Søk etter systematiske oversikter

Bruk filtreringskategoriene nedenfor for å spisse søket ditt. Ved spørsmål kontakt oss på insum@r-bup.no

Tiltaksnivå

Tema

Tiltak

Aldersgruppe

Egenskaper

Viser 1–5 av 5 resultater

Årstall

Førsteforfatter

Norsk tittel

Engelsk tittel

Tidsskrift

Årstall: 2025

Førsteforfatter: Birtwistle, E. Chernikova, O. Wünsch, M. Niklas, F.

Norsk tittel: Training of Executive Functions in Children: A meta-analysis of cognitive training interventions

Engelsk tittel: Training of Executive Functions in Children: A meta-analysis of cognitive training interventions

Tidsskrift: Sage Open

Forebyggende og helsefremmende tiltak

Kognisjon (hukommelse, oppmerksomhet, eksekutive funksjoner)

Lese- og skrivebaserte tiltak

Skole/barnehagebaserte tiltak

E-helsetiltak (spill, internett, telefon)

Barn i førskolealder (3-5 år)

Barn i skolealder (6-12 år)

Ungdom (13-18 år)

Årstall: 2025

Førsteforfatter: Fishstrom, S. Capin, P. Bhat, B. H. Dahl-Leonard, K. Payne, B. Wang, H. H. Dille, J. Vaughn, S.

Norsk tittel: A meta-analysis of the effects of academic interventions on academic and academic anxiety outcomes in secondary students

Engelsk tittel: A meta-analysis of the effects of academic interventions on academic and academic anxiety outcomes in secondary students

Tidsskrift: Journal of School Psychology

Forebyggende og helsefremmende tiltak

Tidlig innsats

Angst og engstelighet (inkl. både vansker og lidelse)

Skoleprestasjoner

Lese- og skrivebaserte tiltak

Skole/barnehagebaserte tiltak

Barn i skolealder (6-12 år)

Ungdom (13-18 år)

Årstall: 2025

Førsteforfatter: Cai, C. Y. Mei, Z. Y. Wang, Z. R. Luo, S.

Norsk tittel: School-based interventions for resilience in children and adolescents: a systematic review and meta-analysis of randomized controlled trials

Engelsk tittel: School-based interventions for resilience in children and adolescents: a systematic review and meta-analysis of randomized controlled trials

Tidsskrift: Frontiers in Psychiatry

Forebyggende og helsefremmende tiltak

Trivsel

Stressmestring og selvregulering

Kognitiv atferdsterapi, atferdsterapi og kognitiv terapi

Mindfulness

Psykoedukative tiltak (inkl. videobasert modellæring)

Lese- og skrivebaserte tiltak

Gruppetiltak

Skole/barnehagebaserte tiltak

Fysisk aktivitet

Barn i skolealder (6-12 år)

Ungdom (13-18 år)

Årstall: 2022

Førsteforfatter: Fishstrom, S. Wang, H. H. Bhat, B. H. Daniel, J. Dille, J. Capin, P. Vaughn, S.

Norsk tittel: A meta-analysis of the effects of academic interventions on academic achievement and academic anxiety outcomes in elementary school children

Engelsk tittel: A meta-analysis of the effects of academic interventions on academic achievement and academic anxiety outcomes in elementary school children

Tidsskrift: Journal of School Psychology

Forebyggende og helsefremmende tiltak

Angst og engstelighet (inkl. både vansker og lidelse)

Skoleprestasjoner

Lese- og skrivebaserte tiltak

Skole/barnehagebaserte tiltak

Barn i skolealder (6-12 år)

Årstall: 2018

Førsteforfatter: Xie, Q. W. Chan, C. H. Y. Ji, Q. Y. Chan, C. L. W.

Norsk tittel: Psychosocial Effects of Parent-Child Book Reading Interventions: A Meta-analysis

Engelsk tittel: Psychosocial Effects of Parent-Child Book Reading Interventions: A Meta-analysis

Tidsskrift: Pediatrics

Forebyggende og helsefremmende tiltak

Kognisjon (hukommelse, oppmerksomhet, eksekutive funksjoner)

Språk (reseptivt/ekspressivt)

Lese- og skrivebaserte tiltak

Sped- og småbarn (0-2 år)

Barn i førskolealder (3-5 år)

Barn i skolealder (6-12 år)