Effekt av utviklingstiltak gitt i tidlig barndom

The effectiveness of early childhood development programs. A systematic review

Forfattere
Anderson, L. M. Shinn, C. Fullilove, M. T. Scrimshaw, S. C. Fielding, J. E. Normand, J. Carande-Kulis, V. G. Task Force on Community Preventive Services
Årstall
2003
Tidsskrift
American Journal of Preventive Medicine
Volum
24
Sider
32-46
Early childhood development is influenced by characteristics of the child, the family, and the broader social environment. Physical health, cognition, language, and social and emotional development underpin school readiness. Publicly funded, center-based, comprehensive early childhood development programs are a community resource that promotes the well-being of young children. Programs such as Head Start are designed to close the gap in readiness to learn between poor children and their more economically advantaged peers. Systematic reviews of the scientific literature demonstrate effectiveness of these programs in preventing developmental delay, as assessed by reductions in retention in grade and placement in special education.

Oversett med Google Translate
-
Tiltaksnivå

Tidlig innsats

Tema

Utvikling og livsmestring

Kognisjon (hukommelse, oppmerksomhet, eksekutive funksjoner)

Skoleprestasjoner

Utenforskap/marginalisering

Fattigdom

Tiltak

Folkehelsetiltak

Tiltak i nærmiljøet/infrastruktur (ungdomsklubber, frivillig arbeid, etterskoletilbud, veier, parker)

Aldersgruppe

Barn i førskolealder (3-5 år)

Mer informasjon
Leter du etter mer informasjon om temaet? Trykk på lenkene nedenfor for å søke i PsykTestBarn og Håndboka for barn og unges psykiske helse.