BAKGRUNN
Artikkelen er en kunnskapsoppsummering om effektene av det norske DUÅs skole- og barnehageprogram som bygger på Webster-Strattons indikerte program IY-TCM (Incredible Years Teacher Classroom Management Training). Den universelle versjonen tilbys personell (maks 25 personer pr. gruppe) som jobber med barn i 3-8 års alder i skoler, fritidsordning og barnehager, hovedsakelig i kommuner som har implementert DUÅs foreldretreningsprogram.
Skole- og barnehageprogrammets mål er en felles faglig plattform for målrettet arbeid med barns psykisk helse og forebygging av atferdsproblemer. Programopplæringen ledes av to gruppeledere over ca. ett skole-/barnehageår, og innbefatter seks opplæringsdager med påfølgende veiledning. Den strukturerte opplæringen fokuserer på emner som: 1) positiv relasjonsbygging, 2) ros, oppmuntring, oppmerksomhet, veiledning 3) belønningssystemer, 4) reduksjon av negativ atferd, 5) naturlige/arrangerte konsekvenser, og 6) emosjonell regulering og problemløsning. Oppfølgingsveiledning gis. Programeier er Regionalt kunnskapssenter for barn og unge Nord (RKBU Nord), UiT Norges arktiske universitet (Tromsø).
METODE
Kunnskapsoppsummeringen bygger på et systematisk litteratursøk i de nasjonale og internasjonale databasene Embase, Medline, Psykinfo, NORART, Cochrane, Cristin, NORA, SCOPUS, SweMed, Bibsys og Google Scholar. Det ble også innhentet informasjon om tiltaket fra tiltakseier.
RESULTATER
Resultatene inkluderer en vurdering av tiltakets beskrivelse, foreliggende effektstudier, forskningsmetodisk kvalitet og implementeringskvalitet. Programmet har et solid teoretisk fundament og det gis en god beskrivelse av programmets innholdskomponenter og opplæringsstrategier. To norske kvasi-eksperimentelle studier basert på lærervurderinger, publisert i fire artikler, ble inkludert i kunnskapsoppsummeringen. Resultatene indikerer at programmet kan redusere problematferd og øke sosial kompetanse hos barn i 3-8 års alderen, samt bidra til positive endringer i elev-lærer relasjoner og foreldres involvering i barnas skolegang. Med utgangspunkt i totalutvalget synes kortidseffektene imidlertid å være små til marginale. Resultatene tyder på at programmet har en større effekt på redusering av eksternaliseringsproblemer og elev-lærer konflikter for høyrisikobarn. Innenfor denne gruppen ble det i tillegg funnet en moderat effekt på skolefaglige prestasjoner. Det knytter seg noe usikkerhet til evalueringsresultatenes pålitelighet (særlig indre validitet). Per dags dato bør ikke programmet omtales som skoleomfattende, da det kun implementeres på 1. – 3. klassetrinn. Det er behov for en implementeringsmanual for skoler og barnehager og bedre kvalitetskontroll.
KONKLUSJON
DUÅs skole- og barnehageprogram klassifiseres på evidensnivå 4 – Tiltak med tilfredsstillende dokumentasjon på effekt.
Oversett med Google Translate
-