A meta-analytic review of parenting interventions in foster care and adoption

A meta-analytic review of parenting interventions in foster care and adoption

Forfattere
Schoemaker, N. K. Wentholt, W. G. M. Goemans, A. Vermeer, H. J. Juffer, F. Alink, L. R. A.
Årstall
2019
Tidsskrift
Development & Psychopathology
Volum
Sider
1-24
Foster and adoptive parents often face challenges while taking care of children who, due to their adverse early life experiences, are at risk of developing insecure attachment relationships, behavior problems, and stress dysregulation. Several intervention programs have been developed to help foster and adoptive parents to overcome these challenges. In the current study, a series of eight meta-analyses were performed to examine the effectiveness of these intervention programs on four parent outcomes (sensitive parenting, k = 11, N = 684; dysfunctional discipline, k = 4, N = 239; parenting knowledge and attitudes, k = 7, N = 535; parenting stress, k = 18, N = 1,306), three child outcomes (attachment security, k = 6, N = 395; behavior problems, k = 33, N = 2,661; diurnal cortisol levels, k = 3, N = 261), and placement disruption (k = 7, N = 1,100).

Oversett med Google Translate
-
Tiltaksnivå

Behandling og hjelpetiltak

Tema

Psykiske vansker og lidelser

Atferdsproblemer

Utagerende/utfordrende atferd (uro, bråk)

Foreldreferdigheter

Tilknytning

Foreldrestress

Tiltak

Psykologiske behandlingsmetoder

Foreldreveiledning/-terapi (feks COS, ICDP)

Psykososiale hjelpetiltak

Foster- og beredskapshjem

Adopsjon

Aldersgruppe

Sped- og småbarn (0-2 år)

Barn i førskolealder (3-5 år)

Barn i skolealder (6-12 år)

Ungdom (13-18 år)

Mer informasjon
Leter du etter mer informasjon om temaet? Trykk på lenkene nedenfor for å søke i PsykTestBarn og Håndboka for barn og unges psykiske helse.