Effekt av eksperimentell søvnbegrensning på ungdoms evne til oppmerksomhet og hyperaktivitet: Metaanalyse

A Meta-Analysis of the Effect of Experimental Sleep Restriction on Youth's Attention and Hyperactivity

Forfattere
Lundahl, A. Kidwell, K. M. Van Dyk, T. R. Nelson, T. D.
Årstall
2015
Tidsskrift
Developmental Neuropsychology
Volum
40
Sider
104-21
This meta-analysis examined the effect experimental sleep restriction has on youth's attention and hyperactivity outcomes. Thirteen published studies containing 17 independent samples were included (N = 496). Random- and fixed-effects models were used to estimate pooled effect sizes and moderator effects, respectively. Results indicate that sleep-restricted youth had significantly worse attention outcomes than youth with extended sleep, but no differences were evident regarding hyperactivity. Significant moderators of this effect included age and sex. These results have important implications for both the prevention and treatment of attention problems, highlighting the need for health professionals to screen for and treat underlying sleep issues.

Oversett med Google Translate
-
Tiltaksnivå

Tidlig innsats

Tema

Psykiske vansker og lidelser

Atferdsproblemer

Utagerende/utfordrende atferd (uro, bråk)

Utvikling og livsmestring

Kognisjon (hukommelse, oppmerksomhet, eksekutive funksjoner)

Aldersgruppe

Barn i skolealder (6-12 år)

Ungdom (13-18 år)

Mer informasjon
Leter du etter mer informasjon om temaet? Trykk på lenkene nedenfor for å søke i PsykTestBarn og Tiltakshåndboka for barn og unges psykiske helse.