Kunnskapsoppsummering og klassifisering av tiltaket: Respekt (2. utg.)

Kunnskapsoppsummering og klassifisering av tiltaket: Respekt (2. utg.)

Forfattere
Stormark, K. M., Mørch, W-T., Martinussen, M.
Årstall
2021
Tidsskrift
Ungsinn: Tidsskrift for virksomme tiltak for barn og unge
Volum
2
Sider
BAKGRUNN Respektprogrammet er et skoleomfattende utviklingsprogram for å forebygge og redusere problematferd hos elever. Programmet beskriver hvordan en skole gjennom en innovasjonsprosess blant skolens ansatte kan utvikle og implementere tiltak basert på programmets fire prinsipp; myndig klasseledelse, at tiltakene gjennomsyrer alle deler av skolens virksomhet (bredde), at de ulike tiltakene samsvarer (konsistens) og at arbeidet følges opp (kontinuitet). Programmet retter seg mot alle skoler, og ble utviklet ved Senter for atferdsforskning (SAF, fra 2013 del av Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning; Læringsmiljøsenteret) ved Universitetet i Stavanger, som et bidrag til EU programmet Connect 2001. Respekt implementeres for tiden ikke aktivt. Videre utvikling og tilrettelegging av programmet avhenger av myndighetenes prioriteringer. METODE Litteratursøk i Mbase, Medline, Psykinfo, NORART, Cochrane, Cristin, NORA, SCOPUS, SweMed ble supplert med fullstendig litteraturliste fra tiltakseier. Totalt syv artikler ble funnet å være relevante, hvorav tre evaluerer effekten av tiltaket basert på resultatene fra to longitudinelle kohort-studier. RESULTATER Respekt er et godt beskrevet tiltak med en god teoretisk begrunnelse og en systematisk implementeringsstrategi. Den forskningsmetodiske kvaliteten på de to effektstudiene er bra, og det ble funnet små til middels store effekter på sentrale utfallsmål basert på svar fra elever og lærere. KONKLUSJON Tiltaket klassifiseres på evidensnivå 4 – Tiltak med tilfredsstillende dokumentasjon på effekt.

Oversett med Google Translate
-
Tiltaksnivå

Forebyggende og helsefremmende tiltak

Tema

Psykiske vansker og lidelser

Atferdsproblemer

Utagerende/utfordrende atferd (uro, bråk)

Minoriteter/marginalisering

Mobbing

Tiltak

Organisering av tiltak

Skole/barnehagebaserte tiltak

Aldersgruppe

Barn i skolealder (6-12 år)

Ungdom (13-18 år)

Egenskaper

Ungsinn: tidsskrift for virksomme tiltak for barn og unge

Mer informasjon
Leter du etter mer informasjon om temaet? Trykk på lenkene nedenfor for å søke i PsykTestBarn og Tiltakshåndboka for barn og unges psykiske helse.