Søk etter systematiske oversikter

Bruk filtreringskategoriene nedenfor for å spisse søket ditt. Ved spørsmål kontakt oss på insum@r-bup.no

Tiltaksnivå

Tema

Tiltak

Aldersgruppe

Egenskaper

Viser 1–20 av 28 resultater

Årstall

Førsteforfatter

Norsk tittel

Engelsk tittel

Tidsskrift

Årstall: 2025

Førsteforfatter: Morsi, H. Akhtar, T. N. Miller, H. D. Balkaya, O. Clapsaddle, J. Clark, H.

Norsk tittel: Alarming findings of psycho-socio-spiritual interventions on physical, mental, and social health for children with cancer and their families in low- and middle-income countries: a meta-analysis

Engelsk tittel: Alarming findings of psycho-socio-spiritual interventions on physical, mental, and social health for children with cancer and their families in low- and middle-income countries: a meta-analysis

Tidsskrift:

Behandling og hjelpetiltak

Depresjon og nedstemthet (inkl. både vansker og lidelse)

Angst og engstelighet (inkl. både vansker og lidelse)

Livskvalitet

Trivsel

Somatisk sykdom (inkl. smertetilstander)

Mindfulness

Psykoedukative tiltak (inkl. videobasert modellæring)

Musikk/kunst- og uttrykksterapi

Lese- og skrivebaserte tiltak

Barn i førskolealder (3-5 år)

Barn i skolealder (6-12 år)

Ungdom (13-18 år)

Årstall: 2025

Førsteforfatter: Cai, C. Y. Mei, Z. Y. Wang, Z. R. Luo, S.

Norsk tittel: School-based interventions for resilience in children and adolescents: a systematic review and meta-analysis of randomized controlled trials

Engelsk tittel: School-based interventions for resilience in children and adolescents: a systematic review and meta-analysis of randomized controlled trials

Tidsskrift: Frontiers in Psychiatry

Forebyggende og helsefremmende tiltak

Trivsel

Stressmestring og selvregulering

Kognitiv atferdsterapi, atferdsterapi og kognitiv terapi

Mindfulness

Psykoedukative tiltak (inkl. videobasert modellæring)

Lese- og skrivebaserte tiltak

Gruppetiltak

Skole/barnehagebaserte tiltak

Fysisk aktivitet

Barn i skolealder (6-12 år)

Ungdom (13-18 år)

Årstall: 2025

Førsteforfatter: Fishstrom, S. Capin, P. Bhat, B. H. Dahl-Leonard, K. Payne, B. Wang, H. H. Dille, J. Vaughn, S.

Norsk tittel: A meta-analysis of the effects of academic interventions on academic and academic anxiety outcomes in secondary students

Engelsk tittel: A meta-analysis of the effects of academic interventions on academic and academic anxiety outcomes in secondary students

Tidsskrift: Journal of School Psychology

Forebyggende og helsefremmende tiltak

Tidlig innsats

Angst og engstelighet (inkl. både vansker og lidelse)

Skoleprestasjoner

Lese- og skrivebaserte tiltak

Skole/barnehagebaserte tiltak

Barn i skolealder (6-12 år)

Ungdom (13-18 år)

Årstall: 2025

Førsteforfatter: Li, C. Chen, Q. Zhuang, X. Wu, Y. Hu, R.

Norsk tittel: The Effectiveness of Picture Books on Reducing Preoperative Anxiety in Children: A Systematic Review and Meta-Analysis of Randomised Controlled Trials

Engelsk tittel: The Effectiveness of Picture Books on Reducing Preoperative Anxiety in Children: A Systematic Review and Meta-Analysis of Randomised Controlled Trials

Tidsskrift: Journal of Clinical Nursing

Behandling og hjelpetiltak

Angst og engstelighet (inkl. både vansker og lidelse)

Medisinske prosedyrer

Lese- og skrivebaserte tiltak

Avspenningstiltak (sykehusklovn, avspenning knyttet til medisinske prosedyrer)

Barn i førskolealder (3-5 år)

Barn i skolealder (6-12 år)

Årstall: 2025

Førsteforfatter: Birtwistle, E. Chernikova, O. Wünsch, M. Niklas, F.

Norsk tittel: Training of Executive Functions in Children: A meta-analysis of cognitive training interventions

Engelsk tittel: Training of Executive Functions in Children: A meta-analysis of cognitive training interventions

Tidsskrift: Sage Open

Forebyggende og helsefremmende tiltak

Kognisjon (hukommelse, oppmerksomhet, eksekutive funksjoner)

Lese- og skrivebaserte tiltak

Skole/barnehagebaserte tiltak

E-helsetiltak (spill, internett, telefon)

Barn i førskolealder (3-5 år)

Barn i skolealder (6-12 år)

Ungdom (13-18 år)

Årstall: 2025

Førsteforfatter: Tomczyk, S. Ewert, C.

Norsk tittel: Positive changes in daily life? A meta-analysis of positive psychological ecological momentary interventions

Engelsk tittel: Positive changes in daily life? A meta-analysis of positive psychological ecological momentary interventions

Tidsskrift: Applied Psychology: Health and Well-Being

Tidlig innsats

Behandling og hjelpetiltak

Depresjon og nedstemthet (inkl. både vansker og lidelse)

Angst og engstelighet (inkl. både vansker og lidelse)

Livskvalitet

Trivsel

Mindfulness

Lese- og skrivebaserte tiltak

E-helsetiltak (spill, internett, telefon)

Uklar aldersgruppe

Årstall: 2025

Førsteforfatter: Hunt, X., Saran, A., White, H., Kuper, H.

Norsk tittel: Effectiveness of interventions for improving educational outcomes for people with disabilities in low- and middle-income countries: A systematic review

Engelsk tittel: Effectiveness of interventions for improving educational outcomes for people with disabilities in low- and middle-income countries: A systematic review

Tidsskrift: Campbell Systematic Reviews

Behandling og hjelpetiltak

Kognisjon (hukommelse, oppmerksomhet, eksekutive funksjoner)

Språk (reseptivt/ekspressivt)

Sosiale ferdigheter (inkl. vennerelasjoner)

Skoleprestasjoner

Fattigdom

Psykisk/fysisk funksjonsnedsettelse

Lese- og skrivebaserte tiltak

Skole/barnehagebaserte tiltak

E-helsetiltak (spill, internett, telefon)

Uklar aldersgruppe

Campbell-oversikter

Årstall: 2024

Førsteforfatter: Ku, S. H. Chua, J. S. Shorey, S.

Norsk tittel: Effect of storytelling on anxiety and fear in children during hospitalization: A systematic review and meta-analysis

Engelsk tittel: Effect of storytelling on anxiety and fear in children during hospitalization: A systematic review and meta-analysis

Tidsskrift: Journal of Pediatric Nursing

Tidlig innsats

Angst og engstelighet (inkl. både vansker og lidelse)

Somatisk sykdom (inkl. smertetilstander)

Lese- og skrivebaserte tiltak

Avspenningstiltak (sykehusklovn, avspenning knyttet til medisinske prosedyrer)

Barn i førskolealder (3-5 år)

Barn i skolealder (6-12 år)

Årstall: 2024

Førsteforfatter: Kim, S. Y. Mason, R. A. Rispoli, M. Davis, J. L. Lory, C. Gregori, E. Roberts, C. A. Whitford, D. Wang, D. N.

Norsk tittel: A Meta-Analysis of Single-Case Research on Technology-Aided Reading Interventions for Students With Autism Spectrum Disorder

Engelsk tittel: A Meta-Analysis of Single-Case Research on Technology-Aided Reading Interventions for Students With Autism Spectrum Disorder

Tidsskrift: Focus on Autism and Other Developmental Disabilities

Behandling og hjelpetiltak

Autismespekter

Skoleprestasjoner

Lese- og skrivebaserte tiltak

Skole/barnehagebaserte tiltak

E-helsetiltak (spill, internett, telefon)

Barn i skolealder (6-12 år)

Ungdom (13-18 år)

Årstall: 2024

Førsteforfatter: Urton, Karolina Moeyaert, Mariola Nobel, Kerstin Barwasser, Anne Boon, Richard T. Grunke, Matthias

Norsk tittel: Effects of graphic organizers on outcomes for students with disabilities: Three-level meta-analysis of single-case studies

Engelsk tittel: Effects of graphic organizers on outcomes for students with disabilities: Three-level meta-analysis of single-case studies

Tidsskrift: Exceptionality

Behandling og hjelpetiltak

Autismespekter

Skoleprestasjoner

Psykisk/fysisk funksjonsnedsettelse

Lese- og skrivebaserte tiltak

Skole/barnehagebaserte tiltak

E-helsetiltak (spill, internett, telefon)

Barn i førskolealder (3-5 år)

Barn i skolealder (6-12 år)

Ungdom (13-18 år)

Årstall: 2024

Førsteforfatter: Payne, S. B. Yoon, N. Y.

Norsk tittel: A Synthesis of Academic Interventions for High School Students With Behavioral and Learning Difficulties

Engelsk tittel: A Synthesis of Academic Interventions for High School Students With Behavioral and Learning Difficulties

Tidsskrift: Behavioral Disorders

Behandling og hjelpetiltak

Utagerende/utfordrende atferd (uro, bråk)

Skoleprestasjoner

Lese- og skrivebaserte tiltak

Ungdom (13-18 år)

Årstall: 2024

Førsteforfatter: Santos, Mfpd Aprigio, L. C. S. Lima, Jvsb Miranda, F. D. F. Araujo, C. M. Taveira, K. V. M. Salgado-Azoni, C. A.

Norsk tittel: Impact of reading intervention on the phonological awareness of children with autism spectrum disorder: a systematic review and meta-analysis

Engelsk tittel: Impact of reading intervention on the phonological awareness of children with autism spectrum disorder: a systematic review and meta-analysis

Tidsskrift: Codas

Behandling og hjelpetiltak

Autismespekter

Språk (reseptivt/ekspressivt)

Habilitering/rehabilitering (inkl. fysioterapi)

Lese- og skrivebaserte tiltak

Barn i førskolealder (3-5 år)

Barn i skolealder (6-12 år)

Ungdom (13-18 år)

Uklar aldersgruppe

Årstall: 2023

Førsteforfatter: Breen, L. J. Greene, D. Rees, C. S. Black, A. Cawthorne, M. Egan, S. J.

Norsk tittel: A co-designed systematic review and meta-analysis of the efficacy of grief interventions for anxiety and depression in young people

Engelsk tittel: A co-designed systematic review and meta-analysis of the efficacy of grief interventions for anxiety and depression in young people

Tidsskrift: Journal of Affective Disorders

Behandling og hjelpetiltak

Depresjon og nedstemthet (inkl. både vansker og lidelse)

Angst og engstelighet (inkl. både vansker og lidelse)

Kognitiv atferdsterapi, atferdsterapi og kognitiv terapi

Lese- og skrivebaserte tiltak

Ungdom (13-18 år)

Årstall: 2023

Førsteforfatter: Roberts, G. J. Lindstrom, E. R. Jimenez, Z. Ghosh, E. Mehmedovic, S. McFadden, K. A. Fallah, M. B.

Norsk tittel: Intervention Research for Students with Co-occurring Reading Difficulties and Inattention: A Systematic Review of Single-Case Design Studies

Engelsk tittel: Intervention Research for Students with Co-occurring Reading Difficulties and Inattention: A Systematic Review of Single-Case Design Studies

Tidsskrift: Journal of Behavioral Education

Behandling og hjelpetiltak

Utagerende/utfordrende atferd (uro, bråk)

Kognisjon (hukommelse, oppmerksomhet, eksekutive funksjoner)

Sosiale ferdigheter (inkl. vennerelasjoner)

Skoleprestasjoner

Lese- og skrivebaserte tiltak

Hjemmebaserte tjenester

Skole/barnehagebaserte tiltak

Barn i skolealder (6-12 år)

Ungdom (13-18 år)

Årstall: 2023

Førsteforfatter: Alharbi, H. Terlektsi, E. Kossyvaki, L.

Norsk tittel: Dialogic Reading Effect on Communicative Initiations and Responses for Children with Autism: a Systematic Review

Engelsk tittel: Dialogic Reading Effect on Communicative Initiations and Responses for Children with Autism: a Systematic Review

Tidsskrift: Review Journal of Autism and Developmental Disorders

Behandling og hjelpetiltak

Autismespekter

Språk (reseptivt/ekspressivt)

Lese- og skrivebaserte tiltak

Barn i førskolealder (3-5 år)

Barn i skolealder (6-12 år)

Årstall: 2022

Førsteforfatter: Chan, E. S. M. Shero, J. A. Hand, E. D. Cole, A. M. Gaye, F. Spiegel, J. A. Kofler, M. J.

Norsk tittel: Are Reading Interventions Effective for At-Risk Readers with ADHD? A Meta-Analysis

Engelsk tittel: Are Reading Interventions Effective for At-Risk Readers with ADHD? A Meta-Analysis

Tidsskrift: Journal of Attention Disorders

Behandling og hjelpetiltak

ADHD

Skoleprestasjoner

Lese- og skrivebaserte tiltak

Skole/barnehagebaserte tiltak

Barn i skolealder (6-12 år)

Årstall: 2022

Førsteforfatter: Fishstrom, S. Wang, H. H. Bhat, B. H. Daniel, J. Dille, J. Capin, P. Vaughn, S.

Norsk tittel: A meta-analysis of the effects of academic interventions on academic achievement and academic anxiety outcomes in elementary school children

Engelsk tittel: A meta-analysis of the effects of academic interventions on academic achievement and academic anxiety outcomes in elementary school children

Tidsskrift: Journal of School Psychology

Forebyggende og helsefremmende tiltak

Angst og engstelighet (inkl. både vansker og lidelse)

Skoleprestasjoner

Lese- og skrivebaserte tiltak

Skole/barnehagebaserte tiltak

Barn i skolealder (6-12 år)

Årstall: 2021

Førsteforfatter: Beelmann, A. Arnold, L. S. Schulz, S.

Norsk tittel: Buffering negative effects of immigration on cognitive, social, and educational development: A multinational meta-analysis of child and adolescent prevention programmes

Engelsk tittel: Buffering negative effects of immigration on cognitive, social, and educational development: A multinational meta-analysis of child and adolescent prevention programmes

Tidsskrift: INTERNATIONAL JOURNAL OF PSYCHOLOGY

Tidlig innsats

Kognisjon (hukommelse, oppmerksomhet, eksekutive funksjoner)

Språk (reseptivt/ekspressivt)

Sosiale ferdigheter (inkl. vennerelasjoner)

Skoleprestasjoner

Etniske minoriteter

Foreldreveiledning/-terapi (feks COS, ICDP)

Lese- og skrivebaserte tiltak

Uklar aldersgruppe

Årstall: 2021

Førsteforfatter: Frampton, S. E. Munk, G. T. Shillingsburg, L. A. Shillingsburg, M. A.

Norsk tittel: A Systematic Review and Quality Appraisal of Applications of Direct Instruction with Children with Autism Spectrum Disorder

Engelsk tittel: A Systematic Review and Quality Appraisal of Applications of Direct Instruction with Children with Autism Spectrum Disorder

Tidsskrift: Perspectives on Behavior Science

Behandling og hjelpetiltak

Autismespekter

Lese- og skrivebaserte tiltak

Barn i førskolealder (3-5 år)

Barn i skolealder (6-12 år)

Ungdom (13-18 år)

Årstall: 2021

Førsteforfatter: McClain, M. B. Haverkamp, C. R. Benallie, K. J. Schwartz, S. E. Simonsmeier, V.