Søk etter systematiske oversikter

Bruk filtreringskategoriene nedenfor for å spisse søket ditt. Ved spørsmål kontakt oss på insum@r-bup.no

Tiltaksnivå

Tema

Tiltak

Aldersgruppe

Egenskaper

Viser 1–20 av 100 resultater

Årstall

Førsteforfatter

Norsk tittel

Engelsk tittel

Tidsskrift

Årstall: 2024

Førsteforfatter: Park, I. Y. Kim, J. Franklin, C. Zhang, A. A. Guz, S. Shinohara, T. Yu, M. Cho, Y. J. Hai, A. H.

Norsk tittel: Comparing the Effectiveness of Solution-Focused Brief Therapy for Adolescent Outcomes in Schools Between the US and East Asian Studies: A Systematic Review and Meta-Analysis

Engelsk tittel: Comparing the Effectiveness of Solution-Focused Brief Therapy for Adolescent Outcomes in Schools Between the US and East Asian Studies: A Systematic Review and Meta-Analysis

Tidsskrift: Families in Society-the Journal of Contemporary Social Services

Forebyggende og helsefremmende tiltak

Utagerende/utfordrende atferd (uro, bråk)

Depresjon og nedstemthet (inkl. både vansker og lidelse)

Angst og engstelighet (inkl. både vansker og lidelse)

Sosiale ferdigheter (inkl. vennerelasjoner)

Livskvalitet

Trivsel

Skoleprestasjoner

Skole/barnehagebaserte tiltak

Ungdom (13-18 år)

Årstall: 2024

Førsteforfatter: Zhong, B. Sun, H. Wang, G. Junwen, S. Tang, S. Gao, Y. Chen, H. Lu, T. Yan, J.

Norsk tittel: Physical activity on the mental health of children and adolescents during COVID-19 pandemic-induced school closures—A systematic review

Engelsk tittel: Physical activity on the mental health of children and adolescents during COVID-19 pandemic-induced school closures-A systematic review

Tidsskrift: PLoS ONE [Electronic Resource]

Forebyggende og helsefremmende tiltak

Tidlig innsats

Depresjon og nedstemthet (inkl. både vansker og lidelse)

Angst og engstelighet (inkl. både vansker og lidelse)

Fysisk aktivitet

Barn i skolealder (6-12 år)

Ungdom (13-18 år)

Årstall: 2024

Førsteforfatter: Duagi, D. Carter, B. Farrelly, M. Lisk, S. Shearer, J. Byford, S. James, K. Brown, J. S. L.

Norsk tittel: Long-term effects of psychosocial interventions for adolescents on depression and anxiety: a systematic review and meta-analysis

Engelsk tittel: Long-term effects of psychosocial interventions for adolescents on depression and anxiety: a systematic review and meta-analysis

Tidsskrift: EClinicalMedicine

Forebyggende og helsefremmende tiltak

Tidlig innsats

Behandling og hjelpetiltak

Depresjon og nedstemthet (inkl. både vansker og lidelse)

Angst og engstelighet (inkl. både vansker og lidelse)

Kognitiv atferdsterapi, atferdsterapi og kognitiv terapi

Mindfulness

Psykodynamisk/interpersonlig terapi

Psykoedukative tiltak (inkl. videobasert modellæring)

Skole/barnehagebaserte tiltak

E-helsetiltak (spill, internett, telefon)

Barn i skolealder (6-12 år)

Ungdom (13-18 år)

Årstall: 2024

Førsteforfatter: Morey, A. Samuel, V. Williams, M.

Norsk tittel: Universal online self-help ACT interventions for youth: A systematic review

Engelsk tittel: Universal online self-help ACT interventions for youth: A systematic review

Tidsskrift: Behaviour Research & Therapy

Forebyggende og helsefremmende tiltak

Tidlig innsats

Depresjon og nedstemthet (inkl. både vansker og lidelse)

Angst og engstelighet (inkl. både vansker og lidelse)

Fobier

Stress

Trivsel

Kognitiv atferdsterapi, atferdsterapi og kognitiv terapi

E-helsetiltak (spill, internett, telefon)

Selvhjelp

Barn i skolealder (6-12 år)

Ungdom (13-18 år)

Årstall: 2024

Førsteforfatter: Talib, M. Rachdi, M. Papazova, A. Nicolis, H.

Norsk tittel: The Role of Dietary Patterns and Nutritional Supplements in the Management of Mental Disorders in Children and Adolescents: An Umbrella Review of Meta-Analyses

Engelsk tittel: The Role of Dietary Patterns and Nutritional Supplements in the Management of Mental Disorders in Children and Adolescents: An Umbrella Review of Meta-Analyses

Tidsskrift: Canadian Journal of Psychiatry-Revue Canadienne De Psychiatrie

Forebyggende og helsefremmende tiltak

Tidlig innsats

Depresjon og nedstemthet (inkl. både vansker og lidelse)

Angst og engstelighet (inkl. både vansker og lidelse)

ADHD

Autismespekter

Kosttilskudd og ernæring

Sped- og småbarn (0-2 år)

Barn i førskolealder (3-5 år)

Barn i skolealder (6-12 år)

Ungdom (13-18 år)

Oversikter over oversikter

Årstall: 2024

Førsteforfatter: Cohen, K. A. Ito, S. Ahuvia, I. L. Yang, Y. Zhang, Y. Renshaw, T. L. Larson, M. Cook, C. Hill, S. Liao, J. Rapoport, A. Smock, A. Yang, M. Schleider, J. L.

Norsk tittel: Brief School-Based Interventions Targeting Student Mental Health or Well-Being: A Systematic Review and Meta-Analysis

Engelsk tittel: Brief School-Based Interventions Targeting Student Mental Health or Well-Being: A Systematic Review and Meta-Analysis

Tidsskrift: Clinical Child & Family Psychology Review

Forebyggende og helsefremmende tiltak

Antisosial atferd (vold/aggresjon, ungdomskriminalitet)

Depresjon og nedstemthet (inkl. både vansker og lidelse)

Selvskading/selvmord

Angst og engstelighet (inkl. både vansker og lidelse)

ADHD

Spiseforstyrrelser

Trivsel

Illegale rusmidler

Skole/barnehagebaserte tiltak

Korttidstiltak

Barn i førskolealder (3-5 år)

Barn i skolealder (6-12 år)

Ungdom (13-18 år)

Årstall: 2024

Førsteforfatter: Canario, Ana Catarina Pinto, Rita Silva-Martins, Marco Rienks, Karen Akik, Burcu Komurcu Stanke, Koraljka Modic David, Oana Kiziltepe, Rukiye Melendez-Torres, G. Thongseiratch, Therdpong Leijten, Patty

Norsk tittel: Online parenting programs for children's behavioral and emotional problems: A network meta-analysis

Engelsk tittel: Online parenting programs for children's behavioral and emotional problems: A network meta-analysis

Tidsskrift:

Forebyggende og helsefremmende tiltak

Tidlig innsats

Utagerende/utfordrende atferd (uro, bråk)

Depresjon og nedstemthet (inkl. både vansker og lidelse)

Angst og engstelighet (inkl. både vansker og lidelse)

Foreldrestress

Foreldreveiledning/-terapi (feks COS, ICDP)

E-helsetiltak (spill, internett, telefon)

Sped- og småbarn (0-2 år)

Barn i førskolealder (3-5 år)

Barn i skolealder (6-12 år)

Årstall: 2024

Førsteforfatter: Jagiello, T. Belcher, J. Neelakandan, A. Boyd, K. Wuthrich, V. M.

Norsk tittel: Academic Stress Interventions in High Schools: A Systematic Literature Review

Engelsk tittel: Academic Stress Interventions in High Schools: A Systematic Literature Review

Tidsskrift: Child Psychiatry & Human Development

Forebyggende og helsefremmende tiltak

Tidlig innsats

Angst og engstelighet (inkl. både vansker og lidelse)

Stress

Skoleprestasjoner

Kognitiv atferdsterapi, atferdsterapi og kognitiv terapi

Mindfulness

Psykoedukative tiltak (inkl. videobasert modellæring)

Skole/barnehagebaserte tiltak

Barn i skolealder (6-12 år)

Ungdom (13-18 år)

Årstall: 2024

Førsteforfatter: Wang, P. Wang, Z. Qiu, S.

Norsk tittel: Universal, school-based transdiagnostic interventions to promote mental health and emotional wellbeing: a systematic review

Engelsk tittel: Universal, school-based transdiagnostic interventions to promote mental health and emotional wellbeing: a systematic review

Tidsskrift: Child & Adolescent Psychiatry & Mental Health [Electronic Resource]

Forebyggende og helsefremmende tiltak

Utagerende/utfordrende atferd (uro, bråk)

Depresjon og nedstemthet (inkl. både vansker og lidelse)

Angst og engstelighet (inkl. både vansker og lidelse)

Kognisjon (hukommelse, oppmerksomhet, eksekutive funksjoner)

Trivsel

Skole/barnehagebaserte tiltak

Barn i skolealder (6-12 år)

Ungdom (13-18 år)

Årstall: 2024

Førsteforfatter: Wols, A. Pingel, M. Lichtwarck-Aschoff, A. Granic, I.

Norsk tittel: Effectiveness of applied and casual games for young people's mental health: A systematic review of randomised controlled studies

Engelsk tittel: Effectiveness of applied and casual games for young people's mental health: A systematic review of randomised controlled studies

Tidsskrift:

Forebyggende og helsefremmende tiltak

Behandling og hjelpetiltak

Depresjon og nedstemthet (inkl. både vansker og lidelse)

Angst og engstelighet (inkl. både vansker og lidelse)

Autismespekter

Kognisjon (hukommelse, oppmerksomhet, eksekutive funksjoner)

Sosiale ferdigheter (inkl. vennerelasjoner)

E-helsetiltak (spill, internett, telefon)

Barn i skolealder (6-12 år)

Ungdom (13-18 år)

Årstall: 2024

Førsteforfatter: Eglitis, E. Simpson, C. Singh, B. Olds, T. Machell, A. Virgara, R. Richardson, M. Brannelly, K. Grant, A. Gray, J. Wilkinson, T. Rix, Z. Maher, C.

Norsk tittel: Effect of Summer Holiday Programs on Children's Mental Health and Well-Being: Systematic Review and Meta-Analysis

Engelsk tittel: Effect of Summer Holiday Programs on Children's Mental Health and Well-Being: Systematic Review and Meta-Analysis

Tidsskrift: Children

Forebyggende og helsefremmende tiltak

Tidlig innsats

Depresjon og nedstemthet (inkl. både vansker og lidelse)

Angst og engstelighet (inkl. både vansker og lidelse)

Kognisjon (hukommelse, oppmerksomhet, eksekutive funksjoner)

Sosiale ferdigheter (inkl. vennerelasjoner)

Selvfølelse og selvtillit

Trivsel

Mobbing

Alkohol

Illegale rusmidler

Skole/barnehagebaserte tiltak

Tiltak i nærmiljøet/infrastruktur (ungdomsklubber, frivillig arbeid, etterskoletilbud, veier, parker)

Barn i førskolealder (3-5 år)

Barn i skolealder (6-12 år)

Årstall: 2023

Førsteforfatter: Costantini, I. López-López, J. A. Caldwell, D. Campbell, A. Hadjipanayi, V. Cantrell, S. J. Thomas, T. Badmann, N. Paul, E. James, D. M. Cordero, M. Jewell, T. Evans, J. Pearson, R. M.

Norsk tittel: Early parenting interventions to prevent internalising problems in children and adolescents: a global systematic review and network meta-analysis

Engelsk tittel: Early parenting interventions to prevent internalising problems in children and adolescents: a global systematic review and network meta-analysis

Tidsskrift: BMJ mental health

Forebyggende og helsefremmende tiltak

Tidlig innsats

Depresjon og nedstemthet (inkl. både vansker og lidelse)

Angst og engstelighet (inkl. både vansker og lidelse)

Foreldreveiledning/-terapi (feks COS, ICDP)

Sped- og småbarn (0-2 år)

Barn i førskolealder (3-5 år)

Årstall: 2023

Førsteforfatter: Wang, X. Xu, H. Liu, X. Yan, J. Chen, C. Li, Y.

Norsk tittel: Evaluating the effect of psychoeducational interventions on prenatal attachment and anxiety/depression in pregnant women and partners: A systematic review and meta-analysis

Engelsk tittel: Evaluating the effect of psychoeducational interventions on prenatal attachment and anxiety/depression in pregnant women and partners: A systematic review and meta-analysis

Tidsskrift: Journal of Affective Disorders

Forebyggende og helsefremmende tiltak

Tidlig innsats

Depresjon og nedstemthet (inkl. både vansker og lidelse)

Angst og engstelighet (inkl. både vansker og lidelse)

Tilknytning

Gravide (inkl. tenåringsmødre)

Kognitiv atferdsterapi, atferdsterapi og kognitiv terapi

Psykoedukative tiltak (inkl. videobasert modellæring)

Tiltak rettet mot gravide og barselkvinner

E-helsetiltak (spill, internett, telefon)

Sped- og småbarn (0-2 år)

Årstall: 2023

Førsteforfatter: Raeside, R., Jia, S.S., Todd, A., Hyun, K., Singleton, A., Gardner, L. A., Champion, K. E., Redfern, J., Partridge, S. R.

Norsk tittel: Are digital health interventions that target lifestyle risk behaviors effective for improving mental health and wellbeing in adolescents? A systematic review with meta-analyses

Engelsk tittel: Are digital health interventions that target lifestyle risk behaviors effective for improving mental health and wellbeing in adolescents? A systematic review with meta-analyses

Tidsskrift: Adolescent Research Review

Forebyggende og helsefremmende tiltak

Depresjon og nedstemthet (inkl. både vansker og lidelse)

Angst og engstelighet (inkl. både vansker og lidelse)

Livskvalitet

Selvfølelse og selvtillit

E-helsetiltak (spill, internett, telefon)

Barn i skolealder (6-12 år)

Ungdom (13-18 år)

Årstall: 2023

Førsteforfatter: Merino-Lobato, C. Rodriguez-Gallego, I. Pabon-Carrasco, M. Romero-Castillo, R. Jimenez-Picon, N.

Norsk tittel: Virtual reality vs. buzzy R. efficacy in pain and anxiety management during pediatric venipuncture. Systematic review and meta-analysis

Engelsk tittel: Virtual reality vs. buzzy R. efficacy in pain and anxiety management during pediatric venipuncture. Systematic review and meta-analysis

Tidsskrift: Journal of Pediatric Nursing

Forebyggende og helsefremmende tiltak

Tidlig innsats

Angst og engstelighet (inkl. både vansker og lidelse)

Medisinske prosedyrer

E-helsetiltak (spill, internett, telefon)

Sped- og småbarn (0-2 år)

Barn i førskolealder (3-5 år)

Barn i skolealder (6-12 år)

Ungdom (13-18 år)

Årstall: 2023

Førsteforfatter: Li, J. Jiang, X. Huang, Z. Shao, T.

Norsk tittel: Exercise intervention and improvement of negative emotions in children: a meta-analysis

Engelsk tittel: Exercise intervention and improvement of negative emotions in children: a meta-analysis

Tidsskrift: Bmc Pediatrics

Forebyggende og helsefremmende tiltak

Depresjon og nedstemthet (inkl. både vansker og lidelse)

Angst og engstelighet (inkl. både vansker og lidelse)

Stress

Fysisk aktivitet

Barn i skolealder (6-12 år)

Årstall: 2023

Førsteforfatter: Wright, M. Reitegger, F. Cela, H. Papst, A. Gasteiger-Klicpera, B.

Norsk tittel: Interventions with Digital Tools for Mental Health Promotion among 11-18 Year Olds: A Systematic Review and Meta-Analysis

Engelsk tittel: Interventions with Digital Tools for Mental Health Promotion among 11-18 Year Olds: A Systematic Review and Meta-Analysis

Tidsskrift: Journal of Youth & Adolescence

Forebyggende og helsefremmende tiltak

Utagerende/utfordrende atferd (uro, bråk)

Depresjon og nedstemthet (inkl. både vansker og lidelse)

Angst og engstelighet (inkl. både vansker og lidelse)

Trivsel

Stressmestring og selvregulering

E-helsetiltak (spill, internett, telefon)

Barn i skolealder (6-12 år)

Ungdom (13-18 år)

Årstall: 2023

Førsteforfatter: Wendel, F. Bender, S. Breitinger, E. Coenen, M. Hummel, J. Immich, G. Kirschneck, M. Klunder, V. Kunzler, A. M. Lieb, K. Movsisyan, A. Li, L. Y. Ravens-Sieberer, U. Rehfuess, E. Voss, S. Jung-Sievers, C.

Norsk tittel: Interventions to build resilience and to ameliorate negative psychosocial effects of the COVID-19 pandemic on children and adolescents: a systematic review and meta-analysis

Engelsk tittel: Interventions to build resilience and to ameliorate negative psychosocial effects of the COVID-19 pandemic on children and adolescents: a systematic review and meta-analysis

Tidsskrift: European Child & Adolescent Psychiatry

Forebyggende og helsefremmende tiltak

Depresjon og nedstemthet (inkl. både vansker og lidelse)

Angst og engstelighet (inkl. både vansker og lidelse)

Mindfulness

Psykoedukative tiltak (inkl. videobasert modellæring)

Gruppetiltak

E-helsetiltak (spill, internett, telefon)

Barn i skolealder (6-12 år)

Ungdom (13-18 år)

Årstall: 2023

Førsteforfatter: Yamaguchi, R. Kawahara, T. Kotani, T. Yazawa, R. Suzuki, A. Kano, Y. Ishii-Takahashi, A.

Norsk tittel: The effectiveness of exercise programs accessible from home on children's and adolescents' emotional well‐being: Systematic review & meta‐analysis

Engelsk tittel: The effectiveness of exercise programs accessible from home on children's and adolescents' emotional well-being: Systematic review & meta-analysis

Tidsskrift: Pcn Report

Forebyggende og helsefremmende tiltak

Tidlig innsats

Depresjon og nedstemthet (inkl. både vansker og lidelse)

Angst og engstelighet (inkl. både vansker og lidelse)

Hjemmebaserte tjenester

Fysisk aktivitet

Barn i skolealder (6-12 år)

Ungdom (13-18 år)

Årstall: 2023

Førsteforfatter: Havik, T. Rye, M.

Norsk tittel: Kunnskapsoppsummering og klassifisering av tiltaket: VIP-Makkerskap (1. utg.)

Engelsk tittel: Kunnskapsoppsummering og klassifisering av tiltaket: VIP-Makkerskap (1. utg.)

Tidsskrift: Ungsinn: Tidsskrift for virksomme tiltak for barn og unge

Forebyggende og helsefremmende tiltak

Depresjon og nedstemthet (inkl. både vansker og lidelse)

Angst og engstelighet (inkl. både vansker og lidelse)

Sosiale ferdigheter (inkl. vennerelasjoner)

Trivsel

Mobbing

Skole/barnehagebaserte tiltak

Ungdom (13-18 år)

Ungsinn: tidsskrift for virksomme tiltak for barn og unge