Effekt av foreldrebaserte tiltak for atferdsforstyrrelser hos barn med utviklingshemming: Metaanalyse

Effects of parent management training programs on disruptive behavior for children with a developmental disability: A meta-analysis

Forfattere
Skotarczak, L. Lee, G. K.
Årstall
2015
Tidsskrift
Research in Developmental Disabilities
Volum
38
Sider
272-287
This meta-analysis determined the effects of parent management training (PMT) on disruptive behaviors in children with a developmental disability. Parent management training programs, based on behavioral theories of psychology, are commonly used in addressing disruptive behavior in children. Eleven studies met inclusion criteria with a total of 540 participants, with 275 in experimental groups and 265 in control groups. The effect of PMT on the disruptive behavior in children with a developmental disability was significant (g = 0.39). The moderator effects of type of PMT, delivery type and setting, and administrator level of education were also significant. The moderator effects of child age, and session number and duration were not significant in this meta-analysis. (PsycINFO Database Record (c) 2016 APA, all rights reserved)

Oversett med Google Translate
-
Tiltaksnivå

Behandling og hjelpetiltak

Tema

Psykiske vansker og lidelser

Atferdsproblemer

Utagerende/utfordrende atferd (uro, bråk)

Biologiske risikofaktorer, sykdommer og symptomer

Psykisk/fysisk funksjonsnedsettelse

Tiltak

Psykologiske behandlingsmetoder

Foreldreveiledning/-terapi (feks COS, ICDP)

Aldersgruppe

Barn i førskolealder (3-5 år)

Barn i skolealder (6-12 år)

Ungdom (13-18 år)

Uklar aldersgruppe

Mer informasjon
Leter du etter mer informasjon om temaet? Trykk på lenkene nedenfor for å søke i PsykTestBarn og Tiltakshåndboka for barn og unges psykiske helse.