Søk etter systematiske oversikter

Bruk filtreringskategoriene nedenfor for å spisse søket ditt. Ved spørsmål kontakt oss på insum@r-bup.no

Tiltaksnivå

Tema

Tiltak

Aldersgruppe

Egenskaper

Viser 1–20 av 110 resultater

Årstall

Førsteforfatter

Norsk tittel

Engelsk tittel

Tidsskrift

Årstall: 2025

Førsteforfatter: Zhou, S. Creswell, C. Kosir, U. Reardon, T.

Norsk tittel: Moderators of cognitive and behaviour therapies for prevention and treatment of anxiety disorders in children and adolescents: A systematic review and meta-analysis

Engelsk tittel: Moderators of cognitive and behaviour therapies for prevention and treatment of anxiety disorders in children and adolescents: A systematic review and meta-analysis

Tidsskrift:

Forebyggende og helsefremmende tiltak

Tidlig innsats

Behandling og hjelpetiltak

Angst og engstelighet (inkl. både vansker og lidelse)

Kognitiv atferdsterapi, atferdsterapi og kognitiv terapi

Barn i skolealder (6-12 år)

Ungdom (13-18 år)

Årstall: 2025

Førsteforfatter: Yu, Yanni Fang, Jingwei Chen, Huan

Norsk tittel: A comprehensive three-level meta-analysis of the positive discipline programme: Effectiveness and moderating variables

Engelsk tittel: A comprehensive three-level meta-analysis of the positive discipline programme: Effectiveness and moderating variables

Tidsskrift: Early Child Development and Care

Forebyggende og helsefremmende tiltak

Utagerende/utfordrende atferd (uro, bråk)

Depresjon og nedstemthet (inkl. både vansker og lidelse)

Angst og engstelighet (inkl. både vansker og lidelse)

Samspill

Tilknytning

Foreldreveiledning/-terapi (feks COS, ICDP)

Uklar aldersgruppe

Årstall: 2025

Førsteforfatter: Lekamge, R. B. Jain, R. Sheen, J. Solanki, P. Zhou, Y. Romero, L. Barry, M. M. Chen, L. Karim, M. N. Ilic, D.

Norsk tittel: Systematic Review and Meta-analysis of the Effectiveness of Whole-school Interventions Promoting Mental Health and Preventing Risk Behaviours in Adolescence

Engelsk tittel: Systematic Review and Meta-analysis of the Effectiveness of Whole-school Interventions Promoting Mental Health and Preventing Risk Behaviours in Adolescence

Tidsskrift: Journal of Youth & Adolescence

Forebyggende og helsefremmende tiltak

Utagerende/utfordrende atferd (uro, bråk)

Depresjon og nedstemthet (inkl. både vansker og lidelse)

Angst og engstelighet (inkl. både vansker og lidelse)

Trivsel

Mobbing

Tobakk

Alkohol

Illegale rusmidler

Skole/barnehagebaserte tiltak

Barn i skolealder (6-12 år)

Ungdom (13-18 år)

Årstall: 2025

Førsteforfatter: Yani, D. I. Chua, J. Y. X. Wong, J. C. M. Pikkarainen, M. Shorey, S.

Norsk tittel: The Effects of Universal Educational Interventions in Improving Mental Health Literacy, Depression, and Anxiety Among Adolescents: A Systematic Review and Meta-Analysis

Engelsk tittel: The Effects of Universal Educational Interventions in Improving Mental Health Literacy, Depression, and Anxiety Among Adolescents: A Systematic Review and Meta-Analysis

Tidsskrift: International Journal of Mental Health Nursing

Forebyggende og helsefremmende tiltak

Depresjon og nedstemthet (inkl. både vansker og lidelse)

Angst og engstelighet (inkl. både vansker og lidelse)

Kognitiv atferdsterapi, atferdsterapi og kognitiv terapi

Psykodynamisk/interpersonlig terapi

Psykoedukative tiltak (inkl. videobasert modellæring)

Skole/barnehagebaserte tiltak

E-helsetiltak (spill, internett, telefon)

Barn i skolealder (6-12 år)

Ungdom (13-18 år)

Årstall: 2025

Førsteforfatter: Marshall, T. Farrar, A. Wilson, M. Taylor, J. George, P. Ghose, S. S. Cosgrove, J. Patel, N. A.

Norsk tittel: Mindfulness-Based Interventions in Schools: Assessing the Evidence Base

Engelsk tittel: Mindfulness-Based Interventions in Schools: Assessing the Evidence Base

Tidsskrift: Psychiatric Services

Forebyggende og helsefremmende tiltak

Tidlig innsats

Behandling og hjelpetiltak

Depresjon og nedstemthet (inkl. både vansker og lidelse)

Angst og engstelighet (inkl. både vansker og lidelse)

Traumatiske belastninger/stress (PTSD)

Kognisjon (hukommelse, oppmerksomhet, eksekutive funksjoner)

Trivsel

Stressmestring og selvregulering

Mindfulness

Skole/barnehagebaserte tiltak

Barn i skolealder (6-12 år)

Ungdom (13-18 år)

Årstall: 2025

Førsteforfatter: Lin, H. Wang, Y. He, G. Li, J. Zheng, H.

Norsk tittel: The effect of school-based group counseling on Chinese mainland adolescents' mental health and academic functioning: A meta-analysis of controlled studies

Engelsk tittel: The effect of school-based group counseling on Chinese mainland adolescents' mental health and academic functioning: A meta-analysis of controlled studies

Tidsskrift: Journal of Counseling Psychology

Forebyggende og helsefremmende tiltak

Tidlig innsats

Depresjon og nedstemthet (inkl. både vansker og lidelse)

Selvskading/selvmord

Angst og engstelighet (inkl. både vansker og lidelse)

Søvn (inkl. søvnforstyrrelser)

Skoleprestasjoner

Rådgiving/støttesamtaler

Gruppetiltak

Barn i skolealder (6-12 år)

Ungdom (13-18 år)

Årstall: 2025

Førsteforfatter: Yang, Y. B. Fu, L. Y. Cheng, S. Y. Fowler, P.

Norsk tittel: Youth Mental Health Prevention and Promotion Programs in Chinese Societies: A Systematic Review and Meta-Analysis

Engelsk tittel: Youth Mental Health Prevention and Promotion Programs in Chinese Societies: A Systematic Review and Meta-Analysis

Tidsskrift: Adolescent Research Review

Forebyggende og helsefremmende tiltak

Tidlig innsats

Utagerende/utfordrende atferd (uro, bråk)

Depresjon og nedstemthet (inkl. både vansker og lidelse)

Angst og engstelighet (inkl. både vansker og lidelse)

Sosiale ferdigheter (inkl. vennerelasjoner)

Trivsel

Alkohol

Illegale rusmidler

Psykoedukative tiltak (inkl. videobasert modellæring)

Gruppetiltak

Skole/barnehagebaserte tiltak

E-helsetiltak (spill, internett, telefon)

Barn i skolealder (6-12 år)

Ungdom (13-18 år)

Årstall: 2024

Førsteforfatter: Jagiello, T. Belcher, J. Neelakandan, A. Boyd, K. Wuthrich, V. M.

Norsk tittel: Academic Stress Interventions in High Schools: A Systematic Literature Review

Engelsk tittel: Academic Stress Interventions in High Schools: A Systematic Literature Review

Tidsskrift: Child Psychiatry & Human Development

Forebyggende og helsefremmende tiltak

Tidlig innsats

Angst og engstelighet (inkl. både vansker og lidelse)

Stress

Skoleprestasjoner

Kognitiv atferdsterapi, atferdsterapi og kognitiv terapi

Mindfulness

Psykoedukative tiltak (inkl. videobasert modellæring)

Skole/barnehagebaserte tiltak

Barn i skolealder (6-12 år)

Ungdom (13-18 år)

Årstall: 2024

Førsteforfatter: Wang, P. Wang, Z. Qiu, S.

Norsk tittel: Universal, school-based transdiagnostic interventions to promote mental health and emotional wellbeing: a systematic review

Engelsk tittel: Universal, school-based transdiagnostic interventions to promote mental health and emotional wellbeing: a systematic review

Tidsskrift: Child & Adolescent Psychiatry & Mental Health [Electronic Resource]

Forebyggende og helsefremmende tiltak

Utagerende/utfordrende atferd (uro, bråk)

Depresjon og nedstemthet (inkl. både vansker og lidelse)

Angst og engstelighet (inkl. både vansker og lidelse)

Kognisjon (hukommelse, oppmerksomhet, eksekutive funksjoner)

Trivsel

Skole/barnehagebaserte tiltak

Barn i skolealder (6-12 år)

Ungdom (13-18 år)

Årstall: 2024

Førsteforfatter: Morey, A. Samuel, V. Williams, M.

Norsk tittel: Universal online self-help ACT interventions for youth: A systematic review

Engelsk tittel: Universal online self-help ACT interventions for youth: A systematic review

Tidsskrift: Behaviour Research & Therapy

Forebyggende og helsefremmende tiltak

Tidlig innsats

Depresjon og nedstemthet (inkl. både vansker og lidelse)

Angst og engstelighet (inkl. både vansker og lidelse)

Fobier

Stress

Trivsel

Kognitiv atferdsterapi, atferdsterapi og kognitiv terapi

E-helsetiltak (spill, internett, telefon)

Selvhjelp

Barn i skolealder (6-12 år)

Ungdom (13-18 år)

Årstall: 2024

Førsteforfatter: Wendel, F. Bender, S. Breitinger, E. Coenen, M. Hummel, J. Immich, G. Kirschneck, M. Klunder, V. Kunzler, A. M. Lieb, K. Movsisyan, A. Li, L. Y. Ravens-Sieberer, U. Rehfuess, E. Voss, S. Jung-Sievers, C.

Norsk tittel: Interventions to build resilience and to ameliorate negative psychosocial effects of the COVID-19 pandemic on children and adolescents: a systematic review and meta-analysis

Engelsk tittel: Interventions to build resilience and to ameliorate negative psychosocial effects of the COVID-19 pandemic on children and adolescents: a systematic review and meta-analysis

Tidsskrift: European Child & Adolescent Psychiatry

Forebyggende og helsefremmende tiltak

Tidlig innsats

Utagerende/utfordrende atferd (uro, bråk)

Depresjon og nedstemthet (inkl. både vansker og lidelse)

Selvskading/selvmord

Angst og engstelighet (inkl. både vansker og lidelse)

Spiseforstyrrelser

Søvn (inkl. søvnforstyrrelser)

Livskvalitet

Trivsel

Gruppetiltak

Skole/barnehagebaserte tiltak

E-helsetiltak (spill, internett, telefon)

Fysisk aktivitet

Barn i skolealder (6-12 år)

Ungdom (13-18 år)

Årstall: 2024

Førsteforfatter: Duagi, D. Carter, B. Farrelly, M. Lisk, S. Shearer, J. Byford, S. James, K. Brown, J. S. L.

Norsk tittel: Long-term effects of psychosocial interventions for adolescents on depression and anxiety: a systematic review and meta-analysis

Engelsk tittel: Long-term effects of psychosocial interventions for adolescents on depression and anxiety: a systematic review and meta-analysis

Tidsskrift: EClinicalMedicine

Forebyggende og helsefremmende tiltak

Tidlig innsats

Behandling og hjelpetiltak

Depresjon og nedstemthet (inkl. både vansker og lidelse)

Angst og engstelighet (inkl. både vansker og lidelse)

Kognitiv atferdsterapi, atferdsterapi og kognitiv terapi

Mindfulness

Psykodynamisk/interpersonlig terapi

Psykoedukative tiltak (inkl. videobasert modellæring)

Skole/barnehagebaserte tiltak

E-helsetiltak (spill, internett, telefon)

Barn i skolealder (6-12 år)

Ungdom (13-18 år)

Årstall: 2024

Førsteforfatter: Wang, T. Li, W. Deng, J. Zhang, Q. Liu, Y.

Norsk tittel: The influence of physical exercise on negative emotions in adolescents: a meta-analysis

Engelsk tittel: The influence of physical exercise on negative emotions in adolescents: a meta-analysis

Tidsskrift: Frontiers in psychiatry Frontiers Research Foundation

Forebyggende og helsefremmende tiltak

Depresjon og nedstemthet (inkl. både vansker og lidelse)

Angst og engstelighet (inkl. både vansker og lidelse)

Stressmestring og selvregulering

Fysisk aktivitet

Barn i skolealder (6-12 år)

Ungdom (13-18 år)

Årstall: 2024

Førsteforfatter: Wols, A. Pingel, M. Lichtwarck-Aschoff, A. Granic, I.

Norsk tittel: Effectiveness of applied and casual games for young people's mental health: A systematic review of randomised controlled studies

Engelsk tittel: Effectiveness of applied and casual games for young people's mental health: A systematic review of randomised controlled studies

Tidsskrift:

Forebyggende og helsefremmende tiltak

Behandling og hjelpetiltak

Depresjon og nedstemthet (inkl. både vansker og lidelse)

Angst og engstelighet (inkl. både vansker og lidelse)

Autismespekter

Kognisjon (hukommelse, oppmerksomhet, eksekutive funksjoner)

Sosiale ferdigheter (inkl. vennerelasjoner)

E-helsetiltak (spill, internett, telefon)

Barn i skolealder (6-12 år)

Ungdom (13-18 år)

Årstall: 2024

Førsteforfatter: Filges, T. Smedslund, G. Eriksen, T. Birkefoss, K. Kildemoes, M. W.

Norsk tittel: The FRIENDS preventive programme for reducing anxiety symptoms in children and adolescents: A systematic review and meta-analysis

Engelsk tittel: The FRIENDS preventive programme for reducing anxiety symptoms in children and adolescents: A systematic review and meta-analysis

Tidsskrift: Campbell Systematic Reviews

Forebyggende og helsefremmende tiltak

Tidlig innsats

Angst og engstelighet (inkl. både vansker og lidelse)

Kognitiv atferdsterapi, atferdsterapi og kognitiv terapi

Barn i førskolealder (3-5 år)

Barn i skolealder (6-12 år)

Ungdom (13-18 år)

Campbell-oversikter

Årstall: 2024

Førsteforfatter: Talib, M. Rachdi, M. Papazova, A. Nicolis, H.

Norsk tittel: The Role of Dietary Patterns and Nutritional Supplements in the Management of Mental Disorders in Children and Adolescents: An Umbrella Review of Meta-Analyses

Engelsk tittel: The Role of Dietary Patterns and Nutritional Supplements in the Management of Mental Disorders in Children and Adolescents: An Umbrella Review of Meta-Analyses

Tidsskrift: Canadian Journal of Psychiatry-Revue Canadienne De Psychiatrie

Forebyggende og helsefremmende tiltak

Tidlig innsats

Depresjon og nedstemthet (inkl. både vansker og lidelse)

Angst og engstelighet (inkl. både vansker og lidelse)

ADHD

Autismespekter

Kosttilskudd og ernæring

Sped- og småbarn (0-2 år)

Barn i førskolealder (3-5 år)

Barn i skolealder (6-12 år)

Ungdom (13-18 år)

Oversikter over oversikter

Årstall: 2024

Førsteforfatter: Eglitis, E. Simpson, C. Singh, B. Olds, T. Machell, A. Virgara, R. Richardson, M. Brannelly, K. Grant, A. Gray, J. Wilkinson, T. Rix, Z. Maher, C.

Norsk tittel: Effect of Summer Holiday Programs on Children's Mental Health and Well-Being: Systematic Review and Meta-Analysis

Engelsk tittel: Effect of Summer Holiday Programs on Children's Mental Health and Well-Being: Systematic Review and Meta-Analysis

Tidsskrift: Children

Forebyggende og helsefremmende tiltak

Tidlig innsats

Depresjon og nedstemthet (inkl. både vansker og lidelse)

Angst og engstelighet (inkl. både vansker og lidelse)

Kognisjon (hukommelse, oppmerksomhet, eksekutive funksjoner)

Sosiale ferdigheter (inkl. vennerelasjoner)

Selvfølelse og selvtillit

Trivsel

Mobbing

Alkohol

Illegale rusmidler

Skole/barnehagebaserte tiltak

Tiltak i nærmiljøet/infrastruktur (ungdomsklubber, frivillig arbeid, etterskoletilbud, veier, parker)

Barn i førskolealder (3-5 år)

Barn i skolealder (6-12 år)

Årstall: 2024

Førsteforfatter: Park, I. Y. Kim, J. Franklin, C. Zhang, A. A. Guz, S. Shinohara, T. Yu, M. Cho, Y. J. Hai, A. H.

Norsk tittel: Comparing the Effectiveness of Solution-Focused Brief Therapy for Adolescent Outcomes in Schools Between the US and East Asian Studies: A Systematic Review and Meta-Analysis

Engelsk tittel: Comparing the Effectiveness of Solution-Focused Brief Therapy for Adolescent Outcomes in Schools Between the US and East Asian Studies: A Systematic Review and Meta-Analysis

Tidsskrift: Families in Society-the Journal of Contemporary Social Services

Forebyggende og helsefremmende tiltak

Utagerende/utfordrende atferd (uro, bråk)

Depresjon og nedstemthet (inkl. både vansker og lidelse)

Angst og engstelighet (inkl. både vansker og lidelse)

Sosiale ferdigheter (inkl. vennerelasjoner)

Livskvalitet

Trivsel

Skoleprestasjoner

Skole/barnehagebaserte tiltak

Ungdom (13-18 år)

Årstall: 2024

Førsteforfatter: Cohen, K. A. Ito, S. Ahuvia, I. L. Yang, Y. Zhang, Y. Renshaw, T. L. Larson, M. Cook, C. Hill, S. Liao, J. Rapoport, A. Smock, A. Yang, M. Schleider, J. L.

Norsk tittel: Brief School-Based Interventions Targeting Student Mental Health or Well-Being: A Systematic Review and Meta-Analysis

Engelsk tittel: Brief School-Based Interventions Targeting Student Mental Health or Well-Being: A Systematic Review and Meta-Analysis

Tidsskrift: Clinical Child & Family Psychology Review

Forebyggende og helsefremmende tiltak

Antisosial atferd (vold/aggresjon, ungdomskriminalitet)

Depresjon og nedstemthet (inkl. både vansker og lidelse)

Selvskading/selvmord

Angst og engstelighet (inkl. både vansker og lidelse)

ADHD

Spiseforstyrrelser

Trivsel

Illegale rusmidler

Skole/barnehagebaserte tiltak

Korttidstiltak

Barn i førskolealder (3-5 år)

Barn i skolealder (6-12 år)

Ungdom (13-18 år)

Årstall: 2024

Førsteforfatter: Zhong, B. Sun, H. Wang, G. Junwen, S. Tang, S. Gao, Y. Chen, H. Lu, T. Yan, J.

Norsk tittel: Physical activity on the mental health of children and adolescents during COVID-19 pandemic-induced school closures—A systematic review

Engelsk tittel: Physical activity on the mental health of children and adolescents during COVID-19 pandemic-induced school closures-A systematic review

Tidsskrift: PLoS ONE [Electronic Resource]

Forebyggende og helsefremmende tiltak

Tidlig innsats

Depresjon og nedstemthet (inkl. både vansker og lidelse)

Angst og engstelighet (inkl. både vansker og lidelse)

Fysisk aktivitet

Barn i skolealder (6-12 år)

Ungdom (13-18 år)