Kunnskapsoppsummering og klassifisering av tiltaket: Zippys venner (2. utg.)

Kunnskapsoppsummering og klassifisering av tiltaket: Zippys venner (2. utg.)

Authors
Neumer, S-P., Mathiassen, B., Bjørknes, R.
Year
2018
Journal
Ungsinn: Tidsskrift for virksomme tiltak for barn og unge
Volume
1
Pages
BAKGRUNN Denne artikkelen er en kunnskapsoppsummering om effektene av programmet Zippys venner. Programmet er et universalforebyggende skolebasert tiltak for barn i første til fjerde klasse. Hovedmålet med intervensjonen er å styrke barns evne til å takle stress. Programmet gjennomføres med ukentlige økter og er basert på stress-mestringsteorier (Lazarus & Folkman, 1984). Tiltaket implementeres i Norge via organisasjonen Voksne for Barn. METODE Denne oppsummeringen er basert på et systematisk litteratursøk i databasene Embase, Medline og Psykinfo, NORART Cochrane, Cristin, Nora, Scopus og SweMed. To nordiske studier tilfredsstilte inklusjonskriteiene til Ungsinn og ble inkludert i oppsummeringen. Artikkelen er en revisjon av en tidligere oppsummering i Ungsinn (Bjørknes, 2013), men revidert i henhold til nye vitenskapelige kriterier for klassifisering i Ungsinn. RESULTATER Resultatene inkluderer en vurdering av tiltakets beskrivelse, eksisterende effektstudier, kvalitet på forskningsmetoder og implementeringskvalitet. Intervensjonen er godt beskrevet, og det fremkommer av beskrivelsen hva som er mål, målgrupper og metoder i tiltaket. Det foreligger to nordiske effektstudier. I den ene er det benyttet en kvasi-eksperimentelt design, mens det i den andre er benyttet et randomisert klyngedesign. Begge studiene inkluderer både pre-post målinger og en sammenligningsgruppe. Den ene av studiene var gjennomført med god metodisk kvalitet. Denne viste positiv effekt på elevenes mestring, og at elevene ble flinkere til aktivt å søke støtte og hjelp. Den andre studien hadde utilfredsstillende forskningsmetodisk kvalitet og resultatene fra denne studien er derfor lite pålitelige. KONKLUSJON Zippys venner er klassifisert på nivå 4 – Intervensjon med tilfredsstillende dokumentasjon på effekt.

Oversett med Google Translate
-
Type of intervention

Preventive- and Promotive Health Interventions

Topic

Development and Life Coping Skills

Social skills

Stress Management and Self-regulation

Intervention

The organization of interventions

School/Preschoolbased Interventions

Age group

School Aged Children (6-12 years)

Characteristics

Ungsinn: Journal of Effective Interventions for Children and Adolescents

More information
Looking for more information on this topic? Click on the links below to search PsykTestBarn and Håndboka