Kunnskapsoppsummering og klassifisering av tiltaket: ART – Aggression Replacement Training/Adapted Aggression Replacement Training (AART) (2. utg)

Kunnskapsoppsummering og klassifisering av tiltaket: ART – Aggression Replacement Training/Adapted Aggression Replacement Training (AART) (2. utg)

Authors
Rasmussen, L-M. P., Strøm, H. K.
Year
2017
Journal
Ungsinn: Tidsskrift for virksomme tiltak for barn og unge
Volume
1
Pages
Bakgrunn Artikkelen er en kunnskapsoppsummering for effektene av tiltaket Aggression Replacement Training (ART®). Dette er en revisjon av en tidligere utgave av det samme tiltaket som ble beskrevet i Ungsinn (Kjøbli, 2009), men oppdatert i forhold til Ungsinns nye prosedyrer og kriterier (Martinussen et al., 2016). Denne artikkelen inkluderer også den tilpassede skandinaviske versjonen Adapted Aggression Replacement Training (AART). ART/AART er et strukturert pedagogisk multimodalt gruppeprogram for trening av sosial kompetanse hos barn og unge. Tiltaket består av tre komponenter; sosial ferdighetstrening, sinnekontroll og moralsk resonnering. Målet med ART/AART er å øke barn og unges sosiale ferdigheter som kan erstatte aggresjon. Gjennomføringen av tiltaket anbefales å gå over 30 timer der hver av de tre komponentene gjennomgås en gang per uke, fortrinnsvis i et eget ART-rom. Gruppene består av 4-8 deltagere, og utføres av en hovedtrener og en medtrener. Metode Denne kunnskapsoppsummeringen bygger på et systematisk litteratursøk i databasene Embase, Medline og Psykinfo, NORART, Cochrane, Cristin, NORA, SCOPUS og SweMed. Syv artikler, derav tre nordiske effektstudier, en internasjonal oppsummeringsstudie og tre andre norske studier ble inkludert i denne kunnskapsoppsummeringen av ART. Resultater Resultatene består av en vurdering av tiltakets beskrivelse, foreliggende effektstudier, forskningsmetodisk kvalitet og implementeringskvalitet. ART/AART har et grundig teoretisk fundament og tiltaket er godt beskrevet med anbefalte implementeringsstrategier. Det foreligger tre nordiske studier der effekten av ARTer undersøkt. Disse studiene har alle et kvasi-eksperimentelt design. Svak forskningsmetodisk kvalitet skaper imidlertid usikkerhet om påliteligheten til resultatene. Det foreligger ingen studier på AART på nåværende tidspunkt. Konklusjon ART/AART klassifiseres på evidensnivå 3 – Tiltak med noe dokumentasjon på effekt.

Oversett med Google Translate
-
Type of intervention

Preventive- and Promotive Health Interventions

Early Intervention

Treatment and Child Welfare Interventions

Topic

Mental Health Problems and Disorders

Behavior Problems

Externalizing Behaviors / Challenging Behaviors

Development and Life Coping Skills

Social skills

Intervention

Psychosocial Treatments

Residential Care

The organization of interventions

Group Interventions

School/Preschoolbased Interventions

Emergency Care

Age group

Preschool Aged Children (3-5 years)

School Aged Children (6-12 years)

Adolescents (13-18 years)

Characteristics

Ungsinn: Journal of Effective Interventions for Children and Adolescents

More information
Looking for more information on this topic? Click on the links below to search PsykTestBarn and Håndboka