Barn i førskolealder (3-5 år)

Årstall: 2014

Førsteforfatter: Mortensen, J. A. Mastergeorge, A. M.