Kunnskapsoppsummering og klassifisering av tiltaket: Telemarksmodellen: Vegen blir til mens vi går den sammen (1.utg.)

Kunnskapsoppsummering og klassifisering av tiltaket: Telemarksmodellen: Vegen blir til mens vi går den sammen (1.utg.)

Authors
Halvorsen, M., Rustad, K. B.
Year
2020
Journal
Ungsinn: Tidsskrift for virksomme tiltak for barn og unge
Volume
2
Pages
BAKGRUNN Telemarksmodellen er en kursrekke utviklet for å fremme psykisk helse og forebygge sosiale vansker for barn som har forståelsesvansker i form av en lett psykisk utviklingshemming. Kursene gis når barnet går på mellomtrinnet i barneskole, ungdomstrinnet og i videregående skole. Formen er psykoedukativ hvor en veksler mellom informasjon, råd, veiledning og samtale om et hverdagsliv med forståelsesvansker. En slik terapeutisk kunnskapsformidling og møte med andre i samme situasjon, ansees å bidra til økt mestring og kompetanse. Denne artikkelen beskriver Telemarksmodellen. Det er et tiltak som tilbys barn som får diagnosen lett psykisk utviklingshemming og deres foresatte. Tiltaket gis i etterkant av diagnostisk utredning i Habilitering for barn og unge (HABU) i Sykehuset Telemark. Kursrekken gis i separate grupper hvor barna, ungdommene og foresatte har hvert sitt kursprogram. Tema i kursene er knyttet til aktuelle livsfaser og omhandler kropp, hygiene, fritid, vennskap, pubertet, seksuell helse, arbeid og hjelpestønader. Tiltaket er utviklet av og driftes av HABU Sykehuset Telemark. METODE Denne gjennomgangen er basert på tilsendt informasjon fra utvikleren av Telemarksmodellen, i tillegg til litteratursøk etter studier om tiltaket. Søket ble gjennomført i databasene Embase, Medline og Psykinfo, NORART, Cochrane, Google Scholar, Cristin, NORA, Norart, SCOPUS, SweMed+, Cambell, NREPP, NICE, Blueprint, Helsebiblioteket.no, CEBC, Vidensportalen, Metodeguiden og CINAHL plus with Full Text. RESULTATER Resultatene består av en vurdering av tiltakets beskrivelse, foreliggende effektstudier, forskningsmetodisk kvalitet og implementeringskvalitet. Det ble ikke identifisert noen studier som har undersøkt effekt eller evalueringer av Telemarksmodellen. I materialet som foreligger fremstår ikke Telemarksmodellen å være beskrevet for å gi ekstern opplæring i metoden. Tiltaket virker kun å være gjennomført ved Sykehuset Telemark. Det foreligger ingen implementeringsplaner og derfor heller ikke noen beskrevet implementeringsstrategi. KONKLUSJON Basert på Ungsinn sine kriterier klassifiseres Telemarksmodellen på evidensnivå 1- godt beskrevne tiltak.

Oversett med Google Translate
-
Type of intervention

Treatment and Child Welfare Interventions

Topic

Biological Risk Factors, Diseases and Symptoms

Mental/Physical Impairment

Intervention

Psychological Treatments

Psychoeducational Interventions

The organization of interventions

School/Preschoolbased Interventions

Age group

School Aged Children (6-12 years)

Adolescents (13-18 years)

Characteristics

Ungsinn: Journal of Effective Interventions for Children and Adolescents

More information
Looking for more information on this topic? Click on the links below to search PsykTestBarn and Håndboka