BAKGRUNN
Foreliggende kunnskapsoppsummering er en vurdering av effekt av tiltakene Mestringskatten og Mestringskatten for ungdom. Artikkelen er en revisjon av tidligere beskrivelse av samme tiltak i Ungsinn (Bratt, 2010), men videreutviklet ut fra nye prosedyrer og kriterier i Ungsinn fra 2016 (Martinussen et al., 2016). Mestringskatten er et manualbasert program for behandling av barn og ungdom med angstplager eller angstlidelser og finnes i to versjoner; Mestringskatten (7-13 år) og Mestringskatten for ungdom (14-17 år). Programmet består av en arbeidsbok for barnet eller ungdommen og en manual for terapeuten. Barneversjonen av programmet omfatter 12 samlinger for barnet, mens ungdomsversjonen består av 14 samlinger. Begge versjonene inkluderer i tillegg to separate foreldresamlinger. Målgruppe for tiltaket er barn og ungdom med separasjonsangstlidelse (SAD), sosial angstlidelse (SOP) og/eller generalisert angstlidelse (GAD). Rettighetshaver i Norge er Universitetsforlaget (www.universitetsforlaget.no).
METODE
Foreliggende kunnskapsoppsummering bygger på systematisk litteratursøk i databasene Mbase, Medline, Psykinfo, NORART, Cochrane, Cristin, NORA, SCOPUS, SweMed, Kunnskapssenteret, NREPP, NICE, Blueprint og CEBC. Det ble også innhentet informasjon fra fagansvarlige for programmet ved RBUP Øst og Sør.
RESULTATER
Resultatene omfatter en oppsummering av tiltakets beskrivelse, foreliggende forskningsstudier, forskningsmetodisk kvalitet og implementeringskvalitet. Tiltakets bakgrunn, innhold og metoder er godt beskrevet gjennom strukturerte og detaljerte terapeutmanualer og arbeidsbøker for henholdsvis barn og ungdom. Tiltaket har god teoretisk forankring. Det foreligger en rekke kvalitetsmessig gode internasjonale effektstudier og metaanalyser av barneversjonen av det opprinnelige amerikanske tiltaket (Coping Cat), hvor effekt av tiltaket er dokumentert. Det har vært gjennomført én RCT studie av Mestringskatten i Norge. Resultatene herfra er ikke publisert og kan derfor ikke vurderes med hensyn til kvalitet og utfall. Vi kan ut fra dette ikke vise til om tiltaket har effekt når det anvendes i vanlig praksis i Norge. Programmet (både barne- og ungdomsversjonen) kan kjøpes i bokhandel. Det er ikke krav til opplæring, kvalifikasjoner eller tiltak for å sikre god implementeringskvalitet. Det tilbys et to-dagers frivillig kurs i Mestringskatten, hvor veiledning også kan gjøres tilgjengelig. Manglende systematisk oppfølging av implementering av tiltaket bidrar til usikkerhet ved kvaliteten ved bruken av Mestringskatten i vanlig praksis i Norge.
KONKLUSJON
En rekke internasjonale studier, kunnskapsoppsummeringer og metastudier med høy forskningskvalitet har vist god effekt av den amerikanske barneversjonen av Mestringskatten (Coping Cat). For å konkludere om den norske versjonen av tiltaket er virksomt i vanlig praksis i Norge, trenger vi gode effektstudier, eventuelt at resultatene fra studien som allerede er gjennomført blir publisert.
Mestringskatten klassifiseres på evidensnivå 3 – Tiltak med noe dokumentasjon på effekt
Oversett med Google Translate
-