Søk etter systematiske oversikter

Bruk filtreringskategoriene nedenfor for å spisse søket ditt. Ved spørsmål kontakt oss på insum@r-bup.no

Tiltaksnivå

Tema

Tiltak

Aldersgruppe

Egenskaper

Viser 1–16 av 16 resultater

Årstall

Førsteforfatter

Norsk tittel

Engelsk tittel

Tidsskrift

Årstall: 2023

Førsteforfatter: Breen, L. J. Greene, D. Rees, C. S. Black, A. Cawthorne, M. Egan, S. J.

Norsk tittel: A co-designed systematic review and meta-analysis of the efficacy of grief interventions for anxiety and depression in young people

Engelsk tittel: A co-designed systematic review and meta-analysis of the efficacy of grief interventions for anxiety and depression in young people

Tidsskrift: Journal of Affective Disorders

Behandling og hjelpetiltak

Depresjon og nedstemthet (inkl. både vansker og lidelse)

Angst og engstelighet (inkl. både vansker og lidelse)

Kognitiv atferdsterapi, atferdsterapi og kognitiv terapi

Lese- og skrivebaserte tiltak

Ungdom (13-18 år)

Årstall: 2022

Førsteforfatter: Fishstrom, S. Wang, H. H. Bhat, B. H. Daniel, J. Dille, J. Capin, P. Vaughn, S.

Norsk tittel: A meta-analysis of the effects of academic interventions on academic achievement and academic anxiety outcomes in elementary school children

Engelsk tittel: A meta-analysis of the effects of academic interventions on academic achievement and academic anxiety outcomes in elementary school children

Tidsskrift: Journal of School Psychology

Forebyggende og helsefremmende tiltak

Angst og engstelighet (inkl. både vansker og lidelse)

Skoleprestasjoner

Lese- og skrivebaserte tiltak

Skole/barnehagebaserte tiltak

Barn i skolealder (6-12 år)

Årstall: 2022

Førsteforfatter: Chan, E. S. M. Shero, J. A. Hand, E. D. Cole, A. M. Gaye, F. Spiegel, J. A. Kofler, M. J.

Norsk tittel: Are Reading Interventions Effective for At-Risk Readers with ADHD? A Meta-Analysis

Engelsk tittel: Are Reading Interventions Effective for At-Risk Readers with ADHD? A Meta-Analysis

Tidsskrift: Journal of Attention Disorders

Behandling og hjelpetiltak

ADHD

Skoleprestasjoner

Lese- og skrivebaserte tiltak

Skole/barnehagebaserte tiltak

Barn i skolealder (6-12 år)

Årstall: 2021

Førsteforfatter: Frampton, S. E. Munk, G. T. Shillingsburg, L. A. Shillingsburg, M. A.

Norsk tittel: A Systematic Review and Quality Appraisal of Applications of Direct Instruction with Children with Autism Spectrum Disorder

Engelsk tittel: A Systematic Review and Quality Appraisal of Applications of Direct Instruction with Children with Autism Spectrum Disorder

Tidsskrift: Perspectives on Behavior Science

Behandling og hjelpetiltak

Autismespekter

Lese- og skrivebaserte tiltak

Barn i førskolealder (3-5 år)

Barn i skolealder (6-12 år)

Ungdom (13-18 år)

Årstall: 2021

Førsteforfatter: Beelmann, A. Arnold, L. S. Schulz, S.

Norsk tittel: Buffering negative effects of immigration on cognitive, social, and educational development: A multinational meta-analysis of child and adolescent prevention programmes

Engelsk tittel: Buffering negative effects of immigration on cognitive, social, and educational development: A multinational meta-analysis of child and adolescent prevention programmes

Tidsskrift: INTERNATIONAL JOURNAL OF PSYCHOLOGY

Tidlig innsats

Kognisjon (hukommelse, oppmerksomhet, eksekutive funksjoner)

Språk (reseptivt/ekspressivt)

Sosiale ferdigheter (inkl. vennerelasjoner)

Skoleprestasjoner

Etniske minoriteter

Foreldreveiledning/-terapi (feks COS, ICDP)

Lese- og skrivebaserte tiltak

Uklar aldersgruppe

Årstall: 2018

Førsteforfatter: Yuan, S. Zhou, X. Zhang, Y. Zhang, H. Pu, J. Yang, L. Liu, L. Jiang, X. Xie, P.

Norsk tittel: Biblioterapi for depresjon og angstlidelser hos barn og ungdom: Metaanalyse

Engelsk tittel: Comparative efficacy and acceptability of bibliotherapy for depression and anxiety disorders in children and adolescents: A meta-analysis of randomized clinical trials

Tidsskrift: Neuropsychiatric Disease and Treatment Vol 14 2018, ArtID 353-365

Behandling og hjelpetiltak

Depresjon og nedstemthet (inkl. både vansker og lidelse)

Angst og engstelighet (inkl. både vansker og lidelse)

Lese- og skrivebaserte tiltak

Barn i skolealder (6-12 år)

Ungdom (13-18 år)

Årstall: 2023

Førsteforfatter: Alharbi, H. Terlektsi, E. Kossyvaki, L.

Norsk tittel: Dialogic Reading Effect on Communicative Initiations and Responses for Children with Autism: a Systematic Review

Engelsk tittel: Dialogic Reading Effect on Communicative Initiations and Responses for Children with Autism: a Systematic Review

Tidsskrift: Review Journal of Autism and Developmental Disorders

Behandling og hjelpetiltak

Autismespekter

Språk (reseptivt/ekspressivt)

Lese- og skrivebaserte tiltak

Barn i førskolealder (3-5 år)

Barn i skolealder (6-12 år)

Årstall: 2019

Førsteforfatter: Boyle, S. A. McNaughton, D. Chapin, S. E.

Årstall: 2015

Førsteforfatter: Travagin, G. Margola, D. Revenson, T. A.

Norsk tittel: Hvilken effekt har skrivetiltak for ungdom? Metaanalyse

Engelsk tittel: How effective are expressive writing interventions for adolescents? A meta-analytic review

Tidsskrift: Clinical Psychology Review

Tidlig innsats

Utagerende/utfordrende atferd (uro, bråk)

Stress

Sosiale ferdigheter (inkl. vennerelasjoner)

Skoleprestasjoner

Lese- og skrivebaserte tiltak

Barn i skolealder (6-12 år)

Ungdom (13-18 år)

Årstall: 2021

Førsteforfatter: McClain, M. B. Haverkamp, C. R. Benallie, K. J. Schwartz, S. E. Simonsmeier, V.

Årstall: 2023

Førsteforfatter: Roberts, G. J. Lindstrom, E. R. Jimenez, Z. Ghosh, E. Mehmedovic, S. McFadden, K. A. Fallah, M. B.

Norsk tittel: Intervention Research for Students with Co-occurring Reading Difficulties and Inattention: A Systematic Review of Single-Case Design Studies

Engelsk tittel: Intervention Research for Students with Co-occurring Reading Difficulties and Inattention: A Systematic Review of Single-Case Design Studies

Tidsskrift: Journal of Behavioral Education

Behandling og hjelpetiltak

Utagerende/utfordrende atferd (uro, bråk)

Kognisjon (hukommelse, oppmerksomhet, eksekutive funksjoner)

Sosiale ferdigheter (inkl. vennerelasjoner)

Skoleprestasjoner

Lese- og skrivebaserte tiltak

Hjemmebaserte tjenester

Skole/barnehagebaserte tiltak

Barn i skolealder (6-12 år)

Ungdom (13-18 år)

Årstall: 2019

Førsteforfatter: Bennett, S. D. Cuijpers, P. Ebert, D. D. McKenzie Smith, M. Coughtrey, A. E. Heyman, I. Manzotti, G. Shafran, R.

Norsk tittel: Practitioner Review: Selvhjelpstiltak for vanlige psykiske lidelser hos barn og ungdom: Systematisk oversikt og metaanalyse

Engelsk tittel: Practitioner Review: Unguided and guided self-help interventions for common mental health disorders in children and adolescents: a systematic review and meta-analysis

Tidsskrift: Journal of Child Psychology & Psychiatry & Allied Disciplines

Behandling og hjelpetiltak

Utagerende/utfordrende atferd (uro, bråk)

Depresjon og nedstemthet (inkl. både vansker og lidelse)

Angst og engstelighet (inkl. både vansker og lidelse)

Lese- og skrivebaserte tiltak

E-helsetiltak (spill, internett, telefon)

Selvhjelp

Barn i skolealder (6-12 år)

Ungdom (13-18 år)

Årstall: 2018

Førsteforfatter: Xie, Q. W. Chan, C. H. Y. Ji, Q. Y. Chan, C. L. W.

Norsk tittel: Psychosocial Effects of Parent-Child Book Reading Interventions: A Meta-analysis

Engelsk tittel: Psychosocial Effects of Parent-Child Book Reading Interventions: A Meta-analysis

Tidsskrift: Pediatrics

Forebyggende og helsefremmende tiltak

Kognisjon (hukommelse, oppmerksomhet, eksekutive funksjoner)

Språk (reseptivt/ekspressivt)

Lese- og skrivebaserte tiltak

Sped- og småbarn (0-2 år)

Barn i førskolealder (3-5 år)

Barn i skolealder (6-12 år)

Årstall: 2015

Førsteforfatter: Montgomery, P. Maunders, K.

Årstall: 2019

Førsteforfatter: Pfefferbaum, B. Nitiema, P. Newman, E.

Norsk tittel: The Effect of Interventions on Functional Impairment in Youth Exposed to Mass Trauma: a Meta-Analysis

Engelsk tittel: The Effect of Interventions on Functional Impairment in Youth Exposed to Mass Trauma: a Meta-Analysis

Tidsskrift:

Behandling og hjelpetiltak

Traumatiske belastninger/stress (PTSD)

Kognitiv atferdsterapi, atferdsterapi og kognitiv terapi

Psykodynamisk/interpersonlig terapi

Lese- og skrivebaserte tiltak

Skole/barnehagebaserte tiltak

Barn i skolealder (6-12 år)

Ungdom (13-18 år)

Årstall: 2016

Førsteforfatter: Asaro-Saddler, K.

Norsk tittel: Writing Instruction and Self-Regulation for Students With Autism Spectrum Disorders: A Systematic Review of the Literature

Engelsk tittel: Writing Instruction and Self-Regulation for Students With Autism Spectrum Disorders: A Systematic Review of the Literature

Tidsskrift: Topics in Language Disorders

Behandling og hjelpetiltak

Autismespekter

Stressmestring og selvregulering

Habilitering/rehabilitering (inkl. fysioterapi)

Lese- og skrivebaserte tiltak

Barn i skolealder (6-12 år)

Ungdom (13-18 år)