Kognitive atferdstiltak og dropout hos ungdom med funksjonshemminger: Systematisk oversikt

Cognitive-behavioral interventions, dropout, and youth with disabilities - A systematic review

Forfattere
Cobb, B. Sample, P. L. Alwell, M. Johns, N. R.
Årstall
2006
Tidsskrift
Remedial and Special Education
Volum
27
Sider
259-275
The relationship between cognitive-behavioral interventions and therapies on the one hand and school dropout outcomes and violent verbal or physical aggression on the other hand for secondary-age youth with disabilities was explored in a systematic review. A total of 16 studies intervening with 791 youth with behavioral disorders, attention-deficit/hyperactivity disorder, and learning disabilities were reviewed. The findings of this review strongly support the efficacy of the use of cognitive-behavioral interventions across educational environments, disability types, age groups, and gender in the reduction of dropout and correlates of dropout. A series of more detailed implications for practice are suggested, as well as directions to the reader to locate more detailed descriptions of how these interventions might be implemented in their secondary education environments.

Oversett med Google Translate
-
Tiltaksnivå

Tidlig innsats

Tema

Psykiske vansker og lidelser

Atferdsproblemer

Antisosial atferd (vold/aggresjon, ungdomskriminalitet)

Følelsesmessige problemer

ADHD

Utenforskap/marginalisering

Skolefravær

Biologiske risikofaktorer, sykdommer og symptomer

Psykisk/fysisk funksjonsnedsettelse

Tiltak

Psykologiske behandlingsmetoder

Kognitiv atferdsterapi, atferdsterapi og kognitiv terapi

Aldersgruppe

Ungdom (13-18 år)

Uklar aldersgruppe

Mer informasjon
Leter du etter mer informasjon om temaet? Trykk på lenkene nedenfor for å søke i PsykTestBarn og Håndboka for barn og unges psykiske helse.