En metaanalyse av effekten av omfattende tidlige intervensjoner basert på atferdsanalyse, for barn med autismespekterlidelser

A meta-analytic study on the effectiveness of comprehensive ABA-based early intervention programs for children with Autism Spectrum Disorders

Forfattere
Peters-Scheffer, N. Didden, R. Korzilius, H. Sturmey, P.
Årstall
2011
Tidsskrift
Research in Autism Spectrum Disorders
Volum
5
Sider
60-69
Excitement and controversy have surrounded the effectiveness of Early Intensive Behavioral Intervention (EIBI) for young children with autism. The purpose of this meta-analysis was to investigate the effectiveness of EIBI based on applied behavior analysis in young children with Autism Spectrum Disorders (ASD). There were 11 studies with 344 children with ASD. Quality of studies was assessed using the Downs and Black Checklist. Experimental groups who received EIBI outperformed the control groups on IQ, non-verbal IQ, expressive and receptive language and adaptive behavior. Differences between the experimental and control groups were 4.96-15.21 points on standardized tests. These results strongly support the effectiveness of EIBI. (PsycINFO Database Record (c) 2012 APA, all rights reserved) (journal abstract).

Oversett med Google Translate
-
Tiltaksnivå

Behandling og hjelpetiltak

Tema

Psykiske vansker og lidelser

Autismespekter

Utvikling og livsmestring

Kognisjon (hukommelse, oppmerksomhet, eksekutive funksjoner)

Språk (reseptivt/ekspressivt)

Tiltak

Psykoedukative tiltak (inkl. videobasert modellæring)

Psykososiale hjelpetiltak

Habilitering/rehabilitering (inkl. fysioterapi)

Aldersgruppe

Sped- og småbarn (0-2 år)

Barn i førskolealder (3-5 år)

Barn i skolealder (6-12 år)

Mer informasjon
Leter du etter mer informasjon om temaet? Trykk på lenkene nedenfor for å søke i PsykTestBarn og Håndboka for barn og unges psykiske helse.