Søk etter systematiske oversikter

Bruk filtreringskategoriene nedenfor for å spisse søket ditt. Ved spørsmål kontakt oss på insum@r-bup.no

Tiltaksnivå

Tema

Tiltak

Aldersgruppe

Egenskaper

Viser 1–20 av 98 resultater

Årstall

Førsteforfatter

Norsk tittel

Engelsk tittel

Tidsskrift

Årstall: 2024

Førsteforfatter: Jagiello, T. Belcher, J. Neelakandan, A. Boyd, K. Wuthrich, V. M.

Norsk tittel: Academic Stress Interventions in High Schools: A Systematic Literature Review

Engelsk tittel: Academic Stress Interventions in High Schools: A Systematic Literature Review

Tidsskrift: Child Psychiatry & Human Development

Forebyggende og helsefremmende tiltak

Tidlig innsats

Angst og engstelighet (inkl. både vansker og lidelse)

Stress

Skoleprestasjoner

Kognitiv atferdsterapi, atferdsterapi og kognitiv terapi

Mindfulness

Psykoedukative tiltak (inkl. videobasert modellæring)

Skole/barnehagebaserte tiltak

Barn i skolealder (6-12 år)

Ungdom (13-18 år)

Årstall: 2021

Førsteforfatter: Daros, A. R. Haefner, S. A. Asadi, S. Kazi, S. Rodak, T. Quilty, L. C.

Norsk tittel: A meta-analysis of emotional regulation outcomes in psychological interventions for youth with depression and anxiety

Engelsk tittel: A meta-analysis of emotional regulation outcomes in psychological interventions for youth with depression and anxiety

Tidsskrift: Nature Human Behaviour

Behandling og hjelpetiltak

Depresjon og nedstemthet (inkl. både vansker og lidelse)

Angst og engstelighet (inkl. både vansker og lidelse)

Kognitiv atferdsterapi, atferdsterapi og kognitiv terapi

Mindfulness

Ungdom (13-18 år)

Årstall: 2023

Førsteforfatter: Hoogsteder, L. M. Van Os, R. C. J. Lutjens, J. B. Sweers, N. Stams, G.-J. M. M.

Årstall: 2021

Førsteforfatter: Zhou, X. Edirippulige, S. Bai, X. Bambling, M.

Norsk tittel: Are online mental health interventions for youth effective? A systematic review

Engelsk tittel: Are online mental health interventions for youth effective? A systematic review

Tidsskrift: Journal of Telemedicine & Telecare

Forebyggende og helsefremmende tiltak

Tidlig innsats

Behandling og hjelpetiltak

Depresjon og nedstemthet (inkl. både vansker og lidelse)

Stress

Søvn (inkl. søvnforstyrrelser)

Livskvalitet

Trivsel

Kognitiv atferdsterapi, atferdsterapi og kognitiv terapi

Mindfulness

Psykoedukative tiltak (inkl. videobasert modellæring)

E-helsetiltak (spill, internett, telefon)

Ungdom (13-18 år)

Årstall: 2023

Førsteforfatter: Chaulagain, A. Lyhmann, I. Halmoy, A. Widding-Havneraas, T. Nyttingnes, O. Bjelland, I. Mykletun, A.

Norsk tittel: A systematic meta-review of systematic reviews on attention deficit hyperactivity disorder

Engelsk tittel: A systematic meta-review of systematic reviews on attention deficit hyperactivity disorder

Tidsskrift: European Psychiatry: the Journal of the Association of European Psychiatrists

Behandling og hjelpetiltak

ADHD

Bivirkninger/uønskede effekter

Foreldreveiledning/-terapi (feks COS, ICDP)

Mindfulness

Stimulerende midler

Avspenningstiltak (sykehusklovn, avspenning knyttet til medisinske prosedyrer)

Akupunktur

Kosttilskudd og ernæring

Barn i skolealder (6-12 år)

Ungdom (13-18 år)

Uklar aldersgruppe

Oversikter over oversikter

Årstall: 2017

Førsteforfatter: Wilson, A. Guillaumier, A. George, J. Denham, A. Bonevski, B.

Årstall: 2021

Førsteforfatter: Segal, S. C. Vyas, S. S. Monson, C. M.

Norsk tittel: A Systematic Review of Mindfulness-Based Interventions in Low-Income Schools

Engelsk tittel: A Systematic Review of Mindfulness-Based Interventions in Low-Income Schools

Tidsskrift: Mindfulness

Tidlig innsats

Utagerende/utfordrende atferd (uro, bråk)

Depresjon og nedstemthet (inkl. både vansker og lidelse)

Angst og engstelighet (inkl. både vansker og lidelse)

Stressmestring og selvregulering

Fattigdom

Mindfulness

Barn i skolealder (6-12 år)

Ungdom (13-18 år)

Årstall: 2018

Førsteforfatter: Kemper, A. R. Maslow, G. R. Hill, S. Namdari, B. Allen LaPointe, N. M. Goode, A. P. Coeytaux, R. R. Befus, D. Kosinski, A. S. Bowen, S. E. McBroom, A. J. Lallinger, K. R. Sanders, G. D.

Norsk tittel: Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD): Diagnose og behandling hos barn og ungdom

Engelsk tittel: Attention Deficit Hyperactivity Disorder: Diagnosis and Treatment in Children and Adolescents

Tidsskrift: Agency for Healthcare Research and Quality

Behandling og hjelpetiltak

ADHD

Foreldreveiledning/-terapi (feks COS, ICDP)

Kognitiv atferdsterapi, atferdsterapi og kognitiv terapi

Leketerapi

Mindfulness

Antidepressiva

Beroligende medisin

Stimulerende midler

Skole/barnehagebaserte tiltak

Barn i skolealder (6-12 år)

Ungdom (13-18 år)

Årstall: 2017

Førsteforfatter: Hourston, S. Atchley, R.

Norsk tittel: Autisme og "Mind-body" terapi: Systematisk oversikt

Engelsk tittel: Autism and Mind-Body Therapies: A Systematic Review

Tidsskrift:

Behandling og hjelpetiltak

Autismespekter

Mindfulness

Fysisk aktivitet

Barn i førskolealder (3-5 år)

Barn i skolealder (6-12 år)

Ungdom (13-18 år)

Årstall: 2023

Førsteforfatter: Prior, D. Win, S. Hassiotis, A. Hall, I. Martiello, M. A. Ali, A. K.

Norsk tittel: Behavioural and cognitive‐behavioural interventions for outwardly directed aggressive behaviour in people with intellectual disabilities

Engelsk tittel: Behavioural and cognitive‐behavioural interventions for outwardly directed aggressive behaviour in people with intellectual disabilities

Tidsskrift: Cochrane Database of Systematic Reviews

Tidlig innsats

Behandling og hjelpetiltak

Utagerende/utfordrende atferd (uro, bråk)

Antisosial atferd (vold/aggresjon, ungdomskriminalitet)

Psykisk/fysisk funksjonsnedsettelse

Foreldreveiledning/-terapi (feks COS, ICDP)

Kognitiv atferdsterapi, atferdsterapi og kognitiv terapi

Mindfulness

Barn i skolealder (6-12 år)

Ungdom (13-18 år)

Cochrane-oversikter

Årstall: 2022

Førsteforfatter: Linden, A. Best, L. Elise, F. Roberts, D. Branagan, A. Tay, Y. B. E. Crane, L. Cusack, J. Davidson, B. Davidson, I. Hearst, C. Mandy, W. Rai, D. Smith, E. Gurusamy, K.

Norsk tittel: Benefits and harms of interventions to improve anxiety, depression, and other mental health outcomes for autistic people: A systematic review and network meta-analysis of randomised controlled trials

Engelsk tittel: Benefits and harms of interventions to improve anxiety, depression, and other mental health outcomes for autistic people: A systematic review and network meta-analysis of randomised controlled trials

Tidsskrift: Autism

Behandling og hjelpetiltak

Depresjon og nedstemthet (inkl. både vansker og lidelse)

Selvskading/selvmord

Angst og engstelighet (inkl. både vansker og lidelse)

Autismespekter

Livskvalitet

Bivirkninger/uønskede effekter

Kognitiv atferdsterapi, atferdsterapi og kognitiv terapi

Mindfulness

Antidepressiva

Stimulerende midler

Antipsykotisk medisin

Gruppetiltak

Kosttilskudd og ernæring

Musikk/kunst- og uttrykksterapi

Sped- og småbarn (0-2 år)

Barn i førskolealder (3-5 år)

Barn i skolealder (6-12 år)

Ungdom (13-18 år)

Uklar aldersgruppe

Årstall: 2021

Førsteforfatter: Bahji, A. Pierce, M. Wong, J. Roberge, J. N. Ortega, I. Patten, S.

Årstall: 2023

Førsteforfatter: Mishu, M. P. Tindall, L. Kerrigan, P. Gega, L.

Norsk tittel: Cross-culturally adapted psychological interventions for the treatment of depression and/or anxiety among young people: A scoping review

Engelsk tittel: Cross-culturally adapted psychological interventions for the treatment of depression and/or anxiety among young people: A scoping review

Tidsskrift: PLoS ONE [Electronic Resource]

Behandling og hjelpetiltak

Depresjon og nedstemthet (inkl. både vansker og lidelse)

Angst og engstelighet (inkl. både vansker og lidelse)

Familieterapi

Kognitiv atferdsterapi, atferdsterapi og kognitiv terapi

Mindfulness

Gruppetiltak

Skole/barnehagebaserte tiltak

Barn i skolealder (6-12 år)

Ungdom (13-18 år)

Årstall: 2022

Førsteforfatter: Dunning, D. Tudor, K. Radley, L. Dalrymple, N. Funk, J. Vainre, M. Ford, T. Montero-Marin, J. Kuyken, W. Dalgleish, T.

Årstall: 2019

Førsteforfatter: Ruiz-Iniguez, R. German, M. A. S. Burgos-Julian, F. A. Diaz-Silveira, C. Montero, A. C.

Norsk tittel: Effekt av mindfulnessbaserte tiltak for angst hos barn og unge: Systematisk oversikt og metaanalyse

Engelsk tittel: Effectiveness of mindfulness-based interventions on anxiety for children and adolescents: A systematic review and meta-analysis

Tidsskrift:

Behandling og hjelpetiltak

Angst og engstelighet (inkl. både vansker og lidelse)

Mindfulness

Barn i førskolealder (3-5 år)

Barn i skolealder (6-12 år)

Ungdom (13-18 år)

Årstall: 2018

Førsteforfatter: Carsley, D. Khoury, B. Heath, N. L.

Norsk tittel: Effekt av mindfulness-intervensjoner for mental helse i skolen: Metaanalyse

Engelsk tittel: Effectiveness of Mindfulness Interventions for Mental Health in Schools: a Comprehensive Meta-analysis

Tidsskrift: Mindfulness

Forebyggende og helsefremmende tiltak

Trivsel

Mindfulness

Skole/barnehagebaserte tiltak

Barn i skolealder (6-12 år)

Ungdom (13-18 år)

Årstall: 2022

Førsteforfatter: Lee, C. S. C. Ng, K. H. Chan, P. C. K. Peng, X.

Norsk tittel: Effectiveness of mindfulness parent training on parenting stress and children's ADHD-related behaviors: A systematic review and meta-analysis

Engelsk tittel: Effectiveness of mindfulness parent training on parenting stress and children's ADHD-related behaviors: A systematic review and meta-analysis

Tidsskrift: Hong Kong Journal of Occupational Therapy.

Behandling og hjelpetiltak

Utagerende/utfordrende atferd (uro, bråk)

ADHD

Foreldrestress

Foreldreveiledning/-terapi (feks COS, ICDP)

Mindfulness

Barn i skolealder (6-12 år)

Ungdom (13-18 år)

Årstall: 2018

Førsteforfatter: Pandey, A. Hale, D. Das, S. Goddings, A. L. Blakemore, S. J. Viner, R. M.

Norsk tittel: Effekt av universelle tiltak for selvregulering hos barn og ungdom: Systematisk oversikt og metaanalyse

Engelsk tittel: Effectiveness of Universal Self-regulation-Based Interventions in Children and Adolescents: A Systematic Review and Meta-analysis

Tidsskrift: JAMA Pediatrics

Forebyggende og helsefremmende tiltak

Sosiale ferdigheter (inkl. vennerelasjoner)

Stressmestring og selvregulering

Foreldreveiledning/-terapi (feks COS, ICDP)

Mindfulness

Fysisk aktivitet

Tiltak i nærmiljøet/infrastruktur (ungdomsklubber, frivillig arbeid, etterskoletilbud, veier, parker)

Sped- og småbarn (0-2 år)

Barn i førskolealder (3-5 år)

Barn i skolealder (6-12 år)

Ungdom (13-18 år)

Uklar aldersgruppe

Årstall: 2021

Førsteforfatter: Zhang, Y. Chen, S. Wu, H. Guo, C.

Norsk tittel: Effect of mindfulness on psychological distress and well-being of children and adolescents: A meta-analysis

Engelsk tittel: Effect of mindfulness on psychological distress and well-being of children and adolescents: A meta-analysis

Tidsskrift: Mindfulness

Forebyggende og helsefremmende tiltak

Depresjon og nedstemthet (inkl. både vansker og lidelse)

Angst og engstelighet (inkl. både vansker og lidelse)

Stress

Trivsel

Mindfulness

Barn i skolealder (6-12 år)

Ungdom (13-18 år)

Årstall: 2022

Førsteforfatter: Bonardi, O. Wang, Y. Li, K. Jiang, X. Krishnan, A. He, C. Sun, Y. Wu, Y. Boruff, J. T. Markham, S. Rice, D. B. Thombs-Vite, I. Tasleem, A. Santo, T. D. Yao, A. Azar, M. Agic, B. Fahim, C. Martin, M. S. Sockalingam, S. Turecki, G. Benedetti, A. Thombs, B. D.

Norsk tittel: Effects of COVID-19 Mental Health Interventions Among Children, Adolescents, and Adults Not Quarantined or Undergoing Treatment Due to COVID-19 Infection: A Systematic Review of Randomised Controlled Trials

Engelsk tittel: Effects of COVID-19 Mental Health Interventions Among Children, Adolescents, and Adults Not Quarantined or Undergoing Treatment Due to COVID-19 Infection: A Systematic Review of Randomised Controlled Trials

Tidsskrift: Canadian Journal of Psychiatry - Revue Canadienne de Psychiatrie

Tidlig innsats

Behandling og hjelpetiltak

Depresjon og nedstemthet (inkl. både vansker og lidelse)

Kognitiv atferdsterapi, atferdsterapi og kognitiv terapi

Mindfulness

E-helsetiltak (spill, internett, telefon)

Barn i skolealder (6-12 år)

Ungdom (13-18 år)

Uklar aldersgruppe

"Tomme" oversikter (uten resultater for barn og unge)