Søk etter systematiske oversikter

Bruk filtreringskategoriene nedenfor for å spisse søket ditt. Ved spørsmål kontakt oss på insum@r-bup.no

Tiltaksnivå

Tema

Tiltak

Aldersgruppe

Egenskaper

Viser 1–20 av 26 resultater

Årstall

Førsteforfatter

Norsk tittel

Engelsk tittel

Tidsskrift

Årstall: 2022

Førsteforfatter: Skene, K. O'Farrelly, C. M. Byrne, E. M. Kirby, N. Stevens, E. C. Ramchandani, P. G.

Norsk tittel: Can guidance during play enhance children's learning and development in educational contexts? A systematic review and meta-analysis

Engelsk tittel: Can guidance during play enhance children's learning and development in educational contexts? A systematic review and meta-analysis

Tidsskrift: Child Development

Forebyggende og helsefremmende tiltak

Kognisjon (hukommelse, oppmerksomhet, eksekutive funksjoner)

Motorikk

Språk (reseptivt/ekspressivt)

Sosiale ferdigheter (inkl. vennerelasjoner)

Skoleprestasjoner

Leketerapi

Sped- og småbarn (0-2 år)

Barn i førskolealder (3-5 år)

Barn i skolealder (6-12 år)

Årstall: 2022

Førsteforfatter: Halemani, K. Issac, A. Mishra, P. Dhiraaj, S. Mandelia, A. Mathias, E.

Norsk tittel: Effectiveness of Preoperative Therapeutic Play on Anxiety Among Children Undergoing Invasive Procedure: a Systematic Review and Meta-analysis

Engelsk tittel: Effectiveness of Preoperative Therapeutic Play on Anxiety Among Children Undergoing Invasive Procedure: a Systematic Review and Meta-analysis

Tidsskrift: Indian Journal of Surgical Oncology.

Behandling og hjelpetiltak

Angst og engstelighet (inkl. både vansker og lidelse)

Medisinske prosedyrer

Leketerapi

Barn i førskolealder (3-5 år)

Barn i skolealder (6-12 år)

Årstall: 2022

Førsteforfatter: Wiersma, J. K. Freedle, L. R. McRoberts, R. Solberg, K. B.

Norsk tittel: A meta-analysis of sandplay therapy treatment outcomes

Engelsk tittel: A meta-analysis of sandplay therapy treatment outcomes

Tidsskrift: International Journal of Play Therapy

Behandling og hjelpetiltak

Utagerende/utfordrende atferd (uro, bråk)

Depresjon og nedstemthet (inkl. både vansker og lidelse)

Angst og engstelighet (inkl. både vansker og lidelse)

ADHD

Leketerapi

Barn i førskolealder (3-5 år)

Barn i skolealder (6-12 år)

Ungdom (13-18 år)

Årstall: 2022

Førsteforfatter: Francis, G. Deniz, E. Torgerson, C. Toseeb, U.

Årstall: 2021

Førsteforfatter: Romano, E. Weegar, K. Gallitto, E. Zak, S. Saini, M.

Norsk tittel: Meta-Analysis on Interventions for Children Exposed to Intimate Partner Violence

Engelsk tittel: Meta-Analysis on Interventions for Children Exposed to Intimate Partner Violence

Tidsskrift: Trauma Violence & Abuse

Behandling og hjelpetiltak

Utagerende/utfordrende atferd (uro, bråk)

Antisosial atferd (vold/aggresjon, ungdomskriminalitet)

Depresjon og nedstemthet (inkl. både vansker og lidelse)

Angst og engstelighet (inkl. både vansker og lidelse)

Traumatiske belastninger/stress (PTSD)

Fysiske overgrep

Foreldreveiledning/-terapi (feks COS, ICDP)

Leketerapi

Psykoedukative tiltak (inkl. videobasert modellæring)

Barn i førskolealder (3-5 år)

Barn i skolealder (6-12 år)

Årstall: 2021

Førsteforfatter: Casper, R. Shloim, N. Hebron, J.

Norsk tittel: Use of non-directive therapy for adolescents with autism spectrum disorder: A systematic review

Engelsk tittel: Use of non-directive therapy for adolescents with autism spectrum disorder: A systematic review

Tidsskrift: Counselling & Psychotherapy Research

Behandling og hjelpetiltak

Autismespekter

Språk (reseptivt/ekspressivt)

Sosiale ferdigheter (inkl. vennerelasjoner)

Selvfølelse og selvtillit

Stressmestring og selvregulering

Leketerapi

Ungdom (13-18 år)

Årstall: 2021

Førsteforfatter: Dijkstra-de Neijs, L. Tisseur, C. Kluwen, L. A. Van Berckelaer-Onnes, I. A. Swaab, H. Ester, W. A.

Norsk tittel: Effectivity of Play-Based Interventions in Children with Autism Spectrum Disorder and Their Parents: A Systematic Review

Engelsk tittel: Effectivity of Play-Based Interventions in Children with Autism Spectrum Disorder and Their Parents: A Systematic Review

Tidsskrift: Journal of Autism and Developmental Disorders

Behandling og hjelpetiltak

Autismespekter

Motorikk

Språk (reseptivt/ekspressivt)

Sosiale ferdigheter (inkl. vennerelasjoner)

Leketerapi

Sped- og småbarn (0-2 år)

Barn i førskolealder (3-5 år)

Barn i skolealder (6-12 år)

Årstall: 2021

Førsteforfatter: Parker, M. M. Hunnicutt Hollenbaugh, K. Kelly, C. T.

Årstall: 2020

Førsteforfatter: Drisko, J. Corvino, P. Kelly, L. Nielson, J.

Norsk tittel: Is Individual Child Play Therapy Effective?

Engelsk tittel: Is Individual Child Play Therapy Effective?

Tidsskrift: Research on Social Work Practice

Tidlig innsats

Behandling og hjelpetiltak

Leketerapi

Sped- og småbarn (0-2 år)

Barn i førskolealder (3-5 år)

Barn i skolealder (6-12 år)

Årstall: 2020

Førsteforfatter: Money, R. Wilde, S. Dawson, D.

Årstall: 2019

Førsteforfatter: Mavranezouli, I. Megnin-Viggars, O. Daly, C. Dias, S. Stockton, S. Meiser-Stedman, R. Trickey, D. Pilling, S.

Norsk tittel: Research Review: Psychological and psychosocial treatments for children and young people with post-traumatic stress disorder: a network meta-analysis

Engelsk tittel: Research Review: Psychological and psychosocial treatments for children and young people with post-traumatic stress disorder: a network meta-analysis

Tidsskrift: Journal of Child Psychology & Psychiatry & Allied Disciplines

Behandling og hjelpetiltak

Traumatiske belastninger/stress (PTSD)

Familieterapi

Foreldreveiledning/-terapi (feks COS, ICDP)

Kognitiv atferdsterapi, atferdsterapi og kognitiv terapi

Leketerapi

Barn i førskolealder (3-5 år)

Barn i skolealder (6-12 år)

Ungdom (13-18 år)

Årstall: 2019

Førsteforfatter: Pester, Danielle Lenz, A. Dell'Aquila, Julia

Norsk tittel: Effekt av barnesentrert leketerapi for å bedre psykisk helse: Metaanalyse

Engelsk tittel: Meta-analysis of single-case evaluations of child-centered play therapy for treating mental health symptoms

Tidsskrift:

Behandling og hjelpetiltak

Depresjon og nedstemthet (inkl. både vansker og lidelse)

Angst og engstelighet (inkl. både vansker og lidelse)

Sosiale ferdigheter (inkl. vennerelasjoner)

Stressmestring og selvregulering

Leketerapi

Barn i førskolealder (3-5 år)

Barn i skolealder (6-12 år)

Årstall: 2019

Førsteforfatter: Latzman, N.; Casanueva, C.; Brinton, J.; & Forman‐Hoffman, V.

Norsk tittel: The promotion of well‐being among children exposed to intimate partner violence: A systematic review of interventions

Engelsk tittel: The promotion of well‐being among children exposed to intimate partner violence: A systematic review of interventions

Tidsskrift: Campbell Systematic Reviews

Tidlig innsats

Behandling og hjelpetiltak

Antisosial atferd (vold/aggresjon, ungdomskriminalitet)

Barn som pårørende

Fysiske overgrep

Psykologiske overgrep

Familieterapi

Kognitiv atferdsterapi, atferdsterapi og kognitiv terapi

Leketerapi

Psykoedukative tiltak (inkl. videobasert modellæring)

Sped- og småbarn (0-2 år)

Barn i førskolealder (3-5 år)

Barn i skolealder (6-12 år)

Ungdom (13-18 år)

Campbell-oversikter

Årstall: 2019

Førsteforfatter: Romano, E. Weegar, K. Gallitto, E. Zak, S. Saini, M.

Norsk tittel: Effekt av tiltak gitt til barn som har vært eksponert for vold i nære relasjoner

Engelsk tittel: Meta-Analysis on Interventions for Children Exposed to Intimate Partner Violence

Tidsskrift: Trauma Violence & Abuse

Tidlig innsats

Behandling og hjelpetiltak

Traumatiske belastninger/stress (PTSD)

Barn som pårørende

Fysiske overgrep

Foreldreveiledning/-terapi (feks COS, ICDP)

Kognitiv atferdsterapi, atferdsterapi og kognitiv terapi

Leketerapi

Psykoedukative tiltak (inkl. videobasert modellæring)

Barn i førskolealder (3-5 år)

Barn i skolealder (6-12 år)

Årstall: 2019

Førsteforfatter: Mavranezouli, I. Megnin-Viggars, O. Daly, C. Dias, S. Stockton, S. Meiser-Stedman, R. Trickey, D. Pilling, S.

Norsk tittel: Psykologiske og psykososiale tiltak for barn og unge med posttraumatisk stresslidelse: Nettverksanalyse

Engelsk tittel: Psychological and psychosocial treatments for children and young people with post-traumatic stress disorder: a network meta-analysis

Tidsskrift: Journal of Child Psychology and Psychiatry

Behandling og hjelpetiltak

Traumatiske belastninger/stress (PTSD)

Familieterapi

Foreldreveiledning/-terapi (feks COS, ICDP)

Kognitiv atferdsterapi, atferdsterapi og kognitiv terapi

Leketerapi

Mindfulness

Rådgiving/støttesamtaler

Barn i skolealder (6-12 år)

Ungdom (13-18 år)

Årstall: 2018

Førsteforfatter: Kemper, A. R. Maslow, G. R. Hill, S. Namdari, B. Allen LaPointe, N. M. Goode, A. P. Coeytaux, R. R. Befus, D. Kosinski, A. S. Bowen, S. E. McBroom, A. J. Lallinger, K. R. Sanders, G. D.

Norsk tittel: Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD): Diagnose og behandling hos barn og ungdom

Engelsk tittel: Attention Deficit Hyperactivity Disorder: Diagnosis and Treatment in Children and Adolescents

Tidsskrift: Agency for Healthcare Research and Quality

Behandling og hjelpetiltak

ADHD

Foreldreveiledning/-terapi (feks COS, ICDP)

Kognitiv atferdsterapi, atferdsterapi og kognitiv terapi

Leketerapi

Mindfulness

Antidepressiva

Beroligende medisin

Stimulerende midler

Skole/barnehagebaserte tiltak

Barn i skolealder (6-12 år)

Ungdom (13-18 år)

Årstall: 2018

Førsteforfatter: Hendriks, A. M. Bartels, M. Colins, O. F. Finkenauer, C.

Norsk tittel: Childhood aggression: A synthesis of reviews and meta-analyses to reveal patterns and opportunities for prevention and intervention strategies

Engelsk tittel: Childhood aggression: A synthesis of reviews and meta-analyses to reveal patterns and opportunities for prevention and intervention strategies

Tidsskrift: Neuroscience and Biobehavioral Reviews

Tidlig innsats

Behandling og hjelpetiltak

Antisosial atferd (vold/aggresjon, ungdomskriminalitet)

Atferdsforstyrrelser

Familieterapi

Foreldreveiledning/-terapi (feks COS, ICDP)

Kognitiv atferdsterapi, atferdsterapi og kognitiv terapi

Leketerapi

Skole/barnehagebaserte tiltak

Nettverkstiltak (inkl. MST)

Fysisk aktivitet

Media

Tiltak i nærmiljøet/infrastruktur (ungdomsklubber, frivillig arbeid, etterskoletilbud, veier, parker)

Barn i skolealder (6-12 år)

Oversikter over oversikter

Årstall: 2016

Førsteforfatter: Fedewa, A. L. Ahn, S. Reese, R. J. Suarez, M. M. Macquoid, A. Davis, M. C. Prout, H. T.

Norsk tittel: Does psychotherapy work with school-aged youth? A meta-analytic examination of moderator variables that influence therapeutic outcomes

Engelsk tittel: Does psychotherapy work with school-aged youth? A meta-analytic examination of moderator variables that influence therapeutic outcomes

Tidsskrift: Journal of School Psychology

Behandling og hjelpetiltak

Utagerende/utfordrende atferd (uro, bråk)

Stress

Skoleprestasjoner

Skolefravær

Kognitiv atferdsterapi, atferdsterapi og kognitiv terapi

Leketerapi

Psykodynamisk/interpersonlig terapi

Gestaltterapi

Barn i skolealder (6-12 år)

Årstall: 2016

Førsteforfatter: Ward, M. A. Theule, J. Cheung, K.

Norsk tittel: Foreldre-barn interaksjonsterapi for atferdsforstyrrelser hos barn: Metaanalyse

Engelsk tittel: Parent-child interaction therapy for child disruptive behaviour disorders: A meta-analysis

Tidsskrift: Child and Youth Care Forum

Behandling og hjelpetiltak

Utagerende/utfordrende atferd (uro, bråk)

Atferdsforstyrrelser

ADHD

Foreldreveiledning/-terapi (feks COS, ICDP)

Leketerapi

Barn i førskolealder (3-5 år)

Årstall: 2015

Førsteforfatter: Zhou, X. Hetrick, S. E. Cuijpers, P. Qin, B. Barth, J. Whittington, C. J. Cohen, D. Del Giovane, C. Liu, Y. Michael, K. D. Zhang, Y. Weisz, J. R. Xie, P.

Norsk tittel: Comparative efficacy and acceptability of psychotherapies for depression in children and adolescents: A systematic review and network meta-analysis

Engelsk tittel: Comparative efficacy and acceptability of psychotherapies for depression in children and adolescents: A systematic review and network meta-analysis

Tidsskrift: World Psychiatry

Behandling og hjelpetiltak

Depresjon og nedstemthet (inkl. både vansker og lidelse)

Familieterapi

Kognitiv atferdsterapi, atferdsterapi og kognitiv terapi

Leketerapi

Psykodynamisk/interpersonlig terapi

Barn i skolealder (6-12 år)

Ungdom (13-18 år)