Søk etter systematiske oversikter

Bruk filtreringskategoriene nedenfor for å spisse søket ditt. Ved spørsmål kontakt oss på insum@r-bup.no

Tiltaksnivå

Tema

Tiltak

Aldersgruppe

Egenskaper

Viser 1–20 av 82 resultater

Årstall

Førsteforfatter

Norsk tittel

Engelsk tittel

Tidsskrift

Årstall: 2024

Førsteforfatter: Gómez-Cotilla, R. Lopez-de-Uralde-Selva, M. Valero-Aguayo, L.

Norsk tittel: Efficacy of Early Intervention Programmes: Systematic Review and Meta-analysis

Engelsk tittel: Efficacy of Early Intervention Programmes: Systematic Review and Meta-analysis

Tidsskrift: PSICOLOGIA EDUCATIVA

Tidlig innsats

Behandling og hjelpetiltak

Autismespekter

Psykisk/fysisk funksjonsnedsettelse

Kognitiv atferdsterapi, atferdsterapi og kognitiv terapi

Sped- og småbarn (0-2 år)

Barn i førskolealder (3-5 år)

Årstall: 2024

Førsteforfatter: Liu, C. Liang, X. Sit, C. H. P.

Norsk tittel: Physical Activity and Mental Health in Children and Adolescents With Neurodevelopmental Disorders: A Systematic Review and Meta-Analysis

Engelsk tittel: Physical Activity and Mental Health in Children and Adolescents With Neurodevelopmental Disorders: A Systematic Review and Meta-Analysis

Tidsskrift: JAMA Pediatrics

Behandling og hjelpetiltak

Utagerende/utfordrende atferd (uro, bråk)

Antisosial atferd (vold/aggresjon, ungdomskriminalitet)

Depresjon og nedstemthet (inkl. både vansker og lidelse)

Angst og engstelighet (inkl. både vansker og lidelse)

ADHD

Autismespekter

Kognisjon (hukommelse, oppmerksomhet, eksekutive funksjoner)

Trivsel

Psykisk/fysisk funksjonsnedsettelse

Fysisk aktivitet

Barn i førskolealder (3-5 år)

Barn i skolealder (6-12 år)

Ungdom (13-18 år)

Årstall: 2024

Førsteforfatter: Thompson, B. A. D. Gilmore, R. Barfoot, J. Sakzewski, L.

Norsk tittel: A systematic review of the efficacy of group social skills interventions on social functioning and social participation in children with acquired brain injury or cerebral palsy

Engelsk tittel: A systematic review of the efficacy of group social skills interventions on social functioning and social participation in children with acquired brain injury or cerebral palsy

Tidsskrift: Child: Care, Health & Development

Behandling og hjelpetiltak

Sosiale ferdigheter (inkl. vennerelasjoner)

Somatisk sykdom (inkl. smertetilstander)

Psykisk/fysisk funksjonsnedsettelse

Habilitering/rehabilitering (inkl. fysioterapi)

Gruppetiltak

Barn i skolealder (6-12 år)

Årstall: 2024

Førsteforfatter: Moore, T. R. Lee, S. H. Freeman, R. Mahmoundi, M. Dimian, A. Riegelman, A. Simacek, J. J.

Norsk tittel: A Meta-Analysis of Treatment for Self-Injurious Behavior in Children and Adolescents With Intellectual and Developmental Disabilities

Engelsk tittel: A Meta-Analysis of Treatment for Self-Injurious Behavior in Children and Adolescents With Intellectual and Developmental Disabilities

Tidsskrift: Behavior Modification

Behandling og hjelpetiltak

Atferdsforstyrrelser

Selvskading/selvmord

ADHD

Autismespekter

Psykisk/fysisk funksjonsnedsettelse

Antidepressiva

Antipsykotisk medisin

Skole/barnehagebaserte tiltak

Døgnbehandling

Sped- og småbarn (0-2 år)

Barn i førskolealder (3-5 år)

Barn i skolealder (6-12 år)

Ungdom (13-18 år)

Årstall: 2023

Førsteforfatter: Iffland, M. A. Gillies, D. M. Aghaji, A.

Norsk tittel: Organisation‑Wide Interventions to Reduce Behaviours of Concern as well as Restrictive Practices with Children or Adults with a Neurodevelopmental Disorder: a Systematic Review

Engelsk tittel: Organisation-wide interventions to reduce behaviours of concern as well as restrictive practices with children or adults with a neurodevelopmental disorder: A systematic review

Tidsskrift: Advances in Neurodevelopmental Disorders

Behandling og hjelpetiltak

Utagerende/utfordrende atferd (uro, bråk)

Antisosial atferd (vold/aggresjon, ungdomskriminalitet)

ADHD

Autismespekter

Psykisk/fysisk funksjonsnedsettelse

Habilitering/rehabilitering (inkl. fysioterapi)

Sped- og småbarn (0-2 år)

Barn i førskolealder (3-5 år)

Barn i skolealder (6-12 år)

Ungdom (13-18 år)

Uklar aldersgruppe

"Tomme" oversikter (uten resultater for barn og unge)

Årstall: 2023

Førsteforfatter: Fang, Z. Y. Liu, X. R. Zhang, C. Qiao, D. P.

Norsk tittel: Early childhood interventions in educational settings that promote school readiness for children with autism and other developmental disabilities: Systematic review

Engelsk tittel: Early childhood interventions in educational settings that promote school readiness for children with autism and other developmental disabilities: Systematic review

Tidsskrift: Research in Autism Spectrum Disorders

Behandling og hjelpetiltak

Autismespekter

Språk (reseptivt/ekspressivt)

Sosiale ferdigheter (inkl. vennerelasjoner)

Skoleprestasjoner

Psykisk/fysisk funksjonsnedsettelse

Habilitering/rehabilitering (inkl. fysioterapi)

Skole/barnehagebaserte tiltak

Barn i førskolealder (3-5 år)

Barn i skolealder (6-12 år)

Årstall: 2023

Førsteforfatter: Sutherland, D. Flynn, S. Kurzeja, O. Griffin, J. Hastings, R.

Norsk tittel: Family-systems interventions for families of people with an intellectual disability or who are autistic: a systematic review

Engelsk tittel: Family-systems interventions for families of people with an intellectual disability or who are autistic: a systematic review

Tidsskrift: Journal of Intellectual Disability Research

Behandling og hjelpetiltak

Autismespekter

Psykisk/fysisk funksjonsnedsettelse

Familieterapi

Nettverksbaserte tiltak

Barn i skolealder (6-12 år)

Ungdom (13-18 år)

Uklar aldersgruppe

Årstall: 2023

Førsteforfatter: Liu, D. Mao, Y. W. Cai, W. W. Lei, Q. L. Kang, R. Zeng, Y. Y.

Norsk tittel: Meta-Analysis of Tablet-Mediated Interventions to Teach Mathematics for Individuals With Autism Spectrum Disorder and/or Intellectual Disability

Engelsk tittel: Meta-Analysis of Tablet-Mediated Interventions to Teach Mathematics for Individuals With Autism Spectrum Disorder and/or Intellectual Disability

Tidsskrift: Journal of Special Education Technology

Behandling og hjelpetiltak

Autismespekter

Skoleprestasjoner

Psykisk/fysisk funksjonsnedsettelse

E-helsetiltak (spill, internett, telefon)

Barn i førskolealder (3-5 år)

Barn i skolealder (6-12 år)

Ungdom (13-18 år)

Årstall: 2023

Førsteforfatter: Prior, D. Win, S. Hassiotis, A. Hall, I. Martiello, M. A. Ali, A. K.

Norsk tittel: Behavioural and cognitive‐behavioural interventions for outwardly directed aggressive behaviour in people with intellectual disabilities

Engelsk tittel: Behavioural and cognitive‐behavioural interventions for outwardly directed aggressive behaviour in people with intellectual disabilities

Tidsskrift: Cochrane Database of Systematic Reviews

Tidlig innsats

Behandling og hjelpetiltak

Utagerende/utfordrende atferd (uro, bråk)

Antisosial atferd (vold/aggresjon, ungdomskriminalitet)

Psykisk/fysisk funksjonsnedsettelse

Foreldreveiledning/-terapi (feks COS, ICDP)

Kognitiv atferdsterapi, atferdsterapi og kognitiv terapi

Mindfulness

Barn i skolealder (6-12 år)

Ungdom (13-18 år)

Cochrane-oversikter

Årstall: 2023

Førsteforfatter: Reichow, B. Kogan, C. Barbui, C. Maggin, D. Salomone, E. Smith, I. C. Yasamy, M. T. Servili, C.

Norsk tittel: Caregiver skills training for caregivers of individuals with neurodevelopmental disorders: A systematic review and meta-analysis

Engelsk tittel: Caregiver skills training for caregivers of individuals with neurodevelopmental disorders: A systematic review and meta-analysis

Tidsskrift: Developmental Medicine & Child Neurology

Behandling og hjelpetiltak

Autismespekter

Psykisk/fysisk funksjonsnedsettelse

Foreldreveiledning/-terapi (feks COS, ICDP)

Barn i førskolealder (3-5 år)

Barn i skolealder (6-12 år)

Ungdom (13-18 år)

Årstall: 2023

Førsteforfatter: Kei, N. Hassiotis, A. Royston, R.

Norsk tittel: The effectiveness of parent-Child observation in parent-Mediated programmes for children with developmental disabilities and externalizing disorders: A systematic review and meta-analysis

Engelsk tittel: The effectiveness of parent-Child observation in parent-Mediated programmes for children with developmental disabilities and externalizing disorders: A systematic review and meta-analysis

Tidsskrift: Clinical Child Psychology & Psychiatry

Behandling og hjelpetiltak

Utagerende/utfordrende atferd (uro, bråk)

Autismespekter

Foreldrestress

Språk (reseptivt/ekspressivt)

Sosiale ferdigheter (inkl. vennerelasjoner)

Psykisk/fysisk funksjonsnedsettelse

Foreldreveiledning/-terapi (feks COS, ICDP)

Sped- og småbarn (0-2 år)

Barn i førskolealder (3-5 år)

Barn i skolealder (6-12 år)

Årstall: 2023

Førsteforfatter: Taylor, L. G. Primucci, M. Irwin, J. D. Teachman, G. Tucker, P.

Norsk tittel: The Uses and Effectiveness of Occupational Therapy Physical Activity Interventions in Young Children with Developmental Disabilities: A Systematic Review

Engelsk tittel: The Uses and Effectiveness of Occupational Therapy Physical Activity Interventions in Young Children with Developmental Disabilities: A Systematic Review

Tidsskrift: Physical & Occupational Therapy in Pediatrics

Behandling og hjelpetiltak

Autismespekter

Psykisk/fysisk funksjonsnedsettelse

Habilitering/rehabilitering (inkl. fysioterapi)

Sped- og småbarn (0-2 år)

Barn i førskolealder (3-5 år)

Årstall: 2023

Førsteforfatter: Saran, A. Hunt, X. White, H. Kuper, H.

Norsk tittel: Effectiveness of interventions for improving social inclusion outcomes for people with disabilities in low- and middle-income countries: A systematic review

Engelsk tittel: Effectiveness of interventions for improving social inclusion outcomes for people with disabilities in low- and middle-income countries: A systematic review

Tidsskrift: Campbell Systematic Reviews

Behandling og hjelpetiltak

Sosiale ferdigheter (inkl. vennerelasjoner)

Fattigdom

Psykisk/fysisk funksjonsnedsettelse

Foreldreveiledning/-terapi (feks COS, ICDP)

Musikk/kunst- og uttrykksterapi

Habilitering/rehabilitering (inkl. fysioterapi)

Hjemmebaserte tjenester

Fysisk aktivitet

Tiltak i nærmiljøet/infrastruktur (ungdomsklubber, frivillig arbeid, etterskoletilbud, veier, parker)

Sped- og småbarn (0-2 år)

Barn i førskolealder (3-5 år)

Barn i skolealder (6-12 år)

Ungdom (13-18 år)

Uklar aldersgruppe

Campbell-oversikter

Årstall: 2023

Førsteforfatter: Fang, Z. Liu, X. Zhang, C. Lachman, J. M. Qiao, D.

Norsk tittel: Parenting Interventions That Promote Child Protection and Development for Preschool-Age Children with Developmental Disabilities: A Global Systematic Review and Meta-Analysis

Engelsk tittel: Parenting Interventions That Promote Child Protection and Development for Preschool-Age Children with Developmental Disabilities: A Global Systematic Review and Meta-Analysis

Tidsskrift: Trauma Violence & Abuse

Tidlig innsats

Behandling og hjelpetiltak

Utagerende/utfordrende atferd (uro, bråk)

ADHD

Autismespekter

Samspill

Fysiske overgrep

Kognisjon (hukommelse, oppmerksomhet, eksekutive funksjoner)

Motorikk

Språk (reseptivt/ekspressivt)

Sosiale ferdigheter (inkl. vennerelasjoner)

Psykisk/fysisk funksjonsnedsettelse

Foreldreveiledning/-terapi (feks COS, ICDP)

Sped- og småbarn (0-2 år)

Barn i førskolealder (3-5 år)

Barn i skolealder (6-12 år)

Årstall: 2023

Førsteforfatter: Donolato, E. Enrico Toffalini Rogde, K. Nordahl‐Hansen, A. Lervåg, A. Norbury, C. Melby‐Lervåg, M.

Norsk tittel: Oral language interventions can improve language outcomes in children with neurodevelopmental disorders: A systematic review and meta‐analysis

Engelsk tittel: Oral language interventions can improve language outcomes in children with neurodevelopmental disorders: A systematic review and meta‐analysis

Tidsskrift: Campbell Systematic Reviews

Behandling og hjelpetiltak

Autismespekter

Språk (reseptivt/ekspressivt)

Psykisk/fysisk funksjonsnedsettelse

Habilitering/rehabilitering (inkl. fysioterapi)

Skole/barnehagebaserte tiltak

Sped- og småbarn (0-2 år)

Barn i førskolealder (3-5 år)

Barn i skolealder (6-12 år)

Ungdom (13-18 år)

Campbell-oversikter

Årstall: 2023

Førsteforfatter: Li, S. Yong, Y. Li, Y. Li, J. Xie, J.

Norsk tittel: Cognitive-Based Interventions for Improving Psychological Health and Well-Being for Parents of Children with Developmental Disabilities: A Systematic Review and Meta-analysis

Engelsk tittel: Cognitive-Based Interventions for Improving Psychological Health and Well-Being for Parents of Children with Developmental Disabilities: A Systematic Review and Meta-analysis

Tidsskrift: Journal of Autism & Developmental Disorders

Behandling og hjelpetiltak

Samspill

Tilknytning

Foreldrestress

Psykisk/fysisk funksjonsnedsettelse

Kognitiv atferdsterapi, atferdsterapi og kognitiv terapi

Barn i førskolealder (3-5 år)

Barn i skolealder (6-12 år)

Ungdom (13-18 år)

Årstall: 2023

Førsteforfatter: Cordier, R. Parsons, L. Wilkes-Gillan, S. Cook, M. McCloskey-Martinez, M. Graham, P. Littlefair, D. Kent, C. Speyer, R.

Norsk tittel: Friendship interventions for children with neurodevelopmental needs: A systematic review and meta-analysis

Engelsk tittel: Friendship interventions for children with neurodevelopmental needs: A systematic review and meta-analysis

Tidsskrift: PLoS ONE [Electronic Resource]

Behandling og hjelpetiltak

ADHD

Autismespekter

Sosiale ferdigheter (inkl. vennerelasjoner)

Psykisk/fysisk funksjonsnedsettelse

Stimulerende midler

Habilitering/rehabilitering (inkl. fysioterapi)

Skole/barnehagebaserte tiltak

Barn i skolealder (6-12 år)

Ungdom (13-18 år)

Årstall: 2023

Førsteforfatter: Carrington, L. Hale, L. Freeman, C. Smith, D. Perry, M.

Norsk tittel: The effectiveness of play as an intervention using International Classification of Functioning outcome measures for children with disabilities - a systematic review and meta-synthesis

Engelsk tittel: The effectiveness of play as an intervention using International Classification of Functioning outcome measures for children with disabilities - a systematic review and meta-synthesis

Tidsskrift: Disability and Rehabilitation

Behandling og hjelpetiltak

ADHD

Autismespekter

Psykisk/fysisk funksjonsnedsettelse

Leketerapi

Habilitering/rehabilitering (inkl. fysioterapi)

Hjemmebaserte tjenester

Skole/barnehagebaserte tiltak

Sped- og småbarn (0-2 år)

Barn i førskolealder (3-5 år)

Barn i skolealder (6-12 år)

Årstall: 2023

Førsteforfatter: Li, S. Chen, Z. Yong, Y. Xie, J. Li, Y.

Norsk tittel: Effectiveness of acceptance and commitment therapy-based interventions for improving the psychological health of parents of children with special health care needs: A systematic review and meta-analysis

Engelsk tittel: Effectiveness of acceptance and commitment therapy-based interventions for improving the psychological health of parents of children with special health care needs: A systematic review and meta-analysis

Tidsskrift: Comprehensive Psychiatry

Behandling og hjelpetiltak

Utagerende/utfordrende atferd (uro, bråk)

Mentalisering

Foreldrestress

Psykisk/fysisk funksjonsnedsettelse

Kognitiv atferdsterapi, atferdsterapi og kognitiv terapi

Sped- og småbarn (0-2 år)

Barn i førskolealder (3-5 år)

Barn i skolealder (6-12 år)

Ungdom (13-18 år)

Årstall: 2023

Førsteforfatter: Warwick, L. A. Lenz, A. Branch, M. L. Lemberger-Truelove, M. E.

Norsk tittel: A meta-analysis of common factors in child therapy interventions

Engelsk tittel: A meta-analysis of common factors in child therapy interventions

Tidsskrift: Journal of Child and Adolescent Counseling

Behandling og hjelpetiltak

Utagerende/utfordrende atferd (uro, bråk)

Angst og engstelighet (inkl. både vansker og lidelse)

Traumatiske belastninger/stress (PTSD)

Psykisk/fysisk funksjonsnedsettelse

Leketerapi

Musikk/kunst- og uttrykksterapi

Gruppetiltak

Barn i førskolealder (3-5 år)

Barn i skolealder (6-12 år)