Søk etter systematiske oversikter

Bruk filtreringskategoriene nedenfor for å spisse søket ditt. Ved spørsmål kontakt oss på insum@r-bup.no

Tiltaksnivå

Tema

Tiltak

Aldersgruppe

Egenskaper

Viser 1–20 av 39 resultater

Årstall

Førsteforfatter

Norsk tittel

Engelsk tittel

Tidsskrift

Årstall: 2024

Førsteforfatter: Giles, C. J. Vasthagen, M. van Leuven, L. Edenius, A. Ghaderi, A. Enebrink, P.

Norsk tittel: The efficacy of psychological prevention, and health promotion interventions targeting psychological health, wellbeing or resilience among forced migrant children and youth: a systematic review and meta‑analysis

Engelsk tittel: The efficacy of psychological prevention, and health promotion interventions targeting psychological health, wellbeing or resilience among forced migrant children and youth: a systematic review and meta-analysis

Tidsskrift: European Child & Adolescent Psychiatry

Tidlig innsats

Behandling og hjelpetiltak

Depresjon og nedstemthet (inkl. både vansker og lidelse)

Angst og engstelighet (inkl. både vansker og lidelse)

Traumatiske belastninger/stress (PTSD)

Livskvalitet

Trivsel

Etniske minoriteter

Kognitiv atferdsterapi, atferdsterapi og kognitiv terapi

Leketerapi

Musikk/kunst- og uttrykksterapi

Barn i skolealder (6-12 år)

Ungdom (13-18 år)

Årstall: 2024

Førsteforfatter: Xie, Y. Zhu, X. Wang, L. Wan, Z. Yang, J. Su, C. Duan, S. Xu, C. Kan, B.

Norsk tittel: A network meta-analysis of psychological interventions for children and adolescents after natural and man-made disasters

Engelsk tittel: A network meta-analysis of psychological interventions for children and adolescents after natural and man-made disasters

Tidsskrift: Bmc Psychiatry

Behandling og hjelpetiltak

Depresjon og nedstemthet (inkl. både vansker og lidelse)

Traumatiske belastninger/stress (PTSD)

Kognitiv atferdsterapi, atferdsterapi og kognitiv terapi

Leketerapi

Barn i skolealder (6-12 år)

Ungdom (13-18 år)

Årstall: 2024

Førsteforfatter: Westlake, F. Westlake, M. Totsika, V.

Norsk tittel: A systematic review and meta-analysis of the effectiveness of interventions targeting the parent-child relationship in families of children with an intellectual disability

Engelsk tittel: A systematic review and meta-analysis of the effectiveness of interventions targeting the parent-child relationship in families of children with an intellectual disability

Tidsskrift: Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities

Behandling og hjelpetiltak

ADHD

Autismespekter

Samspill

Tilknytning

Foreldrestress

Språk (reseptivt/ekspressivt)

Sosiale ferdigheter (inkl. vennerelasjoner)

Psykisk/fysisk funksjonsnedsettelse

Foreldreveiledning/-terapi (feks COS, ICDP)

Leketerapi

Psykoedukative tiltak (inkl. videobasert modellæring)

Rådgiving/støttesamtaler

Sped- og småbarn (0-2 år)

Barn i førskolealder (3-5 år)

Barn i skolealder (6-12 år)

Årstall: 2024

Førsteforfatter: Deniz, E. Francis, G. Torgerson, C. Toseeb, U.

Norsk tittel: Parent-Mediated Play-Based Interventions to Improve Social Communication and Language Skills of Preschool Autistic Children: A Systematic Review and Meta-analysis

Engelsk tittel: Parent-Mediated Play-Based Interventions to Improve Social Communication and Language Skills of Preschool Autistic Children: A Systematic Review and Meta-analysis

Tidsskrift: Review Journal of Autism and Developmental Disorders

Behandling og hjelpetiltak

Autismespekter

Språk (reseptivt/ekspressivt)

Sosiale ferdigheter (inkl. vennerelasjoner)

Foreldreveiledning/-terapi (feks COS, ICDP)

Leketerapi

Sped- og småbarn (0-2 år)

Barn i førskolealder (3-5 år)

Årstall: 2023

Førsteforfatter: Hipolito, G. Pagnamenta, E. Stacey, H. Wright, E. Joffe, V. Murayama, K. Creswell, C.

Norsk tittel: A systematic review and meta-analysis of nonpharmacological interventions for children and adolescents with selective mutism

Engelsk tittel: A systematic review and meta-analysis of nonpharmacological interventions for children and adolescents with selective mutism

Tidsskrift: JCPP Advances

Behandling og hjelpetiltak

Selektiv mutisme

Angst og engstelighet (inkl. både vansker og lidelse)

Livskvalitet

Trivsel

Skoleprestasjoner

Kognitiv atferdsterapi, atferdsterapi og kognitiv terapi

Leketerapi

Psykoedukative tiltak (inkl. videobasert modellæring)

Sped- og småbarn (0-2 år)

Barn i førskolealder (3-5 år)

Barn i skolealder (6-12 år)

Ungdom (13-18 år)

Årstall: 2023

Førsteforfatter: Warwick, L. A. Lenz, A. Branch, M. L. Lemberger-Truelove, M. E.

Norsk tittel: A meta-analysis of common factors in child therapy interventions

Engelsk tittel: A meta-analysis of common factors in child therapy interventions

Tidsskrift: Journal of Child and Adolescent Counseling

Behandling og hjelpetiltak

Utagerende/utfordrende atferd (uro, bråk)

Angst og engstelighet (inkl. både vansker og lidelse)

Traumatiske belastninger/stress (PTSD)

Psykisk/fysisk funksjonsnedsettelse

Leketerapi

Musikk/kunst- og uttrykksterapi

Gruppetiltak

Barn i førskolealder (3-5 år)

Barn i skolealder (6-12 år)

Årstall: 2023

Førsteforfatter: Bilgili-Karabacak, I. Duenas, A. D. Settanni, E. Bauer, K.

Norsk tittel: A Quantitative Systematic Review of Sibling-Mediated Interventions for Young Children with Autism: Effects on Sibling Outcomes

Engelsk tittel: A Quantitative Systematic Review of Sibling-Mediated Interventions for Young Children with Autism: Effects on Sibling Outcomes

Tidsskrift: Review Journal of Autism and Developmental Disorders

Tidlig innsats

Behandling og hjelpetiltak

Autismespekter

Barn som pårørende

Leketerapi

Barn i førskolealder (3-5 år)

Barn i skolealder (6-12 år)

Ungdom (13-18 år)

Årstall: 2023

Førsteforfatter: Romero, E. Alvarez-Voces, M. Diaz-Vazquez, B. Lopez-Romero, L.

Norsk tittel: What works in the psychological treatment of child conduct problems? An umbrella review of meta-analytic studies

Engelsk tittel: What works in the psychological treatment of child conduct problems? An umbrella review of meta-analytic studies

Tidsskrift: Revista De Psicologia Clinica Con Ninos Y Adolescentes

Behandling og hjelpetiltak

Utagerende/utfordrende atferd (uro, bråk)

Antisosial atferd (vold/aggresjon, ungdomskriminalitet)

Atferdsforstyrrelser

Foreldreveiledning/-terapi (feks COS, ICDP)

Leketerapi

Barn i førskolealder (3-5 år)

Barn i skolealder (6-12 år)

Oversikter over oversikter

Årstall: 2023

Førsteforfatter: Holliman, R. Foster, R. D.

Norsk tittel: The way we play in the sand: A meta-analytic investigation of sand therapy, its formats, and presenting problems

Engelsk tittel: The way we play in the sand: A meta-analytic investigation of sand therapy, its formats, and presenting problems

Tidsskrift: Journal of Child and Adolescent Counseling

Tidlig innsats

Behandling og hjelpetiltak

Antisosial atferd (vold/aggresjon, ungdomskriminalitet)

Depresjon og nedstemthet (inkl. både vansker og lidelse)

Angst og engstelighet (inkl. både vansker og lidelse)

Samspill

Selvfølelse og selvtillit

Leketerapi

Musikk/kunst- og uttrykksterapi

Gruppetiltak

Barn i skolealder (6-12 år)

Ungdom (13-18 år)

Uklar aldersgruppe

Årstall: 2023

Førsteforfatter: Hudson, J. L. Minihan, S. Chen, W. T. Carl, T. Fu, M. Tully, L. Kangas, M. Rosewell, L. McDermott, E. A. Wang, Y. W. Stubbs, T. Martiniuk, A.

Norsk tittel: Interventions for Young Children's Mental Health: A Review of Reviews

Engelsk tittel: Interventions for Young Children's Mental Health: A Review of Reviews

Tidsskrift: Clinical Child and Family Psychology Review

Behandling og hjelpetiltak

Utagerende/utfordrende atferd (uro, bråk)

Depresjon og nedstemthet (inkl. både vansker og lidelse)

Angst og engstelighet (inkl. både vansker og lidelse)

ADHD

Autismespekter

Sosiale ferdigheter (inkl. vennerelasjoner)

Familieterapi

Foreldreveiledning/-terapi (feks COS, ICDP)

Kognitiv atferdsterapi, atferdsterapi og kognitiv terapi

Leketerapi

Mindfulness

Musikk/kunst- og uttrykksterapi

Gruppetiltak

Skole/barnehagebaserte tiltak

E-helsetiltak (spill, internett, telefon)

Barn i førskolealder (3-5 år)

Barn i skolealder (6-12 år)

Oversikter over oversikter

Årstall: 2023

Førsteforfatter: Fisak, B. Penna, A. Mian, N. D. Lamoli, L. Margaris, A. Dela Cruz, Samf

Norsk tittel: The Effectiveness of Anxiety Interventions for Young Children: A Meta-Analytic Review

Engelsk tittel: The Effectiveness of Anxiety Interventions for Young Children: A Meta-Analytic Review

Tidsskrift: Journal of Child and Family Studies

Behandling og hjelpetiltak

Angst og engstelighet (inkl. både vansker og lidelse)

Foreldreveiledning/-terapi (feks COS, ICDP)

Kognitiv atferdsterapi, atferdsterapi og kognitiv terapi

Leketerapi

Barn i førskolealder (3-5 år)

Barn i skolealder (6-12 år)

Årstall: 2023

Førsteforfatter: Carrington, L. Hale, L. Freeman, C. Smith, D. Perry, M.

Norsk tittel: The effectiveness of play as an intervention using International Classification of Functioning outcome measures for children with disabilities - a systematic review and meta-synthesis

Engelsk tittel: The effectiveness of play as an intervention using International Classification of Functioning outcome measures for children with disabilities - a systematic review and meta-synthesis

Tidsskrift: Disability and Rehabilitation

Behandling og hjelpetiltak

ADHD

Autismespekter

Psykisk/fysisk funksjonsnedsettelse

Leketerapi

Habilitering/rehabilitering (inkl. fysioterapi)

Hjemmebaserte tjenester

Skole/barnehagebaserte tiltak

Sped- og småbarn (0-2 år)

Barn i førskolealder (3-5 år)

Barn i skolealder (6-12 år)

Årstall: 2022

Førsteforfatter: Skene, K. O'Farrelly, C. M. Byrne, E. M. Kirby, N. Stevens, E. C. Ramchandani, P. G.

Norsk tittel: Can guidance during play enhance children's learning and development in educational contexts? A systematic review and meta-analysis

Engelsk tittel: Can guidance during play enhance children's learning and development in educational contexts? A systematic review and meta-analysis

Tidsskrift: Child Development

Forebyggende og helsefremmende tiltak

Kognisjon (hukommelse, oppmerksomhet, eksekutive funksjoner)

Motorikk

Språk (reseptivt/ekspressivt)

Sosiale ferdigheter (inkl. vennerelasjoner)

Skoleprestasjoner

Leketerapi

Sped- og småbarn (0-2 år)

Barn i førskolealder (3-5 år)

Barn i skolealder (6-12 år)

Årstall: 2022

Førsteforfatter: Kumar, Sapna V. Narayan, Shweta Malo, Palash Kumar Bhaskarapillai, Binukumar Thippeswamy, Harish Desai, Geetha Kishore, M.

Norsk tittel: A systematic review and meta-analysis of early childhood intervention programs for developmental difficulties in low-and-middle-income countries

Engelsk tittel: A systematic review and meta-analysis of early childhood intervention programs for developmental difficulties in low-and-middle-income countries

Tidsskrift: Asian Journal of Psychiatry

Tidlig innsats

Behandling og hjelpetiltak

Kognisjon (hukommelse, oppmerksomhet, eksekutive funksjoner)

Motorikk

Språk (reseptivt/ekspressivt)

Fattigdom

Foreldreveiledning/-terapi (feks COS, ICDP)

Leketerapi

Hjemmebaserte tjenester

Sped- og småbarn (0-2 år)

Barn i førskolealder (3-5 år)

Årstall: 2022

Førsteforfatter: Wiersma, J. K. Freedle, L. R. McRoberts, R. Solberg, K. B.

Norsk tittel: A meta-analysis of sandplay therapy treatment outcomes

Engelsk tittel: A meta-analysis of sandplay therapy treatment outcomes

Tidsskrift: International Journal of Play Therapy

Behandling og hjelpetiltak

Utagerende/utfordrende atferd (uro, bråk)

Depresjon og nedstemthet (inkl. både vansker og lidelse)

Angst og engstelighet (inkl. både vansker og lidelse)

ADHD

Leketerapi

Barn i førskolealder (3-5 år)

Barn i skolealder (6-12 år)

Ungdom (13-18 år)

Årstall: 2022

Førsteforfatter: Francis, G. Deniz, E. Torgerson, C. Toseeb, U.

Årstall: 2022

Førsteforfatter: Halemani, K. Issac, A. Mishra, P. Dhiraaj, S. Mandelia, A. Mathias, E.

Norsk tittel: Effectiveness of Preoperative Therapeutic Play on Anxiety Among Children Undergoing Invasive Procedure: a Systematic Review and Meta-analysis

Engelsk tittel: Effectiveness of Preoperative Therapeutic Play on Anxiety Among Children Undergoing Invasive Procedure: a Systematic Review and Meta-analysis

Tidsskrift: Indian Journal of Surgical Oncology.

Behandling og hjelpetiltak

Angst og engstelighet (inkl. både vansker og lidelse)

Medisinske prosedyrer

Leketerapi

Barn i førskolealder (3-5 år)

Barn i skolealder (6-12 år)

Årstall: 2022

Førsteforfatter: Fedewa, M. Watkins, L. Barnard-Brak, L. Akemoglu, Y.

Norsk tittel: A Systematic Review and Meta-Analysis of Single Case Experimental Design Play Interventions for Children with Autism and Their Peers

Engelsk tittel: A Systematic Review and Meta-Analysis of Single Case Experimental Design Play Interventions for Children with Autism and Their Peers

Tidsskrift: Review Journal of Autism and Developmental Disorders

Behandling og hjelpetiltak

Autismespekter

Sosiale ferdigheter (inkl. vennerelasjoner)

Leketerapi

Barn i førskolealder (3-5 år)

Barn i skolealder (6-12 år)

Årstall: 2021

Førsteforfatter: Casper, R. Shloim, N. Hebron, J.

Norsk tittel: Use of non-directive therapy for adolescents with autism spectrum disorder: A systematic review

Engelsk tittel: Use of non-directive therapy for adolescents with autism spectrum disorder: A systematic review

Tidsskrift: Counselling & Psychotherapy Research

Behandling og hjelpetiltak

Autismespekter

Språk (reseptivt/ekspressivt)

Sosiale ferdigheter (inkl. vennerelasjoner)

Selvfølelse og selvtillit

Stressmestring og selvregulering

Leketerapi

Ungdom (13-18 år)

Årstall: 2021

Førsteforfatter: Romano, E. Weegar, K. Gallitto, E. Zak, S. Saini, M.

Norsk tittel: Meta-Analysis on Interventions for Children Exposed to Intimate Partner Violence

Engelsk tittel: Meta-Analysis on Interventions for Children Exposed to Intimate Partner Violence

Tidsskrift: Trauma Violence & Abuse

Behandling og hjelpetiltak

Utagerende/utfordrende atferd (uro, bråk)

Antisosial atferd (vold/aggresjon, ungdomskriminalitet)

Depresjon og nedstemthet (inkl. både vansker og lidelse)

Angst og engstelighet (inkl. både vansker og lidelse)

Traumatiske belastninger/stress (PTSD)

Fysiske overgrep

Foreldreveiledning/-terapi (feks COS, ICDP)

Leketerapi

Psykoedukative tiltak (inkl. videobasert modellæring)

Barn i førskolealder (3-5 år)

Barn i skolealder (6-12 år)