Kunnskapsoppsummering og klassifisering av tiltaket: VIP Snakk om det (2. utg.)

Kunnskapsoppsummering og klassifisering av tiltaket: VIP Snakk om det (2. utg.)

Authors
Neumer, S-P. Rye, M. Holen, S.
Year
2023
Journal
Ungsinn: Tidsskrift for virksomme tiltak for barn og unge
Volume
Pages
BAKGRUNN: VIP Snakk om det (tidligere VIP-programmet) er et psykoedukativt program som retter seg mot elever i videregående skoler i alderen 16 og 17 år. Programmet gir informasjon om psykisk helse og psykiske lidelser samt veiledning i hvordan man håndterer slike vansker. Lærere og helsepersonell får opplæring i programmet og hvordan man oppdager problemer hos elevene tidlig for å kunne sette i verk hjelpetiltak gjennom helsesystemet. METODE: Denne kunnskapsoppsummeringen bygger på et systematisk litteratursøk i databasene Embase, Medline og Psykinfo, NORART, Cochrane, Cristin, NORA, SCOPUS og SweMed. Det er også søkt i internasjonale kunnskapsdatabaser samt innhentet informasjon om tiltaket fra tiltakseier. Litteratursøk og annen innhentet informasjon ble gjennomgått for å identifisere nordiske effektstudier, internasjonale oppsummeringsstudier og eventuelt andre norske studier om tiltaket. RESULTATER: VIP Snakk om det er evaluert i et kvasieksperimentelt design med test og kontrollgruppe, der data ble innhentet før intervensjonen, rett etter og 6, 12 og 24 måneder etter. Effektene som gjelder kunnskap om psykiske lidelser er moderate, både rett etter deltakelse i programmet og i etterundersøkelsen. Det er en svakhet at effektene ikke er konsistent rapportert for alle måletidspunkter. Psykiske problemer er bare rapportert for tidsrommet rett etter intervensjonen til ett år etter. På grunn av valgt design og spørreskjema er det vanskelig å sammenlikne effektene med andre resultater i feltet. I tillegg måles angstsymptomer med en skala som har fem spørsmål og uavklart validitet. KONKLUSJON: VIP Snakk om det klassifiseres på evidensnivå 3 – Tiltak med noe dokumentasjon på effekt.

Oversett med Google Translate
-
Type of intervention

Preventive- and Promotive Health Interventions

Intervention

Psychological Treatments

Psychoeducational Interventions

The organization of interventions

School/Preschoolbased Interventions

Age group

Adolescents (13-18 years)

Characteristics

Ungsinn: Journal of Effective Interventions for Children and Adolescents

More information
Looking for more information on this topic? Click on the links below to search PsykTestBarn and Håndboka