Kunnskapsoppsummering og klassifisering av tiltaket: FRIENDS for life (behandling)

Kunnskapsoppsummering og klassifisering av tiltaket: FRIENDS for life (behandling)

Authors
Sæle, R. G., Sagatun, Å.
Year
2018
Journal
Ungsinn: Tidsskrift for virksomme tiltak for barn og unge
Volume
2
Pages
BAKGRUNN Denne artikkelen er en kunnskapsoppsummering av effektene av tiltaket FRIENDS for life, et behandlingsprogram for barn og ungdommer med angst. Tiltaket er tilrettelagt for grupper, men kan også brukes individuelt. FRIENDS har som mål å hjelpe barn og ungdommer med å utvikle ferdigheter og kunnskaper som gjør dem bedre rustet til å håndtere angstprovoserende situasjoner. I Norge er RKBU Vest ansvarlig for distribusjon og implementering av tiltaket ut 2018. METODE Kunnskapsoppsummeringen bygger på et systematisk litteratursøk i databasene Embase, Medline og Psycinfo, NORART, Cochrane, Cristin, NORA, SCOPUS og SweMed. To norske effektstudier er omtalt i denne oppsummeringen, samt en tredje norsk studie og en internasjonal reviewartikkel. FRIENDS er et tiltak som kan benyttes både som forebygging og behandling. Denne kunnskapsoppsummeringen er begrenset til tiltaket som behandling. RESULTATER Resultatene omfatter en beskrivelse av tiltaket, effektstudier, forskningsmetodisk kvalitet og implementeringskvalitet. Det foreligger to norske effektstudier, hvorav den ene er en RCT med både pre-post-målinger og sammenligning med kontrollgruppe. Studien er av god forskningsmetodisk kvalitet og finner positive effekter av tiltaket i en økologisk valid setting. KONKLUSJON FRIENDS for life er klassifisert på nivå 4 – intervensjon med tilfredsstillende dokumentasjon på effekt.

Oversett med Google Translate
-
Type of intervention

Treatment and Child Welfare Interventions

Topic

Mental Health Problems and Disorders

Anxiety Problems

Anxiety and Anxiousness

Intervention

Psychological Treatments

Cognitive Behavioral Therapy, Behavioral Therapy and Cognitive Therapy

The organization of interventions

Group Interventions

Age group

School Aged Children (6-12 years)

Adolescents (13-18 years)

Characteristics

Ungsinn: Journal of Effective Interventions for Children and Adolescents

More information
Looking for more information on this topic? Click on the links below to search PsykTestBarn and Håndboka